Reklama
Banner

Francis Scott Fitzgerald: Velký Gatsby

200mluV květnu tohoto roku měl v českých kinech premiéru nejnovější snímek režiséra Baze Luhrmanna Velký Gatsby podle románu Francise Scotta Fitzgeralda. Málokdo mohl uniknout mediální kampani a tváři Leonarda DiCapria téměř na každém reklamním poutači. Soudě podle ohlasů, je tato - již pátá - filmová adaptace slavného románu tou úplně nejpovedenější. A to i přes, nebo právě pro, režisérův nezaměnitelný vizuální styl. Vydavatelství Leda přispěchalo s novým vydáním románu v paperbackové vazbě s grafickým motivem z filmu a také s audioknihou.

 

Ta byla nahrána v červnu v řevnickém Studiu Chevaliere pod dohledem Heleny Rytířové a v interpretaci Michala Jagelky. Řadí se mezi ty “čisté” audioverze literárních předloh - tedy prostě čtený text bez jakýchkoli výraznějších náznaků dramatizace, zvukových efektů nebo hudebních pasáží. Škoda - zrovna Gatsby, stěžejní román tzv. jazzového věku, by si hudbu určitě zasloužil. Pokud ale Leda zvolila tento typ audioknižní nahrávky, je třeba uznat, že se jí povedlo vytvořit vyrovnanou a posluchačsky přívětivou audioknihu.

mlu

Svěřit četbu Fitzgeraldova románu právě Michalu Jagelkovi, byl docela přirozený krok. Jagelka je jedním z nejvytíženějších českých dabérů a právě on propůjčil hlas představiteli Jaye Gatsbyho v aktuálním filmu. Přestože audioknižní interpretace je zcela jiná umělecká kategorie než filmový dabing a řada předních herců se jí nedokázala obstojně zhostit, Michal Jagelka podal v mezích tohoto typu audioknihy přinejmenším slušný výkon. Je opravdu spíše interpretem než hercem. Nesnaží se vymodelovat před posluchačem postavy románu do nejjemnějších detailů, ale nechává zcela na jeho fantazii, jak si s příběhem poradí.

Velký Gatsby ostatně poskytuje čtenářově představivosti a často i trpělivosti obrovský prostor. Scott Fitzgerald rozjíždí svůj příběh možná až příliš zvolna a ze začátku je velmi popisný. Seznamuje čtenáře s obyvateli Long Islandu - newyorskou smetánkou dvacátých let, a se způsobem jejich života. Z pohledu středostavovského mladíka Nicka Carrawaye ukazuje povrchnost mladé generace zbohatlíků, kouzlo peněz a omamný pocit bohatství. O panu Gatsbym, který pořádá opulentní večírky, neví nikdo téměř nic a o tom, jak přišel k majetku, se šíří fantastické zvěsti. Postupně se vysvětluje proč je Gatsby na ostrově a co je vůbec zač, dochází k tragické události, nedorozumění a příběh spěje ke konci.

Podobně jako Americká tragédie z téže doby, je i Velký Gatsby především společenským románem. Na rozdíl od Fitzgeralda je Theodor Dreiser kritičtější a rozdíl v sociálním statutu jeho postav je propastnější. Pracuje navíc s motivem zločinu a trestu a nejspíš právě proto je jeho dílo pro čtenáře zajímavější než Gatsby. Myšlenka obou románů je ale obdobná - oba autoři reflektují stav americké společnosti své doby. Fitzgeraldovi bývá vyčítáno, že to dělá příliš lehkým, možná až ledabylým způsobem.

Nyní to mohou posoudit i čeští audioknižní posluchači. Velký Gatsby nevychází na fyzickém nosiči a zakoupit ho lze jen prostřednictvím on-line služeb, aktuálně pouze na www.audioteka.cz za 199 Kč. Tam si také můžete poslechnout krátkou ukázku nebo stáhnout tzv. kapitolu zdarma.

recenze je součástí projektu audiokniha roku ( www.audiokniharoku.cz )


 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Přihlášení

Nechte si poradit...

Jaká kniha, divadlo, koncert či jiná akce by našim čtenářům neměly uniknout?

EVA HOUSEROVÁ-STENGLOVÁ

spisovatelka, šéfredaktorka Klubu žen s nadhledem http://www.nezoufalky.cz

Muzikál:


MÝDLOVÝ PRINC (v pražském divadle Broadway)

Tak takhle jsem se v divadle dlouho nepobavila. Podstatou úspěchu tohoto muzikálu je jeho ryzí českost bez snahy o bombastičnost. Příběh o tom, že i když to s námi jde někdy z kopce, vždy je možné ten kopec nakonec zdolat. Účinkující vás od otevření opony až do poslední vteřiny děkovačky strhnou svým entusiasmem a předají vám energii, přesně tak, jak to má v divadle být. Mluvené dialogy se přelévají ve zpívaná a tančená čísla, nikde žádné falešné spoje a prostoje. Autor a režisér Radek Balaš prostě muzikál dokonale ovládá, Daniel Dvořák mu postavil ve vteřině proměnitelnou scénu, a Mýdlový princ tak má pravý muzikálový šmrnc. Budete si s nimi zpívat Neckářovy písničky a budete i trochu dojatí, protože před touto legendou naší populární hudby, která i přes zdravotní problémy stále září, je třeba smeknout. Tak jak to udělal i celý muzikál…

Banner

Anketa


Pacient 12

Partneři

Z archivu...

Čtěte také...

Čarodějný svět Jiřího Žáčka se podruhé otevírá posluchačům. Pohádky opět vypráví Petr Kostka.

predek zacek carodejne pohadky perex„Vyprávění pohádek z celého světa plné kouzel kouzelníků, čar čarodějnic, kouzelných předmětů, magických zaklínadel, zázračných schopností a divotvorných proměn, ve...

Nové komentáře

Facebook

Google+

Twitter


Malířka a počítačový genius

mal 200Příběh dvou lidí, kteří nedokázali žít spolu, ale ani bez sebe i když každý z jiného důvodu, na který po letech jedna strana hledá odpověď i po smrti toho druhého.

...
Zlín kráčí Za kulturou krok za krokem

krok 200Za kulturou krok za krokem je název unikátní losovací akce, která sdružuje podnikatele s podobným zájmem a hlavně dělá radost. Firmy si navzájem přeposílají své klienty a dělají radost těm stávajícím. My vám v tomto článku představíme, co nabízí Městsk...

Zlomené město

200filmNew York coby město hříchu, kráska v nesnázích a cynický policajt s temnější minulostí. Allen Hughes ve svém novém snímku křísí klasické atributy americké drsné školy.

...
Na okraji společnosti na nás dohlížejí American Head Charge se svým EP Shoot

200 FILMMnohočlenná kapela z Minnesoty, American Head Charge, se zformovala v roce 1997 a předvedla světu něco úplně nového a neokoukaného. Není to pravý industriální metal, ani rap metal či nu metal. Podařilo se jim zkombinovat vše zmíněné do netradiční směsi...