Svět železnice láká autory a posluchače

pohadkypanaprednosty perexKdo by rád nepozoroval vlaky. Profrčí po své železné cestě kolem, upalují do dálek a evokují fantazii. Lákají nejen tím, jak daleko dojedou, ale i svou, řekněme, nezkrotnou silou. Vlaky – to je cesta, vůně dálek a romantika. Není divu, že nejedna máma se svými dětmi (a je jedno zda klukem či holkou) prostála řadu chvil u trati nebo ještě lépe na nádraží a sledovala vlaky, lidi kolem železnice, cestující.

Fenomén mocných strojů na kolejích vítězí a přelévá se z generace na generaci. Stejně jako reálné nádraží a reálné „mašiny“, baví malé i velké makety železnice. Možná ještě víc než ta realita, protože u makety se dá vydržet déle a vybrat si trať. Lákavé jsou i restaurace, kde vám vlak přiveze objednané nápoje – je to zážitek pro děti všeho věku, věřte mi!  A tak se železnice dočkaly řady publikací – naučných, ale i beletristických. Stávají se hlavními hrdiny dobrodružných románů a nádraží pak romantických příběhů či pohádek. Vzpomeňme jen na legendární Pohádky o mašinkách, které baví kluky i holky už pěkně dlouho.

Robert Drozda, autor Pohádek pana přednosty, ví o vlacích a mašinách hodně – však na nádraží pracuje od mládí. Už zkraje svého působení mezi mocnými stroji si začal vymýšlet pohádky, které vyprávěl svým dětem a později vnoučatům. Inspirací mu byla jeho práce na nádraží. Avšak ve svých příbězích otiskl také příhody, které se u trati udály jeho dvěma dědečkům – jeden byl strojvedoucím a druhý topičem. Kdo tedy jiný by měl psát o vagónech, mašinách, drezínách, návěstidlech, než právě Robert Drozda?

Pohádky pana přednosty si můžete nejenom přečíst, ale také i poslechnout. Ujal se jich režisér Jan Jiráň, pod jehož „taktovkou“ vypráví Josef Somr, co se všechno může stát na takové železnici. Šest napínavých pohádkových příběhů představuje víc jak hodinu příjemného poslechu.

Josef Somr – laskavý vypravěč i hartusící mašinfíra – zdá se má železnici také rád. Každý mu lehce uvěří, že byl panem přednostou a teď vnukům vykládá, co a jak se na nádraží může přihodit. Ostatně, nádražácká uniforma panu Somrovi pěkně sedne, jenom si vzpomeňte na film Ostře sledované vlaky, který natočil podle novely Bohumila Hrabala režisér Jiří Menzel.

Chtěla bych vyzdvihnout i působivou a lákavou podobu audiopohádek – v papírovém paketu objevíte nejen CD s nahrávkou, ale i jakýsi tištěný slovníček, který objasňuje méně známé pojmy, které se objevují v každé z pohádek. Text doplňují snímky z modelového kolejiště – největšího ve střední Evropě.

Pokud po poslechu půvabných pohádkových příběhů zatoužíte vidět železniční svět jako na dlani, můžete království železnic navštívit ( www.kralovstvi-zeleznic.cz) a znovu si vybavit, jak to bylo třeba s výpravčím, co všechno věděl a kam se ztratily vlaky, co sice vyjely na trať, ale do cílové stanice už nedojely…

Ukázka: ZDE

Pohádky pana přednosty

pohadkypanaprednosty

Interpret: Josef Somr
Autor: Robert Drozda
Stopáž: 1 hodina 6 minut
Vydavatelství: Audioberg, 2013
Hodnocení: 85 %

ROBERT ROHÁL

redaktor K21

Pokud máte rádi český popík a potrpíte si třeba zrovna na osmdesátá a devadesátá léta minulého století, pak by vám mohlo konvenovat debutové album zpívajícího textaře, jehož jméno zní Vlady Gryc. CD dostalo název podle jedné z dvanácti písní - Já svý sny mám - a představuje nejen příjemné melodické písničky, ale i nový svěží hlas protagonisty, který je zároveň autorem všech textů. Témat má Vlady Gryc patrně na rozdávání, protože co píseň, to jiný příběh. Vůbec, texty jsou v případě Grycova debutu silnou stránkou, mají hloubku, jiskru i vtip. Patrně za to může i inspirativní hudební složka, což spadá na vrub hitmakera Hellmuta Sickela. Ti dříve narození si ho zcela jistě pamatují jako někdejšího manžela zpěvačky Heleny Vondráčkové, pro kterou napsal a zaranžoval hlavně v osmdesátých letech celou řadu hitů. Však se také všechny písničky opírají o vybroušený melodický styl již zmíněných osmdesátek a ozvěn let devadesátých, to vše s aranžérskými fígly současných hudebních trendů. Výsledkem jsou chytlavé písničky zabíhající hned do několika hudebních žánrů, až už jde o blues, rokenrol, šanson či latinu, s čímž ovšem zpěvák nemá problém. Pokud bych měl jmenovat alespoň pár titulů, které mě chytly na první poslech, pak je to určitě vyloženě letní hit Te Quero nebo titulní hitovka Já svý sny mám. Stejně tak se mi ale líbí autobiograficky laděný šanson Můj život, crazy písnička Tchýně (která se dočkala ve formě filmové minigrotesky originálního videoklipu) nebo óda na slavnou filmovou hvězdu - Marilyn... Další pozoruhodností debutového alba ostravského rodáka je účast slavných hostů, třeba rockové zpěvačky Tanji... Ale ocenil jsem i vyloženě vymazlený booklet plný zajímavých fotek a navíc se všemi texty, což není v této době zcela běžné. I to je další důvod, proč albu, které si nehraje na velké umění, ale přesto se po všech stránkách povedlo, přeji dobrý start a ještě lepší prodej.

Mimísek 20

Stříbrní Chilané aneb Legenda žije

200perexVydavatelství Audioberg je v české audioknižní tůni poměrně mladou rybkou, přesto však už může posluchače zaujmout hned několika vydanými tituly i svým edičním plánem. Ostatně tvůrci a interpreti, kteří pro Audioberg točí, mají s audioknihami mnohaleté...