Svět železnice láká autory a posluchače

pohadkypanaprednosty perexKdo by rád nepozoroval vlaky. Profrčí po své železné cestě kolem, upalují do dálek a evokují fantazii. Lákají nejen tím, jak daleko dojedou, ale i svou, řekněme, nezkrotnou silou. Vlaky – to je cesta, vůně dálek a romantika. Není divu, že nejedna máma se svými dětmi (a je jedno zda klukem či holkou) prostála řadu chvil u trati nebo ještě lépe na nádraží a sledovala vlaky, lidi kolem železnice, cestující.

Fenomén mocných strojů na kolejích vítězí a přelévá se z generace na generaci. Stejně jako reálné nádraží a reálné „mašiny“, baví malé i velké makety železnice. Možná ještě víc než ta realita, protože u makety se dá vydržet déle a vybrat si trať. Lákavé jsou i restaurace, kde vám vlak přiveze objednané nápoje – je to zážitek pro děti všeho věku, věřte mi!  A tak se železnice dočkaly řady publikací – naučných, ale i beletristických. Stávají se hlavními hrdiny dobrodružných románů a nádraží pak romantických příběhů či pohádek. Vzpomeňme jen na legendární Pohádky o mašinkách, které baví kluky i holky už pěkně dlouho.

Robert Drozda, autor Pohádek pana přednosty, ví o vlacích a mašinách hodně – však na nádraží pracuje od mládí. Už zkraje svého působení mezi mocnými stroji si začal vymýšlet pohádky, které vyprávěl svým dětem a později vnoučatům. Inspirací mu byla jeho práce na nádraží. Avšak ve svých příbězích otiskl také příhody, které se u trati udály jeho dvěma dědečkům – jeden byl strojvedoucím a druhý topičem. Kdo tedy jiný by měl psát o vagónech, mašinách, drezínách, návěstidlech, než právě Robert Drozda?

Pohádky pana přednosty si můžete nejenom přečíst, ale také i poslechnout. Ujal se jich režisér Jan Jiráň, pod jehož „taktovkou“ vypráví Josef Somr, co se všechno může stát na takové železnici. Šest napínavých pohádkových příběhů představuje víc jak hodinu příjemného poslechu.

Josef Somr – laskavý vypravěč i hartusící mašinfíra – zdá se má železnici také rád. Každý mu lehce uvěří, že byl panem přednostou a teď vnukům vykládá, co a jak se na nádraží může přihodit. Ostatně, nádražácká uniforma panu Somrovi pěkně sedne, jenom si vzpomeňte na film Ostře sledované vlaky, který natočil podle novely Bohumila Hrabala režisér Jiří Menzel.

Chtěla bych vyzdvihnout i působivou a lákavou podobu audiopohádek – v papírovém paketu objevíte nejen CD s nahrávkou, ale i jakýsi tištěný slovníček, který objasňuje méně známé pojmy, které se objevují v každé z pohádek. Text doplňují snímky z modelového kolejiště – největšího ve střední Evropě.

Pokud po poslechu půvabných pohádkových příběhů zatoužíte vidět železniční svět jako na dlani, můžete království železnic navštívit ( www.kralovstvi-zeleznic.cz) a znovu si vybavit, jak to bylo třeba s výpravčím, co všechno věděl a kam se ztratily vlaky, co sice vyjely na trať, ale do cílové stanice už nedojely…

Ukázka: ZDE

Pohádky pana přednosty

pohadkypanaprednosty