Rakytník – Zázračná rostlina, oranžový poklad

Rakytnik 200Tady se to píše až v Závěru, ale já bych tím začala: „Ještě před třiceti lety byl rakytník u nás takřka neznámou rostlinou. Objevoval se jen v okrasných výsadbách jako vysoký trnitý keř s oranžovými, malými a kyselými plody.“ Přiznávám, že já jsem se o rakytníku dozvěděla poměrně nedávno. A to úplně náhodou v lékárně, když synek žebral o vitamínové želatinové bonbóny. Byly příjemně nakyslé a voněly báječně. Synek dostal svolení a mlsal střídmě. Před nějakým časem jsem ochutnala čerstvě vylisovanou šťávu z jablek a rakytníku. Byla oranžová jako pomeranč a příjemně kyselá i sladká. A tak když jsem potkala knížku s vesele oranžovou obálkou a jednoduchým, avšak lákavým, názvem Rakytník – Zázračná rostlina, oranžový poklad, neváhala jsem ani chvíli a musela ji mít. Zatoužila jsem po informacích o těch malých veselých kuličkách.

Už devítistránkový obsah říká, že je tahle kniha nabitá zajímavostmi, včetně receptů na pokrmy, nápoje nebo extrakty, o využití rakytníku v léčbě a veterinární praxi, něco o pěstování, odrůdách a rozmnožování, nebo o škůdcích a chorobách.

Aby mohli dobýt svět,
Čingischán i Alexandr,
rakytník jim k cíli dodal síly.
Dnes všem lidem v míru,
upevňuje zdraví, prodlužuje život.
Přírody dar milý.

Těmi verši začíná zajímavé čtení o oranžovém pokladu. Autor Jiří Bajer ve svojí Předmluvě shrnuje to nejdůležitější o rostlině, která má v plodech a listech téměř všechny vitamíny a mnoho cenných biologických látek. Říká tu také, že největší podíl na uvedení rakytníku a na jeho šlechtění mají ruští šlechtitelé, kteří za sedmdesát let odvedli obrovský kus práce. I přesto, že není naší domácí dřevinou, našel si rakytník svoje stálé místo v českých zahradách a parcích a svými oranžovými plody zdobí během zimy nejedno ponuré parkové zákoutí bez listí. Původní vlastí rakytníku je Asie, ale rozšířil se do různých světových končin v různých nadmořských výškách. Nejstarší řecká legenda vypráví, že rakytníkové listy a plody pojídal bájný okřídlený kůň Pegasus, neboť mu dodávaly sílu a proto mohl létat. Mongolská legenda zase říká, že tamějšímu dobyvateli Čingischánovi, jeho mužům a koním dával rakytník neuvěřitelnou sílu a vytrvalost při dobývání světa. Oranžové kuličky využívali i obyvatelé Tibetu, Mongolska, Číny, Sibiře, Řecka nebo Říma jako potravu i léčivo. Stránka za stránkou jsou plné zajímavostí a opravdu obdivuhodných informací.

Rakytnik

Na rakytník se tady podívejte i z botanického hlediska, prostudujte jeho fyziologii, seznamte se s prostředím a jeho pěstováním. Mě osobně nejvíce zajímá část o obsahových látkách plodů a jejich vlastnostech, možnosti využití rakytníku a lidové i klinické zkušenosti a jeho vliv na jednotlivé orgány. Kapitolu o rozmnožování a odrůdách a zpracování plodů ocení hlavně pěstitelé. Obsáhlá barevná fotopříloha je neméně zajímavá. Ke konci knihy jsou důležité poznatky o využití rakytníku ve veterinární sféře a následuje historie šlechtění.

O Závěru jsem mluvila už v úvodu. Za zmínku jistě stojí, jak přínosné je využití těchto oranžových hroznů pro regeneraci a zúrodnění půdy v potravinářském a farmaceutickém průmyslu, svoje místo našel i v okrasných výsadbách a využití má také jako energetická surovina. Věděli jste to? Já ne. A teď si říkám, jaká je škoda, že jsme rakytníku již dříve nevěnovali větší pozornost. Všechno se dá ale napravit a nikdy není pozdě. Seznamte se proto s léčivými vlastnostmi i dalšími pozitivy tohoto oranžového drahokamu a už v zimě myslete na jaro, kdy je duše nejednoho zahradníčka plna chuti a odhodlání měnit cokoli na jeho zahradě.

Budiž tato kniha pěkným dárkem třeba pod vánoční stromeček. A to nejen pro pěstitele, ale pro každého, kdo chce své zdraví a krásu upevňovat jinak než tabletkami a chemií.

Název: Rakytník – Zázračná rostlina, oranžový poklad
Autor: Jiří Bajer
Žánr: Naučná/ Zdraví
Fotografie: Terezia Company s.r.o.
Redakce a korektury: Jana Trnobranská
Odpovědný redaktor: Antonín Kočí
Technický redaktor: Pavel Kolín
Vydala: Mladá fronta a.s., Praha 4
Rok vydání: 2014, 8472. publikace, vydání první, vázaná
Počet stran: 160 + 16 stran obrazové přílohy
ISBN: 978-80-204-3385-5

• Výstava Otomara Klodnera
    Srdečně vás zveme na výstavu kresleného humoru Otomara Klodnera, která proběhne v Praze od 2. – 30.12. 2018  v kavárně „U božích...
  • Výstava Milana Kocmánka
    Srdečně vás zveme na výstavu Milana Kocmánka, jehož tvorbu znáte nejen z časopisu Tapír. Více v plakátu:
  • Tapír č. 6 listopad-prosinec
    Od 31. října vychází již šesté číslo našeho humoristického časopisu TAPÍR. Můžete se těšit na: – rozhovor s Jiřím Suchým –...

Příběhy Elišky, Vítka a Čenišky (8)

FOTOEXPO 2015 zahajuje předprodej!

Fotoexpo perexJiž tento týden bude zahájen předprodej vstupenek na třetí ročník veletrhu a festivalu současné fotografie FOTOEXPO, který se bude konat v sobotu 17.října 2015 v Národním domě na Vinohradech.

...

Philip Marlowe a jeho případ Vysoké okno

Vysoke okno ChandlerNakladatelství Mladá fronta přichází na knižní trh s nabídkou série klasických detektivních románů autora Raymonda Chandlera, v nichž hlavní hrdina, detektiv Philip Marlowe

Listopadové Divadlo dětem nabídne vyprávění o Karkulce a vlkovi

karkulka2Nedělní Divadlo dětem se opět blíží! Tentokrát nabídne nejmenším divákům představení s názvem Vyprávění starého vlka aneb Pravda o Karkulce, a to 19. listopadu od 16.00 hodin ve velkém sále Domu kultury Vsetín.

Bresson o Bressonovi aneb režisér sám o sobě
Bresson perO francouzském režiséru Robertu Bressonovi dlouho kolovalo mylné datum narození: nepřišel na svět v roce 1907, jak lecjaké příručky tvrdily, nýbrž o šest let dříve – a dožil se bezmála stovky. Většinu z jeho celkem 13 celovečerních filmů jsme mo...