Kultura ve veřejném prostoru města aneb Výloha je vizitkou obchodu

Tisk

Pěkné výlohy prodávají zboží, výloha je vizitkou obchodu. Na tuto pravdu přišlo již mnoho prodejců, a proto využívají služeb profesionálních aranžérů. Jedná se o kreativní práci, neboť aranžér nemůže do výlohy naskládat zboží jen tak bezmyšlenkovitě.

Práce pro karlínský butik mARTina baví aranžérku Marcelu Hybšovou proto, že do výlohy je z čeho vybírat. Prodávají tam oděvy (dámské i pánské), ručně vyráběné pásky, včetně kovových z originálních komponentů, šperky od zkušené šperkařky, v nabídce jsou i kožené kabelky nebo ručně vyráběná keramika či košíky. Když si tam něco koupíte, můžete si být jistí, že to nebude nosit celá Praha – v nabídce je totiž vždy jen několik kousků, za to však ve všech velikostech, včetně 3XL, takže „otylky“ se nemusejí obávat, že model, který se jim líbí, pro ně není určen… Majitelka butiku Martina Kaňková si zakládá na ryze českých výrobcích, jen kabelky tam nabízejí z půlky české a z půlky italské.

butik1

Výloha se nesmí překombinovat
„V menších buticích je nutné měnit výlohu přibližně dvakrát týdně, podle toho, jaké je nové zboží,“ říká Marcela Hybšová. Baví ji oblékat modelíny, kombinovat blůzky, sukně, kalhoty, sáčka, pásky… Mnoho žen se tím nechá inspirovat a koupí si obleček přesně tak, jak je v něm nastrojena Ema, jak umělé modelíně, která láká kolemjdoucí do butiku, familiárně říkají. Paní Marcela dává do výlohy oblečení a šperky, jindy zase třeba kabelky a kožené pásky, dává si práci s designem, výloha září čistotou… „Nesmí se to překombinovat, výloha je vizitkou obchodu,“ říká. Řídí se samozřejmě i ročním obdobím, a tak třeba na Velikonoce zdobily výlohu i košíčky, vajíčka a keramika. Paní Marcela může srovnávat, jelikož aranžuje i výlohy s papírenským zbožím nebo se věnuje dárkové balící službě.

butik2

Výloha papírnictví se nemění tak často
Třeba v papírnictví není možné měnit výlohu dvakrát týdně, a to s ohledem na povahu drobného zboží. Tam se to řídí především podle období – začátkem školního roku tam jsou sešity, aktovky nebo penály, na podzim draci nebo lampióny, v únoru je výloha valentýnská… Kromě potravin, což je zcela specifický druh aranžérství, je Marcela Hybšová schopna vyzdobit jakoukoli výlohu – třeba i knihkupectví nebo prodejnu s cédéčky a dalšími hudebními nosiči, gramofony či jinými kulturními artefakty. Je přesvědčena o tom, že pěkné výlohy rozzáří nejen obchod, ale i město. Nutno dodat, že přispívají i k jeho kulturnímu charakteru.

butik3

(Foto: autorka)

( 0 hlasů )


 

Zobrazit další články autora >>>