Po stopě Karla Maye aneb Vinnetou a Old Shatterhand opět žijí!

Po stopě Karla Maye aneb Vinnetou a Old Shatterhand opět žijí!

Tisk

karl may vystava vinnetouNárodní muzeum ve spolupráci s Památníkem národního písemnictví připravilo pro milovníky mayovek a indiánek výstavu Po stopě Karla Maye. Rok 2012 totiž zahrnuje tři výročí, která spojujeme s životem a dílem tohoto vynikajícího romanopisce. Od jeho narození uplynulo 170 let a také 100 let od jeho skonu. A třetí výročí? Druhý dech románům Karla Maye dalo nezapomenutelné zfilmování značné části jeho díla. Prvním z filmů, které byly podle jeho předlohy natočeny, byl legendární Poklad na Stříbrném jezeře, natočený před padesáti lety.

„Hrdinové Vinnetou a Old Shatterhand jsou jedni z nejznámějších románových postav a jejich příběhy lákají do světa dobrodružství celé generace již od 70. let 19. století,“
generální ředitel Národního muzea Michal Lukeš

Národní muzeum v rámci svého cyklu nazvaného stručně Monarchie, který už přinesl divákům výstavy Kouzelné hrací strojky, Sportsmeni v zemích českých a Krmě – jídlo – žrádlo, učinilo nejnovější výstavou Po stopě Karla Maye, realizovanou tentokrát v prostorách Náprstkova muzea, další počin.

Do cyklu Monarchie samozřejmě výstava zapadá o poznání volněji než tři již zahájené, ale i zde se najdou vazby. V době monarchie vznikaly v sousedním Německu romány Karla Maye, které tam měly mimořádný úspěch. Prostřednictvím jejich překladů se k nám dostávala vysoce čtivá dobrodružná literatura, která inspirovala i mnohé naše autory a nakladatele k obrácení pozornosti k moderním dobrodružným románům. Druhým propojením je informační a vzdělávací hodnota románů Karla Maye. I když se to na první pohled nezdá, jeho práce jsou výsledkem bedlivého studia cestopisů, odborné literatury všeho druhu, daných lokalit, kde se děje odehrávají a mezi napínavými řádky se pak čtenář seznamoval s kulturou, zvyklostmi i krajinnými zvláštnostmi, které pro něj byly povětšinou naprosto nedostupné.

Pro všechny věkové kategorie

Není snad v naší zemi člověka, který by nebyl jakkoli dotknut romány Karla Maye, a to bez ohledu na věk a zaměření. Až do 60. let minulého století byly osudy postav z románů pouze na papíře, v knihách a jejich nesčetných reedicích. Zvláštní péči románům Karla Maye věnovalo především prestižní Vilímkovo nakladatelství, které s autorem bylo dokonce v písemném styku a zachovalo se tak mnoho zajímavých dokumentů. Podoba postav a dějů pak byla dílem fantazie čtenářů, nebo výtvarníků (ilustrace Zdeňka Buriana). Od roku 1962, kdy byla premiéra prvního zfilmovaného příběhu Poklad na stříbrném jezeře, však celý fenomén Mayových prací dostal impuls a jednoznačnou podobu v hercích Pierre Brice a Lex Barkerovi a s nimi i v dalších protagonistech mnohačetné filmové řady.

karl may

Výstava literární i filmová

Výstava zahrnuje jak rovinu literární, tak filmovou. Navíc je obě konfrontuje s realitou, kterou poskytly depozitáře sbírek Náprstkova muzea. Další exponáty získala od jiných muzeí (Moravské zemské muzeum v Brně), od soukromých sběratelů i přímo z muzea Karla Maye v Radebeulu. Sem nesporně patří originál proslulé Shatterhandovy medvědobijky (mimochodem váží 15 kg a v případě střelby by ji bylo nemožné udržet).

karl may vystava  medvedobijky

Výstava oslovuje jak nejstarší ročníky, pamatující četbu prvních knih s baterkou pod peřinou, tak ročníky odchované edicí KOD (knihy odvahy a dobrodružství) s nádhernými ilustracemi Zdeňka Buriána, i generace filmových diváků, i nejmladší televizní generaci či na videu sledující původní filmy v digitalizované podobě.

karl may vystava medvedobijky

Výstava není statická

Dříve, než se projdeme expozicemi, si připomeňme, že výstava není jen statický soubor předmětů a vyobrazení. Výstava je koncipovaná jako dobrodružná hra, kdy zejména nejmladší návštěvníci mohou sledovat stopu a procházet jí. Mohou oživovat interaktivní videa a sledovat panely, hrát si hry, plnit úkoly i různé testy. Výstava mapuje všechna díla Karla Maye, takže se ocitáme jak v Severní, tak ve Střední a Jižní Americe, ale také v Orientu, na Balkáně a všude tam, kam postavy Mayových románů zavítaly. A byly to všechny kontinenty s výjimkou Austrálie! V dílech Karla Maye, která vyznívají vždy antirasisticky, mírově a preferují domluvy před válčením, nikdy neobjevíme příběhy či zmínky o tehdejších německých koloniích v Africe, které podkladově byly pro autora zmapovány daleko nejlépe a sváděly tak k využití. Jeho vnitřní nesouhlas s koloniální politikou císařského Německa ale vedl k tomu, že je ve svých románech zcela ignoroval.

Jednotlivé výstavní exponáty jsou navíc opatřeny autentickými citáty z děl, které jsme již někde četli nebo viděli, a tak získáváme pocit naprosté autenticity, že se to opravdu stalo.

karl may vystava

A teď již vstupme!

• Vstup na výstavu je věnován faktografii o autorovi, shlíží tu na nás jeho podobizna a dozvíme se mnoho zajímavého z jeho života. Mimo jiné i to, že v době, kdy své romány psal, v žádné ze zmiňovaných zemí nebyl a vše vyčetl či nastudoval. Až na sklonku života se zmohl natolik, aby se do Severní Ameriky vypravil, a jeho pocity byly rozporuplné. To už ale bylo 98 % románů napsáno a přeloženo do desítek jazyků (na výstavě uvidíme i ukázku pětadvacetinásobného překladu téhož textu). Pozorný návštěvník tu najde i autorovy opravy - poznámky vepsané do rukopisů, včetně zajímavosti, že o koni Vinnetoua (Ilči) se autor zmiňuje jako o „koni Vinnetoua“, zatímco u poznámky o koni Old Shatterhanda (Hatátitla) píše „můj kůň“. Dokládá to známý fakt, že autor se s postavou Old Shatterhanda či Kara Ben Nemsího ztotožňoval.

karl may vystava

• Hlavní sál je věnován nejznámější tématice z Mayových románů, severoamerickým indiánům. Kromě dvou filmových podob protagonistů v životní velikosti jsou zde třeba přehledy o všech vedlejších postavách, s jejich faktografií a charakteristikami, ukázky předmětů, o nichž May píše – vždy s citací z jeho románu, a najdeme tu dokonce i onoho slavného motýla (Papilio polymnestor parinda), který je Lordem Castlepoolem chycen v Pokladu na Stříbrném jezeře, přičemž už ale víme, že podle odborníků se motýl tohoto názvu vyskytuje v jiné zeměpisné šířce.

• V expozici následného sálu se zaměřujeme na romány odehrávající se v Jižní Americe. Najdeme zde odkazy na Inky a na zlaté poklady a hlavně na nejslavnější román Poklad Inků odehrávající se v Argentině. Vedou nás koňské stopy, které se změní ve stopy velbloudí, jež nás zavedou do Orientu a Arábie, kde se odehrávala další část románů. Ocitáme se mezi výbavou beduínů, zákeřnými dýkami a specifickými plášti i fezy.

Zázračná kulka

Je tu samozřejmě i zázračná kulka, na které Kara Ben Nemsí Orientálcům dokazoval svou nesmrtelnost. Byla odlita tak, aby se po výstřelu chemickou cestou změnila v prach a nesmrtelný Kara (který měl u sebe ukrytu její kopii) sehrál, jak ji v letu chytil a ukazoval ji užaslým domorodcům. Naši současní odborníci (katedra analytické chemie Přírodovědecké fakulty) ji na popud autora výstavy, Petra Maška, vyrobili podle návodu a trik se ukázal jako reálný. Jediným vážným nezanedbatelným detailem je, že zázračná kulka obsahuje značné množství jedovaté rtuti a ta se po výstřelu rozptýlí do okolí! Tím výstava končí, ale dojmů v hlavě a poznámkovém bloku budeme mít tolik, že je budeme zpracovávat ještě dlouho. A když je zpracujeme, budeme mít důvod na výstavu opět zajít, protože mnohé z toho, co jsme zhlédli, může být jinak.

karl may vystava

V lednu se expozice obmění

Od ledna 2013 čeká expozici zatím tajná obměna. Při shromažďování podkladů (příprava trvala asi půl roku) byly objeveny unikátní exponáty, o jejichž existenci jsme dosud nevěděli, a jakmile budou zdokumentovány, vystaví se jako přírůstky nové.

Doprovodné programy

Nebudeme ošizeni o plejádu doprovodných programů. Od zahajovacího indiánského tábora a dění v ulicích okolo muzea přes komentované prohlídky, sledujme cykly přednášek k tématům, doplňkové subexpozice jako například indiánské Vánoce, výtvarné soutěže, programová odpoledne se skupinami historických soubojů a hry na rýžování zlata a podobně.

Sepsal Richard Koníček

Výstavy z výstavního cyklu Monarchie již probíhající:

Kouzelné hrací strojky (České muzeum hudby) – od 29. června 2012
Sportsmeni v zemích českých (Národní památník na Vítkově) – od 7. září 2012
Krmě – jídlo – žrádlo (Národopisné muzeum – Musaion) – od 5. října 2012
Po stopě Karla Maye (Náprstkovo muzeum asijských, afrických a amerických kultur) – od 25. října 2012

V přípravách:
Monarchie (Nová budova Národního muzea) – od 6. prosince 2012
Dětský svět za císaře pána (Nová budova Národního muzea) – od 6. prosince 2012
Člověk ve fotografii (Nová budova Národního muzea) – od 6. prosince 2012
Století valčíku a polky (České muzeum hudby) – od 9. března 2013

Národní Muzeum – Náprstkovo muzeum asijských, afrických a amerických kultur
24. 10. 2012 - 30. 4. 2013

Zdroj foto: internet


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Tapír

  • TAPÍR 2/2024
    Vždycky to uteče jak voda…  Nedávno jsme ještě listovali prvním číslem Tapíra tohoto roku a už je tady číslo druhé....
  • TAPÍR 1/2024
    S novým rokem přichází i nové číslo vašeho oblíbeného humoristického časopisu Tapír. Letos jsme se zakousli už do sedmého ročníku!...
  • Tapír 6/2023
    Poslední číslo Tapíra pro rok 2023 je venku! V tomto vydání se můžete těšit na vtipy zaměřené na téma Na...
Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Inspiraci nacházím všude kolem mě, říká zpěvák a textař Vlady Gryc

Gryc foto perexLoni mu vyšlo nejen debutové album Já svý sny mám, ale povedla se mu i letní hitovka Te Quiero, která zaznamenala sérii úspěchů v rozhlasové hitparádě Česká dvanáctka. To jsou poměrně nedávné umělecké úspěchy zpívajícího textaře Vladyh...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Dírkaté zázraky

Merkur 200Poslední dobou ono známé pořekadlo „Zlaté české ručičky“ bere za své, Češi si přestávají s technikou rozumět. Pasivně sedící děti u počítačů jsou častějším jevem, nežli ti, co vlastníma rukama vytváří svá dílka.

Z archivu...


Literatura

Poslední útěk Adama Drechslera

Poslední útěk Adama Drechslera

Veřejně známý intelektuál a spisovatel Adam Drechsler tuší, že brzy podlehne vážné nemoci, a vypraví se na svou posled...

Divadlo

Festival Setkání Stretnutie nabídne dramaturgické novinky z českých a slovenských divadel

setkani stretnutie200Poslední květnový týden ožije Městské divadlo Zlín česko-slovenským divadelním svátkem - mezinárodním divadelním festivalem Setkání Stretnutie. Program 27. ročníku bude nabitý jak v hlavním, tak doprovodném programu. Představí s...

Film

Nový dokumentární film Klusáka a Pecháčkové mapuje tři roky pandemie v Čechách, do kin půjde na jaře příštího roku

VelkeNic200Dokumentární režiséři Vít Klusák a Marika Pecháčková téměř tři roky sledovali českou společnost a její pojetí pandemie nemoci covid-19. V dokumentární tragikomedii Velké nic se autoři zaměřili na lidské příběhy, poetiku doby, bizarní obrazy nebo klí...