IZRAELSKÁ CHOREOGRAFKA, TANEČNICE A ZPĚVAČKA SMADAR EMOR POVEDE DÍLNU PRO VEŘEJNOST VE SLAVONICÍCH – BUDEME OBJEVOVAT MELODICKÉ TĚLO

Kultura21.cz

IZRAELSKÁ CHOREOGRAFKA, TANEČNICE A ZPĚVAČKA SMADAR EMOR POVEDE DÍLNU PRO VEŘEJNOST VE SLAVONICÍCH – BUDEME OBJEVOVAT MELODICKÉ TĚLO

Smadar 200Dnešní hektická doba nás nutí zapomínat na přirozené potřeby jak např. vyjádřit radost a smutek. Během tradiční týdenní dílny Hlasohledu v malebných Slavonicích, určené jak profesionálům, tak široké veřejnosti, budeme společně se Smadar Emor hledat svůj autentický vnitřní hlas, rozvíjet osobní tvořivost, abychom neztratili svou individualitu, obohatíme škálu vyjadřování, ve zpěvu řeči i v pohybu. Smadar melodické tělo přirovnává k Afričanům, kteří mají přirozený vztah k rytmu: „…když jdou celé tělo jakoby zpívalo, a když zpívají, je v tom rytmus, cokoliv dělají je rytmické – když vaří, jdou pro vodu…je to jako vlna na které se stále vezou.“

 

Každý den se bude skládat ze tří bloků, kdy se propojí dech, pohyb a hlas. Bude se rozvíjet osobní tvořivost a improvizovat ve skupině. Rozšíří si dynamika, barevnost a objem hlasu. Sólově i ve skupinách se budou vytvářet malé kompozice "vokálního tance".  Otevře se tělo vůči přirozeným impulzům a k pohybům se plynule přidá hlas. Půjde se opravdu do hloubky sebe sama, hluboko do vlastní muzikálnosti a hlasu.


Druhým doplňujícím předmětem bude práce s dechem, kterou povede Petra Urbanczyková (www.dychat.eu). Přihlásit na dílnu se lze přímo na webu Hlasohledu www.hlasohled.cz / http://goo.gl/F9vPmC 

 Smadar 1

Smadar Emor nám ještě před příletem odpověděla na několik otázek.

Jak vás napadlo propojit tělo a hlas?


Je to prastará záležitost, všichni jsme se narodili se znalostí pohybu a hlasu. Naše tělo je ozvučná skříňka pro náš hlas, vše je krásně propojené. To v západní kultuře jsme začali oddělovat různé prvky, které byly postupně sceleny do samostatných uměleckých oborů, a tak tanečníci nepoužívají hlas a zpěváci nepoužívají své tělo.  Tato organická a přirozená vlastnost, která vždy povzbuzovala náš vnitřní hlas uvnitř těla, z nás postupně vyprchala.


Během své kariéry choreografky a tanečnice jsem postupně pochopila jak mocná je tato spojitost, když splyne vizuální a zvuková stránka. Dodnes s tímto propojením zabývám společně se svými spolupracovníky v centru Synapsa, kde zkoumáme vliv lidského hlasu a pohybu na rozvoj lidské tvořivosti. Týká se to jak umělecké tvořivosti, ale i terapeutického a duchovního rozvoje.

Co byste poradila nezkušenému jedinci, který by rád zpíval a tančil?


Zpívání a tanec je tak přirozená věc k vyjádření sebe sama, nebojte se toho!!! Je to dar, který je naší přirozenou vlohou od pradávných dob, není to jen záležitost profesionálů, každý by měl tyto schopnosti využívat, například pro jeho blahodárné účinky na tvořivost.

Smadar 2

Jak vaši žáci přijímají toto vzájemné propojení pohybu a hlasu? Čeho si na dílnách nejvíce cení?


Při dílnách mi lidé velmi často říkají: „Je to jako když jsem se vrátil domů…“ protože je to vrozený jazyk těla a duše. Ve východním Japonsku, v Indii, v Africe i v Brazílii i mezi indiány v deštných pralesích je integrace pohybu a hlasu běžnou součástí jejich kultury, je přirozená. Všechny rituály jsou založeny na společném tanci a zpěvu. Nepotřebují se to učit…
Myslím, že lidé nejvíc oceňují nabytí vnitřní svobody a tvořivosti, splynutí s prapůvodním zdrojem života, který jim přináší spokojenost a radost a zároveň i schopnost vyrovnat se s životem a různými změnami. Ten zdroj nacházejí např. ve spontánnosti a autenticitě.

Co Vás asi nejvíc ovlivnilo? Odkud jste čerpala inspiraci?


Nejvíc na mne asi zapůsobil neotřelý přístup k divadlu polského divadelního režiséra a teoretika Jerzyho Grotowského, který tolik ovlivnil současné divadlo. Mezi dalšími to byla Moud Robar umělkyně a učitelka z Haiti, také to byl tanec Butó, kontaktní improvizace, pohybová notace, ale i další různé metody, které využívají hlas.

Smadar 3

O čem bylo vaše první představení?
Byla to performance „ From Afar“ v roce 1988 na výšině Sijón. Lidé byli na jednom kopci a sledovali přes údolí tanečníky, kteří byli za údolím na jiném kopci. Pracovala jsem na tom s deseti tanečníky asi rok. Zaujalo to televizi, která o tom natočila film. Byl to velmi neobvyklý zážitek, na výjimečném místě mezi starým a novým Jeruzalémem, nabitý politickou i duchovní atmosférou.
 


Tradiční židovská víra zapovídá ženám zpívat? Co si o tom myslíte?
Zapovídá se jen zpěv před muži. Tem důvod je pravděpodobně daný tím, že hlas je spojený se sexualitou a pokušením a tak to není úplně vhodné.

Co byste si asi nejvíc přála, jako choreografka?
Pracovat na „vokálních tancích“ s profesionálními tanečníky, kteří budou schopni zpívat and využívat hlas v celé šíři uměleckého projevu. Není to moc jednoduché naučit lidi využívat této spojitosti. V Izraeli také stát příliš nepodporuje kulturu a tak je mým snem, sen kteréhokoliv umělce, v tomto případě najít dlouhodobého podporovatele „vokálního tance“.

Smadar 4

Smadar už vedla dílnu v Praze v roce 2013, dokument je nahlédnutí na webu

Smadar Emor vystudovala Bezalelovu Uměleckou Akademii a Rubinovu Hudební a taneční Akademii v Jeruzalémě. Ovlivnila ji Feldenkraisova metoda, Alexandrova technika,  kontaktní improvizace,  tanec buto, terapie hlasem v pohybu u Paula Newhama (GB) a staré resonančně léčebné písně různých kultur. Posledních dvacet let učí technikou “hlas v integraci s pohybem”, tedy metodou, kterou vyvinula na základě zkoumání životních zdrojů  a způsobů, jak tyto zdroje prožíváme skrze lidské tělo a hlas. Vede semináře pro tanečníky, zpěváky a herce na různých uměleckých školách v Izraeli i v zahraničí. Založila “Centrum Synapse pro výzkum lidského hlasu”. Věnuje vlastní umělecké tvorbě.

www.hlasohled.cz



Nejnovější články:
Starší články:

 
Banner

Rozhovor

Jakub Urban se po letech vrací na parník Tyrš a slibuje návrat do zlatých časů taneční muziky

Urban perexUž v sobotu 4. července znovu vypluje parník Tyrš, tentokrát bude jeho kapitánem DJ Jakub Urban. Vystudovaný právník a pravidelný florbalista je hlasem radia City a tuzemské diskotéky brázdí už osm let.  Jelikož se netají velkým žánrovým rozptyle...

Hledat

Chaty s osobností

Příběhy Elišky, Vítka a Čenišky (12)

Čtěte také...

Matouš Vinš: „Na to, abych mohl cestovat a byl naprosto šťastný, opravdu nepotřebuji peníze“

matous perexMusel to být další z božích záměrů, aby se sešli dva novodobí evangelisté Matouš a Petr a stvořili Bibli pro cestovatele. Modlitby nomádů – začátečníků byly vyslyšeny a zrodila se Travel Bible! Nachystala jsem si desatero otázek pro Matouše a...


Literatura

Léčivé Zápisky malého tyranosaura: medicína bez receptu, 3 x denně, účinek okamžitý

200litO jakém léku je tu řeč a jakou nemoc má kurýrovat? Úsměvné fejetony Pavla Tomeše jsou těmi pomyslnými pilulkami na dobrou náladu – po jejich přečtení zmizí veškeré příznaky smutku. Nespornou výhodou je, že je lze užívat i nepravidelně a působí také jako...

Divadlo

Muzikál Mamma Mia! patří mezi české evergreeny. Vrátil se zpět v plné formě!
mamma 200Fenomenální muzikál Mamma Mia! je zpět. V pátek večer proběhla před vyprodaným sálem Kongresového centra v Praze slavnostní obnovená premiéra 23 exkluzivních představení. Protagonisté muzikálu se od diváku dočkali standing ovationu!

Film

Expendables: Postradatelní 2: sólo pro akční hrdiny

postradatelni 2Pokračování úspěšného akčního trháku nabytého filmovými hvězdami je tady. Kdyby mi někdo před natočením Expendables řekl, že se v jednom filmu sejde taková herecká sestava, asi bych mu opravdu nevěřil a označil ho za blá...