Nanovo: „Snažíme se prodávané předměty vytrhávat z kontextu doby a zasazovat je do moderních interiérů.“

Tisk

nano200Přinášíme vám rozhovor s Jirkou Mrázkem a Adamem Karáskem, kteří stojí za eshopem a dnes i kamennou prodejnou s názvem Nanovo. Ta se zaměřuje především na designový nábytek druhé poloviny 20. století a my se zeptali, jak k tomu vlastně došli a na spoustu dalších zajímavých otázek.

 


Povězte mi na úvod něco o Nanovo. Jedná se o obchod s originálním designem z druhé poloviny 20. století. Proč právě toto období a co vás na tom lákalo?
NANOVO jsou dva nadšenci a spousta pomocníků. Chtěli jsme se živit něčím, co nám bude blízké a naše záliba ve starých věcech nakonec přerostla k založení nejdříve značky, která nám byla koníčkem a posléze i firmy, která nás živí. Myslím, že jsme oba vyrůstali obklopeni nábytkem druhé poloviny 20. století, ale nebyli jsme zatíženi dobou. Máme na to dobré vzpomínky a tím se u nás podvědomě vytvořil vztah k tomuto období. Samozřejmě v tom hraje roli i sběratelství našich rodičů :)

A kdy se vlastně zrodil nápad začít se věnovat tomuto odvětví? Co bylo impulsem?
Impulsem byla moje návštěva Berlína, kde byl Jirka na stáži. Obcházeli jsme všechny ty pěkný obchody a říkali si, že v Praze by to těm obchodům taky mohlo takhle slušet. To byl prvotní zážeh.

Jak na tento nápad reagovalo okolí? Nenašel se někdo, kdo by vám jej vymlouval?
Nikdo nám to nijak nerozmlouval, ale myslím, že také nikdo nepočítal s tím, že bychom se tím mohli živit. Začínali jsme u Jirkovy mámy na půdě, pak jsme šli do sklepa a garáže a nakonec na Kolbenovu a na Prahu 1. Přirozený vývoj.

nano98


Píšete, že tento kvalitní nábytek a bytové doplňky jsou v České republice opomíjené. Proč si myslíte, že tomu tak je?
Spousta lidí v těch věcech nevidí žádnou hodnotu a razí heslo, že co je staré, je na vyhození a špatné. Starší generace to má spojeno s dobou, kdy nic jiného nebylo – proto je to pro ně obyčejné.

Nicméně, produkty propagujete i na různých akcích v zahraničí. Jaké jsou na ně reakce?
V zahraničí jsou pozitivní reakce, protože konečně lidi vidí něco jiného, neokoukaného. Dnes se vyrábí strašná spousta replik designových ikon a lidi už jsou tím přesyceni. Československý design neznají a je to pro ně osvěžení.

Zboží prodáváte v takové podobě, aby bylo okamžitě funkční. Je k tomu mnohdy dlouhá cesta?
Pokud jde o doplňky jako sklo, porcelán apod., tak tam je cesta krátká. Pokud se jedná o čalouněné židle nebo křesla, tak je to na delší dobu a některé věci máme na skladě třeba 3 roky :), prostě nejsou součástky nebo renovace je tak nákladná, že ty kousky necháváme uzrát.

Je jasné, že prvky musíte mnohdy i renovovat, a to buď kompletně, nebo částečně. Co je na těchto úpravách nejtěžší? Jde vám hodně o to, aby zůstalo zachováno původní kouzlo?
Máme rádi patinu, takže se snažíme renovovat s citem. Látky vybíráme podobné, co na židlích, křeslech byly původně. Nejtěžší je shánět součástky, které již neexistují. Dopadne to nakonec tak, že najdeme nějakého šikovného pána a ten nám to pak vyrábí na míru.

nano87


Když se podíváte na vaši nabídku, dá se říct, o co je největší zájem? Co lidé obecně vyhledávají?
To moc nejde, v různých vlnách se prodává všechno. Okolo Vánoc lidé hodně kupují hodinky Prim, které také nabízíme.

A co je k takovému „návratu zpátky“ podle vás vede? Jistá nostalgie nebo závan něčeho z dětství?
Určité procento kupuje z nostalgie, ale většině ostatních zákazníků se líbí, jak to vypadá a třeba to ani neznají z dětství. Snažíme se prodávané předměty vytrhávat z kontextu doby a zasazovat je do moderních interiérů.

Myslíte, že u vás nakupuje také hodně sběratelů? Dají se takové typy lidí poznat?
Myslím, že moc ne. Máme teď nějaké předměty z hotelu Praha a jeden pán postupně skupuje jejich větší množství, ale nemyslím, že by to byl sběratel.

Nyní jste otevřeli kamennou prodejnu. Jaký je to pro vás pocit?
Splněné přání se spoustou starostí a povinností. Máme z toho radost, ale musíme naučit lidi, aby k nám chodili.

Proč by měli naši čtenáři tuto prodejnu navštívit? Co je pro vás nejdůležitější v rámci této prodejny?
Jsme jediná kamenná prodejna s nabídkou designu druhé poloviny 20. století v samém centru Prahy. Věci se nám dost často mění a některé jsou unikáty, které jinde neuvidí. Máme v obchodě i spoustu literatury, takže kdyby chtěl někdo bádat, můžeme mu k tomu udělat i kávu. :). Chtěli bychom každé dva měsíce zásadně měnit celkový interiér prodejny. Např. v rámci Designbloku budeme vystavovat unikátní svítidlo ve tvaru hvězdicového motoru z bývalého podniku JAWA v Týnci nad Sázavou.

nano8


Na závěr se nemůžu se nezeptat, jak vypadají vaše domácnosti? Dáte hodně na design? A máte doma prvky z vaší nabídky?
Velmi častá otázka :). Jirka se neustále stěhuje, takže ten si převáží jen postel, křeslo, stůl a židli. Křeslo a lampičku má od nás ze skladu. Já mám doma takový mix věcí od nás, nějakou skříň máme i novou a knihovnu jsem si navrtal sám z prken.

A máte v nabídce nějakou „srdcovku“?  Něco, co jen s těžkým srdcem předáte dál?
Pár takových kusů bylo, ale naštěstí jich bylo více, takže si vždycky jeden kus takové věci schováme. Třeba židle Castelli nebo křeslo z hotelu Praha.

Nyní už vás jen poprosím o vzkaz pro naše čtenáře a děkuji za rozhovor!
Nebojte se starého nábytku a kombinujte klidně s novým. Vypadá to skvěle.

 


 

Zobrazit další články autora >>>