Pavel Kříž: Hitler nebyl normální!
Banner

Pavel Kříž: Hitler nebyl normální!

kriz200Když se řekne jméno Pavla Kříže, všem se hned vybaví Štěpán Šafránek z básníků. On přesto zariskoval a přijal roli Adolfa Hitlera v životopisném dramatu Lída Baarová z dílny režiséra Filipa Renče. „Na roli Hitlera jsem se připravoval jak nejlépe to šlo. Viděl jsem hodiny dokumentů na youtube. Problém je, že existuje velmi málo snímků ze soukromého života bez oficiálních projevů,“ svěřil se Kříž v otevřeném rozhovoru, který se rozhodl poskytnout týden po premiéře filmu

 

 

Bylo těžké najít záznamy s Adolfem Hitlerem?
„Několik jsme jich našel, samozřejmě včetně těch známých záběrů, které natáčela Eva Braun. Není pochyb o tom, že Hitler normální nebyl. V dokumentech a to i v těch soukromějších, ale působí tak excentricky, že jsem se často až smál. Jako by parodie sám na sebe. Myslím, že právě to muselo lákat Chaplina. Je prostě tak přepjatý až komický.“

Měl jste nějakou představu, jak Hitlera ztvárníte?
„Snažil jsem se ho hrát co nejvíce proti jakékoli parodii, ale samozřejmě pořad s tou jeho excentričnosti. Najít tu hranici bylo pro mě velmi těžké. Pro někoho se to povedlo a pro někoho ne. To je v pořádku. Udělal jsem co bylo za daných možností v mých silách a mám čisté svědomí.“

kriz7

 

Vás výkon byl kritizován. Vnímal jste to?
„Kritiky mě vůbec nemrzí. Každý na ně má právo. Děláme to přece pro lidi. Co se týče filmové kritiky, nemám žádný přehled. Kdysi dávno, před lety jsem je poctivě četl. A to samozřejmě nejen ty na filmy, ve kterých jsem účinkoval. Pak jsem ale zjistil, že se v naprosté většině případů můj názor s názorem kritika diametrálně rozchází. Tím chci říct, že filmy, které se líbily jim, mě nezaujaly a naopak. Dnes je pro mě kritika názor jednoho člověka. A co člověk, to názor. To je vše.“

I přes tu vlnu kritiky je ale film divácky úspěšný. Čím si to vysvětlujete?
„Překvapilo mě, jak nepatrný mají v Česku kritici vliv na diváka. Zdá se, že lide názory kritiků naprosto ignorují a to je zvláštní fenomén. Pokud napíše kritik zdrcující recenzi tady v Kanadě třeba na premiéru divadelní hry, může to být pro produkci polibek smrti. V České republice to neznamená vůbec nic. Bylo by zajímavé zjistit, proč tomu tak je. Proč ta velká mezera vznikla. A taky by mě zajímalo, pro koho ti lide vlastně píši, když jsou divákům lhostejní? Pro tvůrce? Nebo sami pro sebe? Nevím, na to by musel odpovědět někdo jiný. Největší problém kritiky je podle mého názoru ten nevyvážený vztah, který má s tvůrci. Řeknu to takhle: fundovaná kritika je důležitá a může pomoct, ale filmaři bez ni mohou tvořit dál. Ovšem kritik je na tvůrcích totálně závislý. Pokud nic nevznikne, je bez práce. My tedy bez nich existovat můžeme, ale oni bez nás ne. Taková nerovnováha je samozřejmě špatná a to v čemkoli.“

kriz8

 

Na váš výkon dokonce vznikla parodie. Viděl jste ji?  
„Pokud myslíte video s Hitlerem, poslal mi to Jirka Strach a mě to moc pobavilo. Nevím, kdo to udělal, ale je to velmi vtipní. Povedlo se to.“

Všichni vás stále spojují se Štěpánem Šafránkem. Nevadí vám to někdy?
„Naopak. Jsem pyšný na to, že si mě spousta lidí pamatuje jako Štěpána Šafránka. Je to pro herce vždycky veliké štěstí, když se potká s postavou, která dokáže oslovit tolik generací. Ne každému se to povede.“


Nebál jste se toho spojení, když jste přijal roli Hitlera?
„Štepán Šafránek je samozřejmě natolik silný, že ovlivňuje spoustu režisérů, kteří se bojí vás obsadit do postavy naprosto odlišné. Proto si moc vážím Filipovi odvahy Hitlera mi nabídnout. Stejně tak jako to před ním udělali Jirka Strak, Karel Janák, Jirka Chlumský, Biser Arichtev a někteří režiséři mimo Českou republiku a nabídli mi záporní postavy, vrahy a tak dále. Snad toho nelitovali, i když ne vždycky se všechno podaří. To se týká přece každé práce. Důležité je, aby ji člověk dělal co nejpoctivěji.“

kriz45

 


Foto: Julie Vrábelová



Nejnovější články:
Starší články:

 
Banner

Rozhovor

Žila jsem v maringotce a objevovala svoje ženství

mensesBlogerka Veronika Lančaričová napsala knihu Ženství jako dar, která pojednává o menstruaci a o dalších ryze ženských záležitostech. Říká, že žena za celý svůj život promenstruuje celých šest let, které by si rozhodně měla užít, ne je protrpět.

Hledat

Chaty s osobností

Čtěte také...

JAK A PROČ PSÁT RODOVOU KRONIKU?

frantovapomykalova200Více o kurzech, které nemají v České republice obdoby, přestože genealogických spolků a společností je již desítky let plno, se dočtete v rozhovoru s lektorkou Zuzanou Pomykalovou, členkou České genealogické a heraldické společ...


Literatura

Když se detektivové štvou za pachatelem jako za lovnou zvěří

zve 200Ze Švédska vyrazil na cestu do knihkupectví po celém světě další román. Tentokrát se jedná o dílo z pera spisovatelského tandemu Kerstin Signe Danielsson a Roman Voosen. Jejich detektivní román Jako zvěř slouží opět jako...

Divadlo

Skleněný pokoj: Světová premiéra původně knižního bestselleru v Brně

Skleneny pokoj 200Román britského spisovatele Simona Mawera se odehrává v Brně, mezi roky 1925 a 1968. Podkladem příběhu je osud lidí kolem slavné vily Tugendhat, světově uznávaného architekta Ludwiga Miese van der Rohe.

Film

Nepohodlné masakry

foto k filmu perexVe čtvrtek 30. listopadu tohoto roku jsem se v Berlíně zúčastnila premiéry filmu ZER tureckého režiséra s kurdskými kořeny Kazima Öze. Během 110 minut filmu jsem střídavě zatajovala dech, plakala a smála s...