Martin Myšička: „Co ještě je a co už není člověk“

Kultura21.cz

Martin Myšička: „Co ještě je a co už není člověk“

Martin Mysicka 200Přečtěte si rozhovor s hercem Martinem Myšičkou, interpretem audioknihy Blade Runner, která nyní vyšla ve vydavatelství OneHotBook. Martin Myšička vystudoval činoherní herectví na pražské DAMU a Matematicko-fyzikální fakultu v oboru subnukleární fyziky. Ještě během studií hrál např. v Národním divadle nebo ve Studiu Ypsilon. V roce 1994 získal Cenu Alfréda Radoka jako talent roku za roli Knížete Myškina v dramatu Idiot. Od roku 1997 je ve stálém angažmá v Dejvickém divadle. Jeho režijním debutem byla inscenace hry Joea Penhalla Krajina se zbraní. Filmoví a televizní diváci jej znají např. ze snímků Šeptej (1996), Jedna ruka netleská (2003), Karamazovi (2008), Protektor (2009), Občanský průkaz (2010), Rozkoš (2013), Díra u Hanušovic (2014), Ztraceni v Mnichově (2015), Zločin v Polné (2016) nebo ze seriálů Čtvrtá hvězda (2014), Vraždy v kruhu (2015), Pět mrtvých psů (2016), V. I. P. vraždy (2016), Já, Mattoni (2016), Kosmo (2016) a dalších. Podílel se na těchto audioknihách vydavatelství OneHotBook: Čtvrtá oběť (2016), Pán ohně (2015), Praha noir (2016).

Znal jste Dickovu knihu Sní androidi o elektrických ovečkách? (Blade Runner) ještě před tím, než jste se stal jejím audioknižním vypravěčem?

Bohužel musím přiznat, že i když jméno P. K. Dick jsem znal a slyšel jsem na jeho tvorbu samou chválu, než jsem byl osloven ohledně práce na audioknize, nic jsem od něj nečetl. O to víc jsem rád, že jsem byl k tomu nyní takto "donucen". Mám rád sci-fi, tedy pokud je o i něčem více, nežli jen ukazování kosmických raket, nebo mimozemských oblud. Což toto dílo naprosto splňuje. Není to sice snadné čtení, vyžaduje dost velkou pozornost, o to víc je pak čtenář či posluchač odměněn, když pronikne do různých rovin reality, které autor vytvořil.

Jaký jste z ní měl zážitek teď, když jste ji interpretoval do podoby audioknihy? Co to pro vás znamenalo?

Při čtení jsem se neubránil srovnávání se vzpomínkami na film, který jsem kdysi viděl, a který, jak jsem zjistil, se od knihy v lecčem liší. Proto bylo pro mne čtení i nečekaným překvapením. A nejen to. Zaujala mne autorem vytvořená konkrétní vize postkatastrofického světa. Prolínání přirozeného a umělého. Svět, kdy jsou androidi prakticky téměř nerozeznatelní od člověka, z čehož vyplývá hledání hranice toho, co ještě je a co už není člověk.

Jaký máte vztah k filmové adaptaci režiséra Ridley Scotta?

Mám s ní spojený zážitek jakéhosi luštění, protože poprvé jsem film viděl u kamaráda z velmi nekvalitní kopie VHS kazety prvních videorekordérů. Což se k tomuto žánru vlastně i docela hodilo: vidět to jaksi v mlze.

Je vám hlavní hrdina Rick Deckard něčím blízký? Jak se vám příběh vyprávěl z jeho pohledu?

Blízké mi asi bylo, že je to muž, který se o něco snaží, ale zároveň je plný různých rozporuplných pocitů. Má v sobě touhu žít normální hezký život, ale i pochybnosti, jestli to dokáže a jestli to má vůbec smysl. Zkoumá hranice zažívané reality i za cenu, že se ocitne mimo "přikázaný směr".

Blade Runner audio

Co bylo na nahrávání audioknihy nejtěžší?

U každé audio knihy je, myslím, nejtěžší zvládnout celé penzum knihy, jaksi nasát ji do sebe. Naladit se na centrální nerv příběhu. A pak se připravit na každou frekvenci ‒ to znamená, mít jasno o tom kdo, co mluví. Vyznačit si klíčová slova nesoucí hlavní význam, ujasnit si, jak jsou vyklenuta dlouhá souvětí apod. No a potom se ve studiu tak akorát vybudit a rozmluvit, abych mohl několik hodin pracovat a přitom nebýt v křeči.

Jak se vám spolupracovalo s režisérem Petrem Gojdou?

S Petrem Gojdou jsem spolupracoval poprvé a bylo to pro mne velmi příjemné setkání. Měl jsem pocit, že jsme si oboustranně takzvaně sedli ‒ aspoň doufám. Měl jsem v něm oporu, že i když byla pohoda, nepustil něco dál, dokud to nebylo ono. Myslím, že držel laťku kvality pevně v rukou, i za cenu, že se nějaké místo nahrávalo několikrát. Doufám, že to pozná i posluchač, že bude s nahrávkou spokojen a také věřím, že s Petrem to sice bylo poprvé ale nikoli naposled.

Zdroj foto: OneHotBook



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 





Rozhovor

Exkluzivní rozhovor s Káčou Černou, talentovanou stvořitelkou Feny Art!

bodypaint perexTato sympatická třiadvacetiletá Plzeňačka se dosud věnovala především kresbám a malbám portrétů. Ovšem to nebylo zdaleka to jediné, čemu se tato umělkyně upsala. Její značka se otiskla i do látky. Kus Feny Artu si tedy člověk nemusí jen pov...

Hledat

Chaty s osobností

Příběhy Elišky, Vítka a Čenišky (12)

Čtěte také...

Já už si tu jízdu chci jen užívat, říká operní pěvec Radek Krejčí

radek krejci 200Na scéně Severočeského divadla v Ústí nad Labem je Radek Krejčí řadu let. Vedle oper a operet se objevuje i v muzikálech jako jsou Cikáni jdou do nebe, Noc na Karlštejně nebo Limonádový Joe. Přitom se nebrání ani dalším pěveckým příle...


Literatura

Cestou necestou s mistrem haiku, japonským básníkem Bašó

alt“Nevím, jestli to znáš taky, vždycky když vidím mraky, mám hroznou chuť vypadnou z týhle díry” zpívá Petr Fiala, frontman skupiny Mňága a Žďorp v jedné písni. Netuším, zda Bašó viděl mraky, a zda je Bašovo rodné město Uen...

Divadlo

Záhada Jablůňkov witch

altČarodějnici, která stojí za ztrácením dětí, nemají jen v Blair. Jedna jí podobná řádí i ve vesnici Jablůňkov. Tu z Blair “jen” mapovali studenti s kamerou v ruce, proti čarodějnici od Jablůňkova byl nasazen detektiv Lupa. Její záhadu rozpl...

Film

Abraham Lincoln – Lovec upírů: dřevené kolíky, česnek a jde se likvidovat

Na počátku byla kniha, alespoň co se týče tohoto filmu. Napsal ji americký spisovatel Seth Grahame-Smith, který se dostal do povědomí již předcházejícím dílem Pýcha a předsudek a Zombíci. Nyní, na základě jeho předlohy, přichází do...