Režisérka Eva Toulová: „Tvorba filmu je vždycky risk.“

Režisérka Eva Toulová: „Tvorba filmu je vždycky risk.“

Tisk

Toulova 200Eva Toulová je mladá česká režisérka, spisovatelka a výtvarnice, která se dnes věnuje převáženě režii. Má na kontě několik knížek, za sebou celovečerní film Šťastná, dokument Camino na kolečkách a jejím posledním počinem je film Jak se moří revizoři. Přečtěte si v našem rozhovoru, jak na něj bude vzpomínat a kde bere čas na všechny své aktivity.

 

Nedávno vstoupil do kin váš film Jak se moří revizoři. Můžete nám jej na úvod popsat? Co bylo vaším hlavním cílem?

Jak se moří revizoři je komedie o obyčejné maloměstské rodině, jako je každá druhá. Seznamte se a uvidíte, jak se její členové nebezpečně podobají vám či vašemu okolí. Syn Marko spěje k tomu být úspěšným zločincem. Naneštěstí je jeho první obětí přepadení vlastní matka, což mu značně přitíží ve vysněné kariéře kriminálníka. Dcera Karin je sebevědomá a své půvaby využívá jen, co to jde. Veškerý čas věnuje „chození" s více chlapci naráz a posouváním hranic, co všechno muži vydrží. Matka Anna zase ujíždí na slevových portálech, výhodných nákupních akcích a soutěžích. A otec? Ten je tím nejobyčejnějším z obyčejných - dopravním revizorem, a i přesto mu život shodou náhod umožní zažít pár minut slávy.

Jste autorkou scénáře i režisérkou, takže jde o čistě váš počin. Co vás k němu inspirovalo?

Ráda se inspiruji reálnými postavami. Všechny vedlejší postavy mají základ ve skutečném světě. Hlavní postava revizora mi přišla zajímavá svou podstatou už delší dobu – je to takové tragické a zároveň komické povolání. Historky s revizory jsou legendární a hojné v každém městě, kde jezdí MHD.

V hlavních rolích je Dana Morávková a Pavel Batěk. Jak se vám s těmito herci spolupracovalo? Máte nějakou historku ze zákulisí?

Spolupráce s oběma herci byla skvělá – jsou to neprostí profesionálové. Ale vtipných historek z natáčení už moc nebývá. Jak se krátí natáčecí čas /dřív se film točil 3 měsíce, dnes 2-3 týdny/, tak moc času na vtípky během natáčení nezbývá.

Co vás práce na tomto filmu naučila? Je něco, na co budete vždy vzpomínat?

Určitě jsem získala další cenné zkušenosti, především v oblasti Product Placementu a toho, jak moc může zamávat dějovými linkami. A vzpomínat určitě na skvělý štáb, s nímž jsme zažili opravdu báječné chvíle.

toulova revizori

Film prozatím nemá příliš dobré hodnocení. Dáte na něj? Sledujete, co o vaší práci lidé říkají? Je lehké to přijmout?

Samozřejmě špatné recenze nepotěší žádného tvůrce. Samozřejmě má film své mouchy a ne všechny jsem mohla ovlivnit. Tvorba filmu je vždycky risk. Ale na druhou stranu se mi ozývali lidé s tím, že se jim film líbil a oslovil je. Dokonce mi v jednom kině diváci nahráli a poslali video s tím, ať si z recenzí nic nedělám, že se jim film líbil. To mě potěšilo snad nejvíc ze všeho.

Stojíte také za filmem s názvem Šťastná a napsala jste také stejnojmennou knihu. Jak moc se liší kniha od filmu?

Kniha je s filmem v podstatě totožná, jen je převedena více do literárního jazyka. Obsahuje navíc pár veselých historek z natáčení.

Často skloňovaným filmem byl také dokument Camino na kolečkách o Svatojakubské pouti, který jste režírovala. Jak na tuto práci vzpomínáte? A jak jste se k němu vlastně dostala?

Na Camino na kolečkách mám jen ty nejlepší vzpomínky. Šlo o unikátní projekt a jeho výjimečnost se podepsala i na výsledku. K podniknutí 640km výpravy Španělskem mě oslovil Petr Hirsch, se kterým jsem se znala z dřívějšího natáčení mého prvního celovečerního filmu Šťastná. Předtím jsem žádný takto rozsáhlý dokument nedělala a navíc nejsem sportovní typ, tak když mi Peťa říkal: „pojď se mnou do Španělska na měsíc pěšky 640km s tlupou lidí, co neznáš,“, myslela jsem, že se zbláznil. Ale jsem velký dobrodruh a to, že jsem do toho šla, bylo nejlepší rozhodnutí celého roku.

Vystudovala jste režii na FAMU, a to pod vedením například i Věry Chytilové. Co vše vám to dalo? A jak moc se studium liší od reality?

Škola mi dala teoretickou a částečně praktickou průpravu. Bohužel mi po absolvování chyběly zkušenosti s tím, jak se uplatnit, zafinancovat film /jinak než z fondu kinematografie/ - což je vlastně ten nejzdlouhavější a nejproblematičtější bod.

Jste takový renesanční člověk, režisérka, spisovatelka, výtvarnice… Kde na vše berete čas? A jak moc je pro vás kultura důležitá?

Já myslím, že člověk si vždycky najde čas na to, co opravdu chce. Nejvíc času mi „bere“ natáčení, za což jsem moc ráda. Jelikož je má práce zároveň i jediným koníčkem, tak mám toho času víc. Zároveň se snažím co nejvíc chodit do kina a na výstavy, ale bohužel mi to nevychází v takovém měřítku, jakém bych si přála.

Máme tu začátek nového roku, tak se musím v závěru zeptat – vstoupila jste do něj s nějakým předsevzetím?

Letos poprvé ne. Řekla jsem si, že chci nějaký spontánní rok bez předsevzetí a limitů a uvidím, co mi přinese.

A když jde o bilancování, jak hodnotíte uplynulý rok 2018? Zažila jste něco výjimečného? A co vás oslovilo z hlediska kultury?

Minulý rok mi přinesl spoustu krásných spoluprací, zkušeností, setkání a vzpomínek a za všechny jsem moc vděčná. Z hlediska kultury jsem se zakoukala do seriálů – zamilovala se do dánsko-švédského Mostu, filmu My a Silvio a většiny Netflixových seriálů.

Nyní vás poprosím o vzkaz pro naše čtenáře a přeji mnoho úspěchů.

Ráda bych všem čtenářům popřála co nejpestřejší rok plný zážitků, úsměvu a kulturních zážitků.

Zdroj foto: evatoulova.cz


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Písně jsou venku, mám místo na nové!

jonasova 200Adélka Jonášová je skvělá holka a složila písničku pro mého hyperaktivního psa Jonáše. Má novou desku a pěje ve třech s mámou Pavlínou Jíšovou a partnerem Reném Součkem, autorem frýdecko-místecké hymny Fajne-Mjesto.

...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Ježkárnami jsem si splnil životní sen, říká písničkář Mirek Paleček

Palecek 200Mirka Palečka má hodně lidí spojeného nejen se starým dobrým Semaforem, ale rovněž s Michaelem Janíkem, s nímž vytvořil na dlouhá léta písničkářský tandem. Kdo by neznal hity jako Hele lidi nebo Prodavač limonád. Nicméně v poslední době už spolu ...


Literatura

Pojďte chovat slepice

slepice 200V lednu vyšla u nakladatelství Esence publikace Slepice v druhém, opraveném a revidovaném vydání. Kniha s podtitulem Výběr a chov slepic krok za krokem bude pomocníkem hlavně pro začínající chovatele.

...

Divadlo

Libor Vaculík režíruje českou verzi slavného francouzského muzikálu Romeo a Julie

romeo julie 200Česká verze francouzského muzikálu Romeo a Julie z pera Gérarda Presgurvice bude v prvním muzikálem, který bude koncem září uveden v multifunkčním sále Forum Karlín v Praze.  Muzikál režíruje Libor Vaculík, který je v tomto případě součas...

Film

I obyčejné práškovací letadélko se může prosadit

200 letadlaPo velkém úspěchu animovaných Aut (i jejich volného pokračování) se antropomorfizovaná vozidla opět vracejí, tentokrát ve snímku Letadla. Autíčka, tentokrát v roli pomocníků či příznivců, se sice vyskytují i nyní, ale toliko v roli žertovnýc...