Režisérka Lucie Bělohradská a herci Viktor Preiss a David Matásek hovoří o natáčení dalšího detektivního triptychu

Režisérka Lucie Bělohradská a herci Viktor Preiss a David Matásek hovoří o natáčení dalšího detektivního triptychu

Triptych perexČeská televize natočila již druhou minisérii detektivek podle povídek Hany Proškové s Viktorem Preissem a Davidem Matáskem v hlavních rolích. Režie se ujala Lucie Bělohradská. A právě tito tři protagonisté odpověděli na několik otázek a přiblížili jak samotné natáčení, tak vztahy na place.

 

 

Režisérka Lucie Bělohradská: Hanu Proškovou považujeme za českou Agathu Christie

Triptych 1

Případ dvou sester, Případ dvou básníků, Případ dvou manželek jsou součástí většího cyklu. Můžete ho představit?
Jedná se o druhý triptych na motivy povídek naší významné krimi spisovatelky šedesátých a sedmdesátých let Hany Proškové. První část uvedla Česká televize pod názvy Případ pro rybáře, Případ pro malíře a Případ pro lyžaře. Poslední jmenovaný byl oceněn na festivalu Finále v Plzni za celovečerní film ČT před dvěma lety. Oběma triptychy prochází dvojice kapitána Vašátka a malíře Horáce, v obsazení Viktor Preiss a David Matásek.

Autorka literární předlohy nepsala dnes běžné „krvavé“ detektivky, v čem jsou odlišné?
Hanu Proškovou považujeme za českou Agathu Christie. Její detektivky jsou primárně psychologické příběhy s kriminální zápletkou. V centru její pozornosti jsou lidské bytosti, nikoliv akce. Vypráví vztahové složitosti a propletence mezi jednotlivými postavami, zajímá ji, jak lidé myslí, cítí a jednají za určitých okolností. Rozprostírá před námi široké spektrum postav, z nichž každá může být viníkem. Postupné odhalování motivů je určeno trpělivému divákovi, kterého baví dozvídat se o psychologii postav a jejich motivech stále víc a hlouběji až k samému rozuzlení. Jde o klasické vyprávění.

Hana Prošková napsala detektivek mnoho, proč jste vybrali zrovna těchto šest?
Vybrala je scenáristka Jana Knitlová, která celý tento nápad do České televize přinesla a sama napsala čtyři díly. Já pouze dva, vždy ty poslední. Požadavkem televize bylo, aby příběhy byly přeneseny do současnosti. Bylo tedy zapotřebí vybrat takové, které jsou přenosu schopny. A těch je málo. V době, kdy je ona psala, neexistovaly mobilní telefony, internet nebo email. A tak se velká část jejích příběhů s těmito novými vymoženostmi techniky ve své fabulační výstavbě prostě rozpadne.

Detektivnímu žánru se věnujete již poměrně dlouho, jak k němu přistupujete?
Domnívám se, že detektivka vyžaduje velmi pečlivě a přesně vyprávět příběh, to znamená vystavět situace. A já se přitom ráda opírám o silné herecké individuality, které mě zajímají a baví nejenom jako postavy, ale i jako lidi.

Na co byste ke svému dalšímu detektivnímu triptychu nalákala diváka?
Já jsem si tyto dva cykly pojmenovala Staromilské detektivky. A tak jsem je taky vedla. Antiakční, pomalé, o lidech. Spíš bych je nazvala psychologické drama s kriminální zápletkou. Vzhledem k tomu, že první triptych měl značnou diváckou sledovanost, neměla jsem důvod svůj přístup měnit.

David Matasek a Viktor Preiss

Viktor Preiss: Doufám, že nové příběhy diváka zaujmou ještě víc než ty předchozí

Vaše postava kapitána kriminální policie Vašátka je u diváků velmi oblíbená. Není třeba ji moc popisovat, ale jaký je pro Vás?
Vašátko je normální stárnoucí muž v letech, jako vdovec žije sám a má rád svůj klid a jako rybář i určitý druh samoty. Čím dál tím víc se vzdaluje od své celoživotní náročné profese, nebo přesněji, alespoň se o to snaží a těší se na klid v důchodu. Okolnosti mu to však nedovolí a on se znovu a znovu nechá vtáhnout do labyrintu případů, které spolu s přítelem Horácem musí znovu a znovu řešit. Tento životní postoj je mi velmi blízký a v mém věku velmi dobře pochopitelný. Jsem za tu postavu vděčný. Přestože si dovedu představit v roli Vašátka jiného představitele, který by ji uchopil zase trochu jinak a po svém. Ale tak to je pokaždé.

Premiérové uvedení i reprízy starších dílů jsou divácky velmi sledované. Čím si vysvětlujete, že detektivky Hany Proškové jsou tak oblíbené?
Je to tzv. „česká detektivka". Její reálie a typy postav jsou nám blízké, nejsou tam drsní „supermani", nevybuchují tam auta, nestřílí se z automatických zbraní, neteče krev a neválí se tam hromady mrtvol. Jsou to příběhy pochopitelné a svým způsobem i laskavé.

Vašim hereckým partnerem v této sérii je David Matásek v roli Horáce. Mění se nějak vztah těchto dvou postav?
Ano, s kolegou Davidem Matáskem je asi nejpodstatnější část dialogů - on je vlastně iniciátorem akcí, do kterých nakonec Vašátka „uvrtá". Ten se vždycky nechá do případu vtáhnout a nakonec jeho profesní čest a umanutost věc objasnit ho žene za pachateli těchto činů. V posledním díle je Vašátko jen „vrbou", naslouchá Horácovi, který mu v retrospektivě líčí jistý příběh, který se s ním snaží během jedné noci rozplést. Doufám, že nové příběhy diváka zaujmou ještě víc než ty předchozí. To by mě moc potěšilo.

David Matásek: Horác je humanista, miluje život a možná je i trochu naivní

Vaše postava detektivního amatéra Horáce je u diváků velmi oblíbená. Jaké jeho vlastnosti si musíte vybavit, abyste ho herecky dobře ztvárnil?
Režisérka Lucie Bělohradská měla trochu obavu, aby se maskulinita jednoho oblíbeného poldy z jiného seriálu nepřenesla do Horáce. Tak tohle opravdu nehrozí... Horác není tak sarkastický, je to humanista, miluje život a možná je i trochu naivní. V dnešní době naprosto nepraktický. Do případů nahlíží spíš intuicí než zkušeností. Po „Lyžaři" se už bojí do čehokoli se namočit, ale nedá mu to.

Premiérové uvedení i reprízy starších dílů jsou divácky velmi sledované. Čím si vysvětlujete, že detektivky Hany Proškové jsou tak oblíbené?
Myslím, že to bude hlavně zpracováním. „Případy" jsou čistý oldschool. A záměrně. Mockrát jsem slyšel na place od Lucie, že to takhle chce, žádné moderní střihy, postupy a zaumnosti. Pěkně klasicky. A k tomu přidejte ještě dobu vzniku literární předlohy a máte celý segment diváků, kteří tohle přesně mají rádi. Hezky postaru a konzervativně.

Vašim hereckým partnerem v této sérii je Viktor Preiss v roli kapitána Vašátka, jaký je vztah těchto dvou postav? A na koho se diváci ještě mohou těšit?
Míčová, Finger, Dobrý, Uhlířová, Vlasáková, Zahradnická, Trnková, Heřmánek, Motloch. Lucie má šťastnou ruku při výběru herců. A nebojí se vsadit na neokoukané tváře. Není důležitá popularita, ale kvalita. A vztah Vašátka a Horáce je pořád stejný, nevyvíjí se, „Případy" jsou série a ne seriál.

Zdroj: Česká televize

www.ceskatelevize.cz



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 
Banner

Rozhovor

Marie Doležalová s úsměvem: „Někdy dělám Sašu, někdy ne...“

marie dolezalova 200Mladou herečku Marii Doležalovou hodně proslavila role Saši v sitcomu televize Nova Comeback. Jak na něj vzpomíná? Kromě televizních rolí a moderování hraje také v divadle a skupině Olat...

Hledat

Chaty s osobností

Čtěte také...

Pouliční slavnost už nebude mezi auty. Malostranské náměstí ožije!

parko200Z dolní části Malostranského náměstí by už letos mělo zmizet parkoviště. Mluvčí a iniciátorka petice za odstranění parkoviště z Malostranského náměstí Kateřina Bursíková Jacques je za to ráda. Nyní je třeba řešit podobu náměstí. Těší se, že zářijová akce...


Literatura

Gleitzman Morris - Kdysi

kdysi200Kdysi jsem seděla v obývacím pokoji, zírala do vypnutého televizoru, v rukách dřímala knihu v šedivém přebalu se smutně sedícím židovským chlapcem v popředí a siluetami nacistů v pozadí a po obličeji se mi kutálely slzy.

Divadlo

Tipsport arenu ovládne Shrek

Shrek skupinovkaKdo by neznal pohádkový příběh o Shrekovi, jeho Fioně, o Dračici, Oslíkovi či lordu Fargaadovi? Z filmu a televize každý, ale na české muzikálové scéně se nyní představí poprvé. A budou to samá nej! A asi největším překvapením ...

Film

NFA identifikoval doposud ztracený film Georgese Mélièse Soutěž eskamotérů

 

soutez eskamoteru 200V Praze dne 11. 10. 2016 – Národní filmový archiv (NFA) patří mezi světové filmové archivy, které se mohou pyšnit filmovými kolekcemi z počátku kinematografického věku. Mezi kolekcemi, k...