Nemám rád rozhovory, říká spisovatel Peter Stoličný
Banner

Nemám rád rozhovory, říká spisovatel Peter Stoličný

A Foto Stoličný

 Žurnalista, dramaturg a spisovatel doc. Mgr. Peter Stoličný, ArtD. napsal spoustu knih pro děti. Občas obdaří svým příspěvkem i magazín Kultura 21. Přečtěte si, co na sebe prozradil v originálním rozhovoru, který vedl sám se sebou. A to říká, že nemá rád rozhovory... 

 

Že nemám rád rozhovory? Proboha, to je hloupý titulek. Vždyť já od počátků své novinařiny nadělal spoustu rozhovorů.

- Který byl ten první?

 Psal se rok 1965. Dělal jsem rozhovor s Jiřím Suchým.

- Poznal, že jsi začátečník?

Poznal. Třásly se mi ruce s diktafonem.

- Vrať se k tomu nadpisu.

Nojo. Dnes můžeme rozhovory s osobnostmi rozdělit na dobré a pitomé. Nakonec jako všechno, co se kolem nás děje. Dobrý rozhovor je znát už od prvních řádků. Nevěnuje se klevetám, ptá se na to, na co se možná ještě nikdo neptal. Autor rozhovoru víc poslouchá, než mluví, neklade podbízivé otázky a snaží se, aby se ten, kterého se ptá, otevřel.

- Ale tebe to od rozhovorů s osobnostmi víc táhlo k divadlu.

Byl jsi dramaturgem, také recenzentem. Záměrně neříkám kritikem. Klasická kritika, jak jsme ji znali třeba u F. X. Šaldy už dávno vymizela.

- Teď jsi předvedl ukázku nesprávně kladené otázky, ve které mluvíš za tázaného.

Já vím. Ale to jenom proto, že se táži sám sebe. Tak pokračuji: Když přituhoval Husákův režim a já nebyl tak odvážný, jako mnozí disidenti, úplně jsem se přestal věnovat tvorbě pro „dospěláky“ a začal jsem psát pro děti. Televizní seriály, dětské muzikály, knížky pohádek. Jenom Bakaláře jsem psal (pro slovenskou televizi) rád. Hrabal jsem se v dopisech čtenářů, moc mne to bavilo. Ale když jsem dostal na stůl téma: Já do té strany musím. Tak to jsem psát odmítl a byl konec spolupráce. Ona totiž dramaturgyně Bakalářů, Libuše P. chtěla, aby to téma vyznělo: Musím do KSČ, aby tam bylo co nejvíc slušných lidí…

opice

- Když začal fungovat internet, jak jsi jej přijal?

Jo, to byly krásné časy. V Čechách i na Slovensku začal internetový časopis InZine. Psal jsem tam hodně. Jednak recenze divadla i knížek a pak soudničky. To mne hrozně bavilo! Manželka je advokátka, zdrojů, příběhů ze života má hodně. Tak jsem to využíval a ty příběhy měly občas docela srandovní nádech. Ale k tomu musím dodat maličkost: InZine platil za příspěvky, ne moc, ale občas mi naskočila na účtu za článek i tisícovka.

- Proč se vlastně dnes za příspěvky neplatí?

Mnoho psů, zajícova smrt. Dnes je takové množství webů, že se reklama v nich rozmělnila. Už není schopna uživit autory (čest výjimkám).

- A stejně píšeš recenze, třeba občas i do Kultura21. Proč?

Mám mezi divadelníky dost přátel. Rád jsem zván na premiéry, hrozně rád umělce chválím. Když se něco podaří, raduji se s nimi.

- A když je to (s prominutím) průser?

No tak to taktně mlčím, recenzi nenapíšu. V mládí jsem psal i negativní hodnocení, ptal jsem se (asi spolu s diváky) proč byl ten titul nasazen, proč se dílo nezdařilo. Ale čím jsem byl starší, tím víc mi bylo líto herců, že musí hrát v tak nepovedené hře. Dnes se raduji z úspěchů sem smutný z neúspěchů, mlčím...

- Kromě divadla stále tíhneš ke své lásce - k dětské literatuře. Píšeš pohádky, které se úspěšně prodávají v Čechách i na Slovensku. Co tě u té dětské literatury drží?

Mám děti, a ty mají taky děti, a to vždy byly mí první posluchači, čtenáři. Teď čekám, až ta starší děvčata budou mít děti a já budu pradědeček. Ale prý se ještě načekám. Dnes je pro mladé přednější kariéra než rodina.

- Je to správné?

Já nevím. Asi ne. Ale mému tátovi bylo 45, když jsem se narodil a prožil jsem s ním nádherné dětství. Ale nebylo mi ani čtyřicet, když umřel. A to mi je dodnes líto.

- Obraťme list. Nesmí tady chybět obligátní otázka: Co našim čtenářům chystáte, mistře?

Mám toho hodně. Román o tom, jak se u nás žilo od roku 1945 do roku 1990, píšu už třetí knížku pohádek o opici Skořici, hraju si s divadelní komedií, kterou snad už vypustím na jeviště, ale bojím se. Jsem divadelní recenzent a na hry také platí: Kdo umí, ten to dělá, kdo neumí, ten to recenzuje. Takže nevím, nevím…

- Děkuji za rozhovor.

Sám sebe se ptal docent mediální komunikace, spisovatel, rozhlasový a televizní autor,
nenapravitelný optimista

Peter Stoličný

A Foto Stoličný

Foto: Archív Petra Stoličného



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Rozhovor

Petr Kolečko: Člověk pořád začíná a pořád se učí

kolecko200Petr Kolečko v současnosti patří mezi naše nejvyhledávanější dramatiky a scénáristy. Velkou pozornost vyvolaly např. jeho hry Jaromír Jágr, Kladeňák, Federer- Nadal, Kauza Médeia, Poker Face či muzikál Pornohvězdy. Podílel se na seriálech Okresní př...

Hledat

Chaty s osobností

Z archivu...

Čtěte také...

Zpěvák UDG: Pondělí až čtvrtek – to je v létě detoxikační týden

udg 200Nedávno se na našem webu objevil festivalový rozhovor s textařem Jugim z ústecké skupiny UDG. Nyní máte možnost nahlédnout pod pokličku myšlenek dalšího člena, a to zpěváka Petra Vrzáka. Bavili jsme se o festivalové sezóně...


Literatura

Jak se úspěšně učit?

Jak se ucit perexNení podstatné, jestli se učíte ke zkoušce do školy, rozšiřujete si své vzdělávání při zaměstnání nebo studujete čistě z vlastního zájmu. Důležité je ale vědět, jak se učit opravdu efektivně, aby vaše úsilí přineslo vytoužené výsl...

Divadlo

Ostravský divadelní bestseller DONAHA! (Hole dupy) se dočká 100. reprízy!

donaha200Premiéru komediálního muzikálu DONAHA! (Hole dupy) uvedlo Národní divadlo moravskoslezské dne 16. června roku 2011. Přestože inscenaci navštívilo již přes 60 000 diváků, webové stránky i pokladny předprodeje neustále hlásí vyprodáno! Muzikál se dne 19....

Film

Každé filmování je velké dobrodružství, říká herec a šansoniér Jiří Bartoň

jiri barton 200Nejen na zámku Libochovice, ale také v Praze a na dalších místech v Česku vznikal během léta německý historický film Ottilie von Faber-Castell. V jedné z rolí se objeví také Jiří Bartoň. Jde o velkoryse pojatý televizní projekt, který pro...