Klasnová: „Spojilo se nespojitelné, proto vznikly problémy.“

Klasnová: „Spojilo se nespojitelné, proto vznikly problémy.“

klasnova katerinaSloučením Národního divadla a Státní opery Praha došlo, podle slov členky sněmovního podvýboru pro kulturu Kateřiny Klasnové (VV), pouze k technickému spojení dvou operních domů. Je to drahé a logicky z toho podle ní plynou i personální problémy.

 


Dlouhodobě se zabýváte situací kolem sloučení Státní opery Praha a Národního divadla. Jak to začalo?

Jsem členkou sněmovního podvýboru pro kulturu a pamatuji si asi dvě nebo tři sezení s exministrem kultury Besserem, kdy jsme - politici napříč politickým spektrem - proti tomuto sloučení protestovali. Upozorňovali jsme na možné problémy, které z toho mohou vzejít, na to, že sloučení k ničemu dobrému nepovede, protože Státní opera je finančně poměrně  soběstačná. Tehdy dokonce existovala i nabídka ze strany primátora hlavního města Prahy, že by se město na jejím financování podílelo, že by mohla vzniknout metropolitní opera, což byl podle mě dobrý nápad.

Podle Bessera ale zřejmě ne…

Tehdejší ministr Besser razil transformaci hlava nehlava. Věděl, že neobstojí s tím, že to bude umělecky přínosné, a tak jeho jediným argumentem bylo, že opera si ekonomicky polepší. Říkal, že transformací se ušetří obrovské peníze. Dnes je ale už zcela jisté, a potvrdil to i náměstek ministerstva kultury Sankot, že ekonomický zázrak Bessera se nekoná. Ba naopak, že sloučení nikdy nebude znamenat finanční úsporu, ale vždy to bude znamenat moloch, do kterého se bude sypat mnohem víc peněz.
 
Ve slučování Národního divadla a Státní opery Praha ministerstvu kultury hodně pomáhal nedávno odvolaný ředitel ND Ondřej Černý. Co říkáte na jeho nedávné odvolání?

Jelikož se spojilo nespojitelné, logicky to generuje obrovské personální problémy. Třeba takové, že proti současnému pověřenému řediteli Národního divadla Václavu Pelouchovi  protestují odbory Státní opery, předtím byly zase potíže s ředitelem Černým. Důvody pro odvolání Černého nepochybně existovaly, vědělo se, že hospodaření Národního divadla není v pořádku. Paradoxem ale je, že nynější pověřený ředitel byl pravou rukou Černého. Proč byl dosazen, když byly výtky k hospodaření Národního divadla, což ministryně kultury potvrdila?

klasnova katerina

Vy jste s ministryní kultury o situaci ve sloučených subjektech hovořila?

S ministryní jsem hovořila o tom, že nejlepší by bylo od spojení Státní opery a Národního divadla odstoupit. I o tom, že exministr Besser nám nikdy nepředložil ekonomickou analýzu nebo uměleckou vizi. Došlo pouze k technickému spojení dvou operních domů, nic víc. Paní ministryně už ale nechce ustoupit. Škoda, že nemá více odvahy poté, co si ekonomickou analýzu nechala vypracovat. Při jednání s ministryní pro mě bylo novinkou, že se bude dělat rekonstrukce Státní opery, i když exministr Besser od tohoto záměru pomalu ustupoval. Teď je jisté, že se dělat bude. Asi za chodu, první odhad je 360 milionů korun. Přitom podle lidí ze Státní opery je budova v poměrně dobrém stavu a na bohatou rekonstrukci by stačilo pár desítek milionů.  Časem se možná ukáže, v čem bude ta „výhodnost“. Bylo by zajímavé sledovat, jestli v budoucnu náhodou nedojde k rozprodeji budov Národního divadla, protože má některé lukrativní budovy včetně velkého areálu bývalého anenského kláštera. Zakopaný pes je nejspíš v takové „výhodnosti“.

Foto: Archiv Kateřiny Klasnové



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Přihlášení



Imago, imagines I.-II.

Autoři zvolili jako východisko koncepce nové syntetické publikace věnované středověkému umění v českých zemích latinské slovo imago (označující nejen dvourozměrný obraz, kresbu apod., ale i výtvory trojrozměrné a případně i díla architektonická). academia.cz

Život byl pes

Tak to jsem já – pes Život. Rozhodně jsem se nenarodil jako domácí mazlíček. Díky různým okolnostem, které vám budu vyprávět, a také díky mému vzhledu a povaze, nikoho nenapadlo ho ze mě udělat. grada.cz

Rozhovor

Můj luxusní koníček

r„Kdyby mi někdo před pár lety vylíčil, kam všude se s fotoaparátem podívám, že budu kvůli focení vstávat před svítáním a dobrovolně vláčet batoh plný objektivů, vysměju se mu. Proč podstupovat takové nepohodlí, když je tolik jiných, kteří mi krásy světa zpros...

Hledat

Chaty s osobností

Čtěte také...

BAROMANTIKA V HODINĚ SMRTI: NEBÁT SE TEMNOTY

gen 200Lenka Dusilová, Patrick Karpentski, Viliam Béreš, Beata Hlavenková a Martin Novák – to je Baromantika. A to je i nové album nazvané V hodině smrti. Je dílem vyzrálých osobností, ať už jde...


Literatura

Agatha Christie jako hlavní postava - Talent na vraždu

talent na vrazdu 200V lednu vydalo nakladatelství Knižní klub knihu Andrewa Wilsona Talent na vraždu, ve které sází na hlavní hrdinku. Není jí totiž nikdo jiný, než světoznámá spisovatelka detektivních příběhů, Agatha Christie. Jak se příběh, který...

Divadlo

Komediomat: “Vždycky se snažíme o určitou míru kultivovanosti a inteligentní humor.”
ImageMáte rádi Whose Line Is It Anyway? Nebo českou či slovenskou Partičku? Pak si jistě rádi přečtete rozhovor s improvizační partou Komediomat, která brázdí česká divadla a přináší do nich smích, ú...

Film

Premiéra dokumentu Olga s koncertem The Plastic People of the Universe se bude přenášet do kin po celé republice

Olga perexpPoté, co dokumentární film Olga vyprodal několik projekcí na největším lidskoprávním festivalu Jeden svět a zavítal také do regionů v rámci ozvěn tohoto festivalu, vstoupí 15. května do běžných kin...