Reklama

Jan Kunze (KOFE-IN): "Dnes v muzice ve velké míře rozhodují peníze a mnohem méně talent a usilovná práce"

jan kunze 200Opavská kapela KOFE-IN není na české hudební scéně žádným nováčkem. Má za sebou už dvě alba. První s názvem Osobní vesmír z roku 2009 obsahoval pilotní singl Sebe mi dej. Druhým počinem kapely bylo album Libertin se singlem Kladu tě na vodu, které vyšlo před dvěma lety. Ojedinělost kapely vyniká mj. v její snaze o experimentování s elektronikou a právě pro svůj charakteristický zvuk jsou lehce rozpoznatelní od ostatních českých interpretů.

 

Co bylo příčinou toho, že jsi chtěl být v kapele a dělat hudbu na vysoké úrovni? Kde byla prvotní jiskra nebo myšlenka?

Každý z nás už před vznikem KOFE-IN v nějakých kapelách hrál. Většinou to byly party regionálně úspěšné, ale s minimálním zásahem na republikové scéně. Po rozpadu předchozí kapely jsem si uvědomil, že bych rád muziku dál dělal pouze se zapálenými lidmi, kteří jsou ochotni obětovat pohodlí a cestovat s kapelou křížem krážem po republice. S touto ideou jsme s bráchou začali oslovovat jednotlivé muzikanty.

Jak dlouho se hudbě věnuješ a kdy ses o ni začal zajímat?

Oba rodiče nás od útlého věku krmili všemi těmi kapelami jako Beatles, Rolling Stones, Jethro Tull, Black Sabath, Jefferson Airplane nebo třeba Jimim Hendrixem, takže cesta byla nastíněna už tenkrát. Aktivněji jsem začal dělat hudbu, když mi bylo 19 let.

Ve vašich textech jde hodně vidět, že se ve velké míře zaměřujete na téma lásky. Například v písni Jediná. Proč zrovna toto téma? Je to pro tebe hodně důležitá věc ve tvém životě?

Myslím, že vztah mezi mužem a ženou je archetypální a nikdy nevyčerpatelné téma, se kterým se setkáváme dnes a denně. Láska, vášeň a sex patří mezi to nejkrásnější, co můžeme v životě prožít a zažít. Tyto věci jsou pro mě důležité a samozřejmě z nich čerpám inspiraci. Bez nich se žít nedá!

Jak bys ohodnotil dnešní hudební scénu? Kam podle tebe směřuje? O jaké styly, kromě toho, který hrajete, se zajímáš?

Je smutné, že dnes v muzice ve velké míře rozhodují peníze a mnohem méně talent a usilovná práce. Rádia bohužel hrají minimum nových interpretů, televize to samé.
Přesto nové kapely a projekty vznikají a nezbývá než držet palce, ať jim vydrží chuť a nadšení. V hudbě si nekladu žádné mantinely. Poslouchám rock, pop, vážnou hudbu , bluegrass i další žánry. Zjednodušeně řečeno poslouchám to, na co mám chuť a podle toho jakou mám zrovna náladu.

Jaký máš názor na stahování hudby ilegálně z internetu? Myslíš si, že to zabíjí hudební průmysl, a proto je i těžké se třeba dnes uživit hudbou profesionálně na plný úvazek?

Tento trend hudební průmysl zcela změnil. Posluchači si neuvědomují, kolik času a peněz věci spojené s fungováním kapely stojí. Naučili se muziku konzumovat zadarmo. Myslím, že tohle už nejde zvrátit. Zbývá jen to přijmout. Proto je důležité, aby fanoušci podporovali své oblíbence a umožnili jim další rozvoj. Třeba koupí nahrávky nebo návštěvou koncertů.

jan kunze KOFE-IN

Jak vnímáš rozdíl mezi úspěšnými a neúspěšnými kapelami v souvislosti s regionem?

To je kapitola sama o sobě. Když chce člověk něčeho v životě dosáhnout, musí i něco obětovat. A to se regionálním kapelám mnohdy nechce. Často mají o sobě vysoké mínění, získané z poplácávání svých kamarádů po ramenou. Jenže pak zjistí, že už pár kilometrů za rodným městem to nikoho nezajímá, protože tam už na ně kamarádi nepřijedou.

Myslíš si, že je nejlepší se hudbě učit na vysokých školách? Nebo je podle tebe lepší způsob, jak se dostat k hudbě a hlavně ji pochopit, přirozeně na základě svých praktických zkušeností a pocitů?

Hudbu musí člověk mít hlavně rád. Pak už je jedno, jak se k ní dostane. Ono se často stane, že ani ti, kteří přímo nějaké to umění vystudují, to nakonec nedělají nebo se tím neživí. Člověk musí mít nekonečně mnoho energie a velkou vytrvalost. Je spousta geniálních samouků a spousta vystudovaného průměru, ale samozřejmě i opačně.

Jak se díváš na dnešní situaci reklamy v televizi, rádiích a podobně? Co si myslíš o tom, jaké kapely jsou dnes v médiích upřednostňovány?

Rádia i televize nedávají žádný prostor novým skupinám a interpretům. Bez osobních kontaktů nebo uplácení programových vedoucích nenasadí téměř nic nového. Problém je i v tom, že v ČR neexistují kvóty pro domácí hudbu, kterou by měla veřejnoprávní média pouštět, což je v některých zemích západní Evropy zcela běžné. A kdo je upřednostňován? Ti, kteří mají největší vliv nebo peníze. Byl by ale velký omyl si myslet, že tady nová kvalitní hudba nevzniká. Vzniká jí spousta. Jen nedostává prostor v médiích.

Co chystáte v nejbližší době? Zima pomalu končí. Léto tu bude co nevidět. Kde vás fanoušci budou mít možnost vidět?

S KOFE-IN chystáme třetí desku. Vypadá to, že to bude naše zatím nejrockovější album. Nahrávat ho budeme v Praze. Produkce se ujal Armin Effenberger z Cartonnage. Už se na to moc těšíme. Na živo nás můžou fanoušci vidět ještě na pár klubových koncertech, a pak už rovnýma nohama do festivalového léta. Letos se KOFE-IN objeví na Votvíráku, Rock for People, v Kadani na Vysmátém létě a na dalších hudebních festivalech a akcích, které průběžně zveřejňujeme na našich stránkách www.kofe-in.cz.

Jak vzpomínáš na spolupráci s Klárou Vytiskovou?

S Klárou jsme se nedávno viděli na předávání hudebních cen Žebřík. Nazpívala nám vokály na první desce Osobní vesmír a taky nám tuto desku v holešovickém klubu Cross pokřtila. Pak s námi hostovala na pár koncertech. Už je to pár let zpátky, ale spolupráce s ní byla moc příjemná.

Měj se moc fajn, přeji hodně úspěchů do budoucna, pozdravuj ostatní kluky v kapele a díky za tvůj čas i rozhovor.

jan kunze

Zdroj foto: archiv Jana Kunzeho



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit





Přihlášení

K21 se představuje

IRENA AMBROŽOVÁ


redaktorka ve věku kolem třiceti let :-)

    Pochází z Prahy, kde strávila celý svůj život, kromě půlročního studia v Litvě a několika měsíčního toulání se Asií.

    Vystudovala Provoz a řízení letecké dopravy na ČVUT a Enviromental Engineering na ČZU. Pracuje jako dispečer v letecké dopravě.

    Pro K21 píše od léta 2014, před tím pracovala jako redaktorka a korektorka pro Studentpoint.cz, též přispívala do Informuji.cz, Info-Koktejl, CityBee a dalších. Na K21 má ráda příjemnou atmosféru podobně naladěných lidí  a možnost se dostat k zajímavým knižním a filmovým titulům.

    Mezi koníčky Ireny patří: literatura, letectví, cestování, tvůrčí psaní (je spoluautorkou dvou almanachů Odemykání), sport (zejména běh – členka běžeckého oddílu SK Svěrák, aktivně se účastní běžeckých závodů všech délek  a profilů, od krátkých krosů až po silniční maratony), běhá i Spartan race, ráda trávím čas v horách a nepohrdne dobrým pivem a vínem.

    A Ireny motto? „Daleká ať cesta má! Marné volání“

Banner

Anketa


Banner

Partneři

Hledat

Mimísek 26

Čtěte také...

Švihadlo: “Nacpat česká slova do reggae rytmů není jednoduché.”

svihadlo petr sturmaJak se u nás v dnešní době hraje reagge? Jak Češi reagují na Jamajčany? Kam spěje česká hudba? Nejen o tomhle jsme si povídali se zpěvákem a kytaristou skupiny Švihadlo, Petrem Šturmou.

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

Jan Němec v rozhovoru s Drtikolem. Dějiny světla

Dejiny svetla 200Fotograf se zvláštním příjmením Drtikol jako by byl předurčen prožít život, který ho občas nutil drtit kola, co jej svírala. Světlo, díky kterému tvořil a za nímž kráčel v touze po osvícení, pomohlo možná Janu Němcovi nahlédnout do osu...

Divadlo

Divadlo VOSTO5 a režisér Jiří Havelka připravují v Baráčnické rychtě Dechovku: představení o dobronínském masakru s živou hudbou Jana Kaliny ze Sto zvířat

200divSál pražské Baráčnické rychty se stane dějištěm nové inscenace Dechovka Divadla VOSTO5, kterou připravuje na základě skutečných poválečných událostí režisér Jiří Havelka s více než dvaceti pěti herci, hudebníky a tanečníky. Mezi nimi jsou kromě členů soubo...

Film

Nad námi Elysium jako běžným smrtelníkům nedostupné místo

200 filmJihoafrický režisér Neill Blomkamp upoutal nezvyklou sci-fi Distrikt 9, v němž se zcela obešel bez obvyklých žánrových klišé a příběh vybudoval jako varování před rasovými předsudky a ústrky, které postihnou zbídačené mimozemšťany, kteří nalezli pramál...