Spotřební kultura – Don´t buy this book

Spotřební kultura – Don´t buy this book

Email Tisk

 

Spotrebni kultura 200Dnešní společnost je pod silným vlivem konzumerismu. Nakupujeme, protože některé věci potřebujeme k přežití, ale většina z nich se v nákupním vozíku objevuje jen proto, abychom našemu okolí ukázali, že na to prostě máme. Je to ale ta správná a jediná cesta, jak si získat uznání od ostatních? Začtěte se do jednotlivých příspěvků odborníků z různých oborů.


Spotřební kultura vzniká (velice zjednodušeně) vlivem kapitalismu, který rozvíjí svou konkrétní formu už od 16. století. To je tedy dlouhá doba, která spotřební kulturu formovala. Autoři jednotlivých příspěvků konzumní chování často popisují prostřednictvím módy, ale dokonce i skrze spotřebu šampaňského – rozdíly jsou tak velmi jednoznačné a srozumitelné.

Komodifikace času je jedním z pojmů, kterým se kniha zaobírá. Jak ji jednoduše přiblížit? Lidé kvůli svému lepšímu postavení ve společnosti obětují svůj volný čas práci, aby přinášeli do svých domovů více peněz. Postoj „být lepší než soused“; chceme vysoké postavení a místo toho, abychom byli spokojeni jen s tím, co opravdu potřebujeme, neustále se necháváme srovnávat, nutit k nakupování drahých statků a obíráme se sami o volný čas, který bychom mohli zaplnit prožitky s blízkými nebo svými koníčky.

Další ze zásadních bodů, které v této publikaci můžeme objevit je zjištění Patricka LeQuémenta, který říká, že nejdůležitější v obchodní praxi je: „…dát zákazníkovi něco, co by chtěl mít, o čem ale zatím nevěděl, že to hledá, a o čem, když to nakonec dostane, řekne, že to vlastně vždycky chtěl.“

Spotrebni kultura


Největší část knihy tvoří kapitoly zaměřené na reklamu. Z výzkumu vyplývá, že reklamy vnímají především děti a nutí rodiče k nákupu inzerovaných produktů. Dospělí ale nakupují dle seznamu a při běžných nákupech sledují především cenu.

Autoři se věnují i průzkumu toho, jak na spotřebitele působí reklamy spojené s určitou osobností a jak se mění vztah spotřebitele k produktu, když je tato osoba součástí nějakého skandálu. V knize se objevuje i pojednání o značce Nivea. O tom, jak může design loga, ale i změna cílové skupiny katapultovat výrobek do celosvětového povědomí.

Obecně se dá říct, že kapitoly zahraničních odborníků jsou svižnější, přináší více praktických příkladů a nových poznatků. České kapitoly jsou někdy méně čtivé pro běžného čtenáře – hromadění odborných slov a některé údaje jsou pro českého čtenáře natolik jasné, že snad ani nebylo třeba je uveřejňovat do publikace spíše zaměřené na odbornou veřejnost (např. Kulturní spotřeba a sociální distinkce v České republice).

V každém případě je kniha jedinečná svého druhu v českém prostředí. Kdokoliv se zajímá o spotřební kulturu nebo obecně o naši společnost, získá při čtení zajímavá data a pohledy na danou problematiku.


Spotřební kultura – Historie, teorie, výzkum
Autor: Pavel Zahrádka (ed.)
Žánr: naučná
Nakladatelství: Academia
Rok vydání: 2014
Počet stran: 440
Hodnocení: 80 %    

www.academia.cz        

( 2 hlasů )    

Zdroj foto www.academia.cz



Nejnovější články:
Starší články:

 

Rozhovor

Extrémní a tápající postavy v chytrém divadle, které občas bolí

200 tvarPřinášíme vám rozhovory se třemi členy souboru OLDstars, složeného ze studentů pražských uměleckých škol, kteří ztvárňují hlavní role v představení TVÁŘ V OHNI (Feuergesicht) Maria von Mayenburga – Annou Peřinovou (Olga), Jeníkem Tylem (Pavel) a Ma...

Hledat

Chaty s osobností

Čtěte také...

Magnesia Litera 2017 – ocenění současné české literatury

Magnesia-Litera 2Jako každoročně bylo i letos uděleno prestižní ocenění, které zhodnocuje práci současných českých literátů a publicistů a také dává prostor pro rozvoj mladých umělců a blogerů. Do letošního již 16. ročníku bylo přihlášeno 352 knih a no...


Literatura

Ve stínu černých ptáků - knížka, která stojí za seznámení

Vestinucernychptaku perexPrvotina americké autorky Cat Wintersové nás zavádí do roku 1918, kdy si krutou daň vybírá smrtící chřipka a první světová válka. V USA se vydávají válečné obligace a hledají se dobrovol...

Divadlo

Seznamka v divadle aneb Představení pouze pro nezadané

seznamka divadlo 200Zkuste najít novou lásku v divadle a možná už na Valentýna nebudete sami! Divadlo Rokoko pořádá v sobotu 11. února od 17 hodin již tradiční Představení pouze pro nezadané ženy a muže ve věku 25 až 45 let. Akci odstartuje tragikom...

Film

Dokáže Zkáza Dejvického divadla nahradit Most?

5c1252519f2ac63478beddc7Po velkém úspěchu fenomenálního Mostu přichází Česká televize s další seriálem, který má velice dobře našlápnuto. Zkáza Dejvického divadla údajně předčí i kolegu ze severu, kterého už velice brzy nahradí. Viděli jsme prvn...