Spotřební kultura – Don´t buy this book

Email Tisk

 

Spotrebni kultura 200Dnešní společnost je pod silným vlivem konzumerismu. Nakupujeme, protože některé věci potřebujeme k přežití, ale většina z nich se v nákupním vozíku objevuje jen proto, abychom našemu okolí ukázali, že na to prostě máme. Je to ale ta správná a jediná cesta, jak si získat uznání od ostatních? Začtěte se do jednotlivých příspěvků odborníků z různých oborů.


Spotřební kultura vzniká (velice zjednodušeně) vlivem kapitalismu, který rozvíjí svou konkrétní formu už od 16. století. To je tedy dlouhá doba, která spotřební kulturu formovala. Autoři jednotlivých příspěvků konzumní chování často popisují prostřednictvím módy, ale dokonce i skrze spotřebu šampaňského – rozdíly jsou tak velmi jednoznačné a srozumitelné.

Komodifikace času je jedním z pojmů, kterým se kniha zaobírá. Jak ji jednoduše přiblížit? Lidé kvůli svému lepšímu postavení ve společnosti obětují svůj volný čas práci, aby přinášeli do svých domovů více peněz. Postoj „být lepší než soused“; chceme vysoké postavení a místo toho, abychom byli spokojeni jen s tím, co opravdu potřebujeme, neustále se necháváme srovnávat, nutit k nakupování drahých statků a obíráme se sami o volný čas, který bychom mohli zaplnit prožitky s blízkými nebo svými koníčky.

Další ze zásadních bodů, které v této publikaci můžeme objevit je zjištění Patricka LeQuémenta, který říká, že nejdůležitější v obchodní praxi je: „…dát zákazníkovi něco, co by chtěl mít, o čem ale zatím nevěděl, že to hledá, a o čem, když to nakonec dostane, řekne, že to vlastně vždycky chtěl.“

Spotrebni kultura


Největší část knihy tvoří kapitoly zaměřené na reklamu. Z výzkumu vyplývá, že reklamy vnímají především děti a nutí rodiče k nákupu inzerovaných produktů. Dospělí ale nakupují dle seznamu a při běžných nákupech sledují především cenu.

Autoři se věnují i průzkumu toho, jak na spotřebitele působí reklamy spojené s určitou osobností a jak se mění vztah spotřebitele k produktu, když je tato osoba součástí nějakého skandálu. V knize se objevuje i pojednání o značce Nivea. O tom, jak může design loga, ale i změna cílové skupiny katapultovat výrobek do celosvětového povědomí.

Obecně se dá říct, že kapitoly zahraničních odborníků jsou svižnější, přináší více praktických příkladů a nových poznatků. České kapitoly jsou někdy méně čtivé pro běžného čtenáře – hromadění odborných slov a některé údaje jsou pro českého čtenáře natolik jasné, že snad ani nebylo třeba je uveřejňovat do publikace spíše zaměřené na odbornou veřejnost (např. Kulturní spotřeba a sociální distinkce v České republice).

V každém případě je kniha jedinečná svého druhu v českém prostředí. Kdokoliv se zajímá o spotřební kulturu nebo obecně o naši společnost, získá při čtení zajímavá data a pohledy na danou problematiku.


Spotřební kultura – Historie, teorie, výzkum
Autor: Pavel Zahrádka (ed.)
Žánr: naučná
Nakladatelství: Academia
Rok vydání: 2014
Počet stran: 440
Hodnocení: 80 %    

www.academia.cz        

( 1 hlas )    

Zdroj foto www.academia.cz



Nejnovější články:
Starší články:

 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit





Přihlášení

K21 se představuje

IRENA AMBROŽOVÁ


redaktorka ve věku kolem třiceti let :-)

    Pochází z Prahy, kde strávila celý svůj život, kromě půlročního studia v Litvě a několika měsíčního toulání se Asií.

    Vystudovala Provoz a řízení letecké dopravy na ČVUT a Enviromental Engineering na ČZU. Pracuje jako dispečer v letecké dopravě.

    Pro K21 píše od léta 2014, před tím pracovala jako redaktorka a korektorka pro Studentpoint.cz, též přispívala do Informuji.cz, Info-Koktejl, CityBee a dalších. Na K21 má ráda příjemnou atmosféru podobně naladěných lidí  a možnost se dostat k zajímavým knižním a filmovým titulům.

    Mezi koníčky Ireny patří: literatura, letectví, cestování, tvůrčí psaní (je spoluautorkou dvou almanachů Odemykání), sport (zejména běh – členka běžeckého oddílu SK Svěrák, aktivně se účastní běžeckých závodů všech délek  a profilů, od krátkých krosů až po silniční maratony), běhá i Spartan race, ráda trávím čas v horách a nepohrdne dobrým pivem a vínem.

    A Ireny motto? „Daleká ať cesta má! Marné volání“

Banner

Anketa


Banner

Partneři

Hledat

Mimísek 26

Z archivu...

Čtěte také...

Na Sněžku pro Pavlínku, která přežila onemocnění meningokokem

meningokok200Jubilejní pátý ročník charitativního výstupu na Sněžku, který pořádá Nadační fond KlaPeto, se uskuteční v sobotu 27. května v Peci pod Sněžkou. Letos se akce bude konat pro dvouletou Pavlínku Josiekovou z Karviné, která v sedmi měsících onemocn...

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

Trámoš a Světlík – strašidla z půdy

altKnížka Milana Valenty s ilustracemi Ivana Mračka Půďáci ze staré školy vyšla již na podzim loňského roku. Ale bylo by škoda, si jí nevšimnout. Především je krásně vybavená. Nakladatelství Práh ...

Divadlo

Divadlo F. X. ŠALDY zahájilo prodej vstupenek

divadlo 1Divadlo F. X. ŠALDY zahájilo prodej vstupenek. Už nyní si proto můžete vybrat z následujícího programu na měsíc září:

 

 

...

Film

Filmová přehlídka Studia Béla

altStudio Béla oslavilo čtvrt roku svého provozu filmovou přehlídkou ukázek a tipů na zajímavé filmy. Šéfredaktor časopisu Cinepur Jan Kolář a filmoví kritici Aleš Stuchlý z rádia Wave a Ant...