Reklama

V Praze se na začátků září sejdou špičky z oblasti kulturního managementu

Email Tisk


management michael m  kaiser photo credit ilan mizrahi m 200Osobnosti kulturního managementu, jako Michael Kaiser, Brett Egan, Leoš Válka, David Mareček, Marek Vrabec a řada dalších včetně ekonoma Tomáše Sedláčka, se podělí o své zkušenosti na mezinárodní konferenci Cultural Leadership Summit - Vedení úspěšných kulturních projektů ve 21. století, která se uskuteční v Sukově síni pražského Rudolfina ve dnech 3. – 6. září 2016. Společně odpoví na otázky, které jsou zásadní pro dobře fungující organizaci: Proč je důležité strategické umělecké plánování? Jaké jsou trendy, které ovlivňují budoucnost kultury v 21. století? Co je to programový a institucionální marketing? Jaké jsou základní mechanismy efektivního fundraisingu? Jak si udržet publikum i rodinu příznivců? Konference se bude věnovat i proměnám medií či technologií, které mohou být výzvou i negativním dopadem na návštěvnost.

Cultural Leadership Summit připravila Akademie klasické hudby, o.p.s., pořadatel festivalu Dvořákova Praha, ve spolupráci s mecenášem Karlem Komárkem, americkým DeVos Institute of Arts Management at the University of Maryland, Velvyslanectvím USA v Praze a za finanční podpory Ministerstva kultury ČR. Detailní program a více informací jsou k dispozici na www.dvorakovapraha.cz/vzdelavani/o-projektu/.

Hlavní hvězdou konference je Michael M. Kaiser, mezinárodně respektovaný expert v oblasti moderního kulturního managementu, který je předsedou DeVos Institute a vedle úspěšného vedení Kennedyho centra stál za ekonomickou i uměleckou revitalizací řady prestižních institucí (Royal Opera House v Londýně, American Ballet Theatre, Alvin Ailey American Dance Theater nebo Kansas City Ballet). Z jeho pohledu jsou základními stavebními kameny úspěšného podniku: Tvorba a prezentace transformativního umění, průbojný marketing programu i samotné instituce, rozvoj „rodiny“ stoupenců (donátorů, dobrovolníků, návštěvníků) a dosažení výnosů, jejichž výše postačí ke vzniku velkého umění a k oslovení nových členů „rodiny“ v následujícím roce. „Když se tento „cyklus“ opakuje rok co rok, všechny zúčastněné strany cítí, že jsou součástí úspěšného podniku. Tento koncepční rámec tvoří základní linii našeho školení, jehož středobodem je naprostá oddanost dlouhodobému plánování, které dává vzniknout báječnému umění, jež přitahuje čím dál větší počet diváků,” vysvětluje Michael M. Kaiser návod na dobře fungující organizaci, který lze jistě aplikovat i v jiných oborech. Kaiser, kterému bude patřit první den konference, si do diskuse přizval významné osobnosti české nejen umělecké scény, jako jsou ekonom Tomáš Sedláček, ředitel Centra současného umění DOX Leoš Válka, ředitel České filharmonie David Mareček, ředitel Divadla Archa Ondřej Hrab a ředitel Signal Festivalu Martin Pošta.

Dalším významným přednášejícím je prezident DeVos Institutu Brett Egan, který se zaměří na tzv. programový a institucionální marketing. „Chce-li organizace produkovat odvážnější a smysluplnější umění, musí být připravená na tvrdé soupeření o pozornost a přízeň diváků,” vysvětluje Egan. Zatímco programový marketing se zaměřuje na získávání a udržení publika, institucionální marketing zviditelňuje práci organizace. Druhý den konference bude patřit prezentaci nástrojů nutných k tvorbě programového a institucionálního marketingu, jenž oslovuje publikum a šíří povědomí o organizaci jakožto o živé stálici komunity, která spojuje lidi a ovlivňuje atmosféru daného místa.  Následující den představí Brett Egan přístup DeVos Institute ke strategickému plánování, jehož struktura zahrnuje podrobnou revizi poslání organizace, analýzu prostředí, interní analýzu, strategii rozvoje založenou na těchto analýzách, podrobný plán realizace a finanční plán. V dnešním bouřlivém světě může odvážné plánování zásadním způsobem přispět k lepšímu fungování i vyhlídkám organizace.

Konference sleduje i aktuální trendy z různých úhlů pohledu, a proto dalším tématem je Umění ve věku „přesycení“ - Technologie a umění 21. století, které se bude věnovat zejména dopadu moderních technologií na umělce, umělecké instituce a jejich publikum. Do diskuse byli přizvání generální ředitel České televize Petr Dvořák, britský houslista a kulturní manažer Daniel Hope a ředitel Signal Festivalu Martin Pošta. Nové technologie znamenají obrovské příležitosti i výzvy pro globální kulturní sektor a pro umělce i umělecké instituce mohou představovat přímou konkurenci.

Otázka financování patří nejen v kulturní oblasti k těm nejzásadnějším. Právě tématu mecenášství a základním mechanismům fundraisingu a crowdfundingu se bude čtvrtý den konference věnovat Dan Hagerty, konzultant DeVos Institutu. Ať už se jedná o publikum, donátory či další sympatizanty, v terminologii amerického DeVos institutu se jedná o „rodinu“, které je nutné věnovat maximální péči. Trvale udržitelné organizace vedené programovými ambicemi se věnují postupnému získávání nových členů rodiny. Je nutné plánovat dlouho dopředu a pokoušet se identifikovat a vychovávat si nové členy, kteří podpoří rozvíjející se vizi. Tento typ postupného růstu odráží skutečnou udržitelnost. Dan Hagerty účastníkům objasní základní mechanismy fundraisingu a zaměří se na strategie rozvoje partnerství s velkými společnostmi a budování crowdfundingových kampaní.  O své zkušenosti s aplikací modelu donátorského galakonceru v podmínkách České republiky se podělí Marek Vrabec, umělecký ředitel Dvořákovy Prahy a zakladatel MHF Struny podzimu.  

Karel Komárek, dlouholetý podporovatel festivalu Dvořákova Praha spatřuje v této konferenci hlubší smysl. „Chci aktivně přispět k široké diskuzi o vícezdrojovém financování kultury. V České republice v oblasti kultury, na rozdíl od vyspělých západních zemí, totiž stále chybí stabilní a hlavně předvídatelný tok finančních prostředků z více zdrojů. A to je téma, které bych rád pomohl touto akcí odstartovat. Nejde o podporu jednotlivých projektů, které mají v daný okamžik tu silnější, tu slabší finanční zázemí, ale jde především o vybudování stabilního a dlouhodobě udržitelného systému,“ říká Karel Komárek. V roce 2013 byl Karel Komárek za své aktivity oceněn Zlatou medailí za zásluhy na poli umění, kterou každoročně uděluje Mezinárodní výbor Kennedyho centra pro umění. Od téhož roku je členem boardu The Kennedy Center International Committee on the Arts, KCICA.

Stáž ve washingtonském Kennedyho centru za vedení Michaela M. Kaisera absolvoval také současný umělecký ředitel festivalu Dvořákova Praha Marek Vrabec. Svůj roční studijní pobyt zúročil např. při organizaci donátorských galavečerů pro Struny podzimu. „Setkání s osobností Michaela M. Kaisera bylo nejinspirativnější setkání, které mě v mém dospělém profesionálním životě potkalo. Je výjimečný i tím, že své analytické myšlení a talent geniálního impresária a stratéga v jedné osobě otevřeně sdílí s uměleckými manažery po celém světě,“ říká Vrabec. DeVos Institut pomohl k úspěšnému vzniku či nastartování nové éry tisícovky kulturních institucí z více než 80 zemí po celém světě. Cultural Leadership Summit - Vedení úspěšných kulturních projektů ve 21. století je počátek nové tradice pro vzdělávání kulturních manažerů v České republice.

V posledních 25 letech se u nás vnímání kultury v mnohém transformovalo, se svobodou projevu se změnilo publikum, jeho preference a zájmy, a s tím přišla potřeba přehodnotit pohled na financování a ekonomickou stránku kulturních aktivit. Také tady vyrostla řada lidí, kteří se této problematice fundovaně věnují a  vytvořila se skupina osvícených mecenášů. Vzdělávání a profesní růst v této oblasti vždy účinně podporovalo Velvyslanectví Spojených států amerických, díky kterému přijíždí Michael Kaiser a jeho kolegové do České republiky už po několikáté.

DeVos Institute of Arts Management at the University of Maryland poskytuje konzultace, tréninky a podporu uměleckým manažerům a správním radám kulturních institucí v době, kdy je hodně času věnováno vzdělávání a podpoře umělců, ale málo těm, kteří umožňují umělcům pracovat. V září 2014 DeVos Institute přesunul své aktivity z John F. Kennedy Center for Performing Arts na University of Maryland a následně rozšířil své poradenské a školicí programy. K dnešnímu dni Institut spolupracuje s více než tisícovkou organizací ve více než 80 zemích světa a svým klientům poskytuje všestrannou podporu.

Akademie klasické hudby vznikla v roce 2002 s cílem propagovat a popularizovat české hudební umění v České republice i v zahraničí. Její náplní je šíření kulturních hodnot, podpora cestovního ruchu a rozvoj kultury ve všech jejích oblastech. V neposlední řadě se zaměřuje také na podporu mladých umělců, začínajících hudebníků a mládeže se zájmem o kulturu. Od roku 2008 je pořadatelem mezinárodního hudebního festivalu Dvořákova Praha, který společně s partnery a mecenáši pečuje o umělecký odkaz světově proslulého českého skladatele Antonína Dvořáka. Od roku 2009 vyhlašuje Cenu Antonína Dvořáka, kterou pod dozorem Rady akademiků oceňuje tuzemské i světové osobnosti, které se svým celoživotním dílem nebo mimořádným uměleckým počinem významnou měrou zasloužily o propagaci a popularizaci české klasické hudby v České republice i v zahraničí.

Nejen festival Dvořákova Praha by se nemohl úspěšně rozvíjet bez dlouhodobé podpory mecenáše kultury pana Karla Komárka. Robert Kolář, ředitel Akademie klasické hudby k tomu říká: „Díky přístupu pana Karla Komárka, můžeme pořádat festival, který šíří odkaz a dílo českého velikána Antonína Dvořáka. Setkání se světovými odborníky na řízení kulturních projektů či akcí těsně před zahájením samotného festivalu Dvořákova Praha tak může nabídnout další cenné zkušenosti i profesionálům u nás.“

Konferenci připravila Akademie klasické hudby, pořadatel mezinárodního hudebního festivalu Dvořákova Praha, ve spolupráci s mecenášem Karlem Komárkem, DeVos Institute of Arts Management, Velvyslanectvím Spojených států amerických v Praze a za finanční podpory Ministerstva kultury ČR.



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit





Přihlášení

K21 se představuje

JANA LANGEROVÁ


redaktorka, tvůrce soutěží, 26 let (Štír a občas Střelec)

  • pochází z malé vesničky Zádveřice a nyní žije s manželem v ještě menší Lhotě, která leží 13 km od Zlína
  • Jana je čerstvou absolventkou fakulty multimediálních komunikací v oboru vztahy s veřejností a pracuje jako tisková mluvčí festivalu Chillibraní
  • s K21 je spojená už sedm let, začínala jako editorka a vypracovala se až k zástupkyni šéfredaktorky, nyní domlouvá soutěže a píše pro radost hlavně do literatury a mluveného slova. Udržuje se tak v tempu, má přehled a plní si knihovničku skvělými tituly
  • ve volném čase kromě kulturních věcí také moc ráda zahradničí (zajímají ji bylinky i pokojovky) a vaří různé dobroty. S manželem se věnují geocachingu - hledají poklady po okolí, často navštěvují různé metalové koncerty a jsou s partou přátel. Aktuálně propadli speedmintonu!
  • a Janino motto:To od Johna Lennona: „Každý září jako měsíc, jako hvězdy, jako slunce. Každý září. Přidej se.“
Banner

Anketa


Partneři

Hledat

Mimísek 23

Z archivu...

Čtěte také...

Od Beky chystá Blešák pro opuštěná zvířata - pomoci můžete i vy!

Beky cele 750Občanské sdružení Beky ve spolupráci s Klubem Za starou Prahu pořádá 7.prosince od 11:00 hodin Blešák pro zvířata za účelem získání prostředků pro podporu zvířat v útulcích na území ČR. Přinášíme vám jejich pozvánku na tuto akci, která se ...

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

Když česká detektivka, tak jedině Rychlopalba Štěpána Kopřivy

kopriva 200Štěpán Kopřiva na mě v české moderní literární tvorbě působí docela jako chameleón- nejen že překládá z angličtiny, píše kvalitní řežby a scifárny, ale i fantasy, nyní se dokonce pustil do boje s detektivkou. Jak dopadl jeho nejnovější počin, dete...

Divadlo

Aktuální společenská témata, současní autoři, Městská divadla pražská připravují novou sezonu

divadlaNová sezona v divadlech ABC a Rokoko, patřících Městským divadlům pražským, se ponese ve znamení inscenací současných dramatiků. Všechny připravované inscenace, z nichž většina bude právě v Městských divadlech pražských uvedena ve svých českých nebo praž...

Film

Kieslowski se táže, jaké taje skrývá lidská duše

kieslowski-o-kieslowskem 200Polský režisér Krzysztof Kieślowski si u nás získal mnohem menší pozornost, než jakou by si zasluhoval. V kinech jeho filmy rozhodně nepatřily mezi vyhledávané, ani v televizi nelámaly rekordy sl...