Reklama
Banner

V Praze se na začátků září sejdou špičky z oblasti kulturního managementu

Email Tisk


management michael m  kaiser photo credit ilan mizrahi m 200Osobnosti kulturního managementu, jako Michael Kaiser, Brett Egan, Leoš Válka, David Mareček, Marek Vrabec a řada dalších včetně ekonoma Tomáše Sedláčka, se podělí o své zkušenosti na mezinárodní konferenci Cultural Leadership Summit - Vedení úspěšných kulturních projektů ve 21. století, která se uskuteční v Sukově síni pražského Rudolfina ve dnech 3. – 6. září 2016. Společně odpoví na otázky, které jsou zásadní pro dobře fungující organizaci: Proč je důležité strategické umělecké plánování? Jaké jsou trendy, které ovlivňují budoucnost kultury v 21. století? Co je to programový a institucionální marketing? Jaké jsou základní mechanismy efektivního fundraisingu? Jak si udržet publikum i rodinu příznivců? Konference se bude věnovat i proměnám medií či technologií, které mohou být výzvou i negativním dopadem na návštěvnost.

Cultural Leadership Summit připravila Akademie klasické hudby, o.p.s., pořadatel festivalu Dvořákova Praha, ve spolupráci s mecenášem Karlem Komárkem, americkým DeVos Institute of Arts Management at the University of Maryland, Velvyslanectvím USA v Praze a za finanční podpory Ministerstva kultury ČR. Detailní program a více informací jsou k dispozici na www.dvorakovapraha.cz/vzdelavani/o-projektu/.

Hlavní hvězdou konference je Michael M. Kaiser, mezinárodně respektovaný expert v oblasti moderního kulturního managementu, který je předsedou DeVos Institute a vedle úspěšného vedení Kennedyho centra stál za ekonomickou i uměleckou revitalizací řady prestižních institucí (Royal Opera House v Londýně, American Ballet Theatre, Alvin Ailey American Dance Theater nebo Kansas City Ballet). Z jeho pohledu jsou základními stavebními kameny úspěšného podniku: Tvorba a prezentace transformativního umění, průbojný marketing programu i samotné instituce, rozvoj „rodiny“ stoupenců (donátorů, dobrovolníků, návštěvníků) a dosažení výnosů, jejichž výše postačí ke vzniku velkého umění a k oslovení nových členů „rodiny“ v následujícím roce. „Když se tento „cyklus“ opakuje rok co rok, všechny zúčastněné strany cítí, že jsou součástí úspěšného podniku. Tento koncepční rámec tvoří základní linii našeho školení, jehož středobodem je naprostá oddanost dlouhodobému plánování, které dává vzniknout báječnému umění, jež přitahuje čím dál větší počet diváků,” vysvětluje Michael M. Kaiser návod na dobře fungující organizaci, který lze jistě aplikovat i v jiných oborech. Kaiser, kterému bude patřit první den konference, si do diskuse přizval významné osobnosti české nejen umělecké scény, jako jsou ekonom Tomáš Sedláček, ředitel Centra současného umění DOX Leoš Válka, ředitel České filharmonie David Mareček, ředitel Divadla Archa Ondřej Hrab a ředitel Signal Festivalu Martin Pošta.

Dalším významným přednášejícím je prezident DeVos Institutu Brett Egan, který se zaměří na tzv. programový a institucionální marketing. „Chce-li organizace produkovat odvážnější a smysluplnější umění, musí být připravená na tvrdé soupeření o pozornost a přízeň diváků,” vysvětluje Egan. Zatímco programový marketing se zaměřuje na získávání a udržení publika, institucionální marketing zviditelňuje práci organizace. Druhý den konference bude patřit prezentaci nástrojů nutných k tvorbě programového a institucionálního marketingu, jenž oslovuje publikum a šíří povědomí o organizaci jakožto o živé stálici komunity, která spojuje lidi a ovlivňuje atmosféru daného místa.  Následující den představí Brett Egan přístup DeVos Institute ke strategickému plánování, jehož struktura zahrnuje podrobnou revizi poslání organizace, analýzu prostředí, interní analýzu, strategii rozvoje založenou na těchto analýzách, podrobný plán realizace a finanční plán. V dnešním bouřlivém světě může odvážné plánování zásadním způsobem přispět k lepšímu fungování i vyhlídkám organizace.

Konference sleduje i aktuální trendy z různých úhlů pohledu, a proto dalším tématem je Umění ve věku „přesycení“ - Technologie a umění 21. století, které se bude věnovat zejména dopadu moderních technologií na umělce, umělecké instituce a jejich publikum. Do diskuse byli přizvání generální ředitel České televize Petr Dvořák, britský houslista a kulturní manažer Daniel Hope a ředitel Signal Festivalu Martin Pošta. Nové technologie znamenají obrovské příležitosti i výzvy pro globální kulturní sektor a pro umělce i umělecké instituce mohou představovat přímou konkurenci.

Otázka financování patří nejen v kulturní oblasti k těm nejzásadnějším. Právě tématu mecenášství a základním mechanismům fundraisingu a crowdfundingu se bude čtvrtý den konference věnovat Dan Hagerty, konzultant DeVos Institutu. Ať už se jedná o publikum, donátory či další sympatizanty, v terminologii amerického DeVos institutu se jedná o „rodinu“, které je nutné věnovat maximální péči. Trvale udržitelné organizace vedené programovými ambicemi se věnují postupnému získávání nových členů rodiny. Je nutné plánovat dlouho dopředu a pokoušet se identifikovat a vychovávat si nové členy, kteří podpoří rozvíjející se vizi. Tento typ postupného růstu odráží skutečnou udržitelnost. Dan Hagerty účastníkům objasní základní mechanismy fundraisingu a zaměří se na strategie rozvoje partnerství s velkými společnostmi a budování crowdfundingových kampaní.  O své zkušenosti s aplikací modelu donátorského galakonceru v podmínkách České republiky se podělí Marek Vrabec, umělecký ředitel Dvořákovy Prahy a zakladatel MHF Struny podzimu.  

Karel Komárek, dlouholetý podporovatel festivalu Dvořákova Praha spatřuje v této konferenci hlubší smysl. „Chci aktivně přispět k široké diskuzi o vícezdrojovém financování kultury. V České republice v oblasti kultury, na rozdíl od vyspělých západních zemí, totiž stále chybí stabilní a hlavně předvídatelný tok finančních prostředků z více zdrojů. A to je téma, které bych rád pomohl touto akcí odstartovat. Nejde o podporu jednotlivých projektů, které mají v daný okamžik tu silnější, tu slabší finanční zázemí, ale jde především o vybudování stabilního a dlouhodobě udržitelného systému,“ říká Karel Komárek. V roce 2013 byl Karel Komárek za své aktivity oceněn Zlatou medailí za zásluhy na poli umění, kterou každoročně uděluje Mezinárodní výbor Kennedyho centra pro umění. Od téhož roku je členem boardu The Kennedy Center International Committee on the Arts, KCICA.

Stáž ve washingtonském Kennedyho centru za vedení Michaela M. Kaisera absolvoval také současný umělecký ředitel festivalu Dvořákova Praha Marek Vrabec. Svůj roční studijní pobyt zúročil např. při organizaci donátorských galavečerů pro Struny podzimu. „Setkání s osobností Michaela M. Kaisera bylo nejinspirativnější setkání, které mě v mém dospělém profesionálním životě potkalo. Je výjimečný i tím, že své analytické myšlení a talent geniálního impresária a stratéga v jedné osobě otevřeně sdílí s uměleckými manažery po celém světě,“ říká Vrabec. DeVos Institut pomohl k úspěšnému vzniku či nastartování nové éry tisícovky kulturních institucí z více než 80 zemí po celém světě. Cultural Leadership Summit - Vedení úspěšných kulturních projektů ve 21. století je počátek nové tradice pro vzdělávání kulturních manažerů v České republice.

V posledních 25 letech se u nás vnímání kultury v mnohém transformovalo, se svobodou projevu se změnilo publikum, jeho preference a zájmy, a s tím přišla potřeba přehodnotit pohled na financování a ekonomickou stránku kulturních aktivit. Také tady vyrostla řada lidí, kteří se této problematice fundovaně věnují a  vytvořila se skupina osvícených mecenášů. Vzdělávání a profesní růst v této oblasti vždy účinně podporovalo Velvyslanectví Spojených států amerických, díky kterému přijíždí Michael Kaiser a jeho kolegové do České republiky už po několikáté.

DeVos Institute of Arts Management at the University of Maryland poskytuje konzultace, tréninky a podporu uměleckým manažerům a správním radám kulturních institucí v době, kdy je hodně času věnováno vzdělávání a podpoře umělců, ale málo těm, kteří umožňují umělcům pracovat. V září 2014 DeVos Institute přesunul své aktivity z John F. Kennedy Center for Performing Arts na University of Maryland a následně rozšířil své poradenské a školicí programy. K dnešnímu dni Institut spolupracuje s více než tisícovkou organizací ve více než 80 zemích světa a svým klientům poskytuje všestrannou podporu.

Akademie klasické hudby vznikla v roce 2002 s cílem propagovat a popularizovat české hudební umění v České republice i v zahraničí. Její náplní je šíření kulturních hodnot, podpora cestovního ruchu a rozvoj kultury ve všech jejích oblastech. V neposlední řadě se zaměřuje také na podporu mladých umělců, začínajících hudebníků a mládeže se zájmem o kulturu. Od roku 2008 je pořadatelem mezinárodního hudebního festivalu Dvořákova Praha, který společně s partnery a mecenáši pečuje o umělecký odkaz světově proslulého českého skladatele Antonína Dvořáka. Od roku 2009 vyhlašuje Cenu Antonína Dvořáka, kterou pod dozorem Rady akademiků oceňuje tuzemské i světové osobnosti, které se svým celoživotním dílem nebo mimořádným uměleckým počinem významnou měrou zasloužily o propagaci a popularizaci české klasické hudby v České republice i v zahraničí.

Nejen festival Dvořákova Praha by se nemohl úspěšně rozvíjet bez dlouhodobé podpory mecenáše kultury pana Karla Komárka. Robert Kolář, ředitel Akademie klasické hudby k tomu říká: „Díky přístupu pana Karla Komárka, můžeme pořádat festival, který šíří odkaz a dílo českého velikána Antonína Dvořáka. Setkání se světovými odborníky na řízení kulturních projektů či akcí těsně před zahájením samotného festivalu Dvořákova Praha tak může nabídnout další cenné zkušenosti i profesionálům u nás.“

Konferenci připravila Akademie klasické hudby, pořadatel mezinárodního hudebního festivalu Dvořákova Praha, ve spolupráci s mecenášem Karlem Komárkem, DeVos Institute of Arts Management, Velvyslanectvím Spojených států amerických v Praze a za finanční podpory Ministerstva kultury ČR.



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Přihlášení

Nechte si poradit...

Jaká kniha, divadlo, koncert či jiná akce by našim čtenářům neměly uniknout?

RENATA PETŘÍČKOVÁ

redaktorka K21

Nechte si poradit, knihy jež uleví duši... Jak jste si asi všimli, zrovna já tu jsem většinou přes knihy, které se nějak zabývají psychologií a seberozvojem. To je velmi široké téma a také patří v knihkupectví k těm nacpanějším regálům. Nějak plynule jsem k nim došla přes pár pokusů s romantickými knihami v ranném mládí a už jsem u nich zůstala. Myslím si, že o takovou knihu alespoň čas od času člověk stojí. Které mne oslovily a ovlivnily nejvíce? Možná tou úplně první byl vždycky Malý princ, kterého když jsem doopravdy pochopila, tak to byl přenádherný sladkobolný pocit. Mám ráda také knihu Elisabeth Haich: Zasvěcení, to je ale bible pro celý život a jsem dosud ráda, že mnoho z tam řečeného je mi zatím zahaleno tajemstvím. Přístupnější a komerčnější jsou pak knihy Davida Deidy, pro muže Cesta pravého muže, a pro ženy snažící se mužům porozumět pak Když jde o muže. Z andělských děl Doreen Virtue pak Chci změnit svůj život, ale nemám na to čas, nebo V zajetí jídla, Zbavte se svých kil bolesti, což jsou její nejméně andělské, nejvíce psychologické a do hloubky ženské duše jdoucí tituly. A mezi poslední okouzlení patří Alberto Villoldo a Návrat duše, což je kniha, která je výtečným základem pro každého, kdo chce vůbec porozumět psychologii, kořenům šamanismu a své vlastní duše. A kdo má rád, stejně jako já tarot, tak kromě své vlastní knihy Základní tarot a Svět tarotu, ráda poradím cokoliv od Barbary Moore.Ta je mojí velkou učitelkou! A když bych měla poradit něco "naživo"? Pak jsou to přednášky Jaroslava Duška všude různě po republice a v pražských divadlech jeho Duše K, Čtyři dohody nebo Pátá dohoda. Přednášky Pjéra la Šéze, které jsou o jungovské psychologii, do které přidává své vlastní názory, které dovolím si říci - jsou velmi podnětné a odvážné. Když zajdu ještě dál, tak příští rok by měl Brno navštívit Clemens Kuby a opět představit své mentální léčení a možná i novou knihu, zatím nevíme...


Banner

Hledat

Mimísek 16

Partneři

Čtěte také...

Festival Doteky Afriky letos zavítá do Jihlavy

Pokud jste letos ještě nebyli na dovolené, nezoufejte! Nyní máte jedinečnou příležitost všechno napravit! Stačí, když se 14. a 15. září vypravíte do Jihlavy. V areálu zdejší ZOO se bude konat festival Doteky Afriky. Za pouhé dva dny tak můžete procestovat „Černý kontinent“ křížem krážem. Čekají na Vás workshopy, hudební vystoupení i přednášky cestovatelů, protože fe...

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

Josef Pepson Snětivý, Dvě na čtvrtou sonetů v rytmu srdce

dve200Hned z počátku se musím přiznat, že nejsem kdovíjak zdatnou literární teoretičkou. Tak jako je zahradníkův um podmíněn dlouholetou a ustavičnou prací, jež je korunována nádherným, plným květem, libě vonící růžové růže, je i v oblasti literární teorie dan...

Divadlo

Soubor Musica Florea uvede poprvé po 292 letech barokní operu J. J. Fuxe Costanza e Fortezza ve věrné replice tehdejšího divadla Florea Theatrum

Plzen florea theatrum 200Festival 9 týdnů baroka, který pořádá Plzeň - Evropské hlavní město kultury 2015, připravil pro návštěvníky výjimečný hudební a divadelní zážitek. Soubor Musica Florea pod vedením dirigenta Marka Štryncla uvede 31. č...

Film

Francouzský dokumentární film DIOR A JÁ vychází na DVD v limitované edici

dior200Těsně před Vánoci vstupuje na trh DVD unikátního dokumentárního filmu Dior a já. Francouzský dokumentární snímek Dior a já otevírá divákům dveře do mýty opředeného světa módního domu Christian Dior. Nový umělecký ředitel Raf Simons zde právě připravuje sv...