Banner

V Praze se na začátků září sejdou špičky z oblasti kulturního managementu

Email Tisk


management michael m  kaiser photo credit ilan mizrahi m 200Osobnosti kulturního managementu, jako Michael Kaiser, Brett Egan, Leoš Válka, David Mareček, Marek Vrabec a řada dalších včetně ekonoma Tomáše Sedláčka, se podělí o své zkušenosti na mezinárodní konferenci Cultural Leadership Summit - Vedení úspěšných kulturních projektů ve 21. století, která se uskuteční v Sukově síni pražského Rudolfina ve dnech 3. – 6. září 2016. Společně odpoví na otázky, které jsou zásadní pro dobře fungující organizaci: Proč je důležité strategické umělecké plánování? Jaké jsou trendy, které ovlivňují budoucnost kultury v 21. století? Co je to programový a institucionální marketing? Jaké jsou základní mechanismy efektivního fundraisingu? Jak si udržet publikum i rodinu příznivců? Konference se bude věnovat i proměnám medií či technologií, které mohou být výzvou i negativním dopadem na návštěvnost.

Cultural Leadership Summit připravila Akademie klasické hudby, o.p.s., pořadatel festivalu Dvořákova Praha, ve spolupráci s mecenášem Karlem Komárkem, americkým DeVos Institute of Arts Management at the University of Maryland, Velvyslanectvím USA v Praze a za finanční podpory Ministerstva kultury ČR. Detailní program a více informací jsou k dispozici na www.dvorakovapraha.cz/vzdelavani/o-projektu/.

Hlavní hvězdou konference je Michael M. Kaiser, mezinárodně respektovaný expert v oblasti moderního kulturního managementu, který je předsedou DeVos Institute a vedle úspěšného vedení Kennedyho centra stál za ekonomickou i uměleckou revitalizací řady prestižních institucí (Royal Opera House v Londýně, American Ballet Theatre, Alvin Ailey American Dance Theater nebo Kansas City Ballet). Z jeho pohledu jsou základními stavebními kameny úspěšného podniku: Tvorba a prezentace transformativního umění, průbojný marketing programu i samotné instituce, rozvoj „rodiny“ stoupenců (donátorů, dobrovolníků, návštěvníků) a dosažení výnosů, jejichž výše postačí ke vzniku velkého umění a k oslovení nových členů „rodiny“ v následujícím roce. „Když se tento „cyklus“ opakuje rok co rok, všechny zúčastněné strany cítí, že jsou součástí úspěšného podniku. Tento koncepční rámec tvoří základní linii našeho školení, jehož středobodem je naprostá oddanost dlouhodobému plánování, které dává vzniknout báječnému umění, jež přitahuje čím dál větší počet diváků,” vysvětluje Michael M. Kaiser návod na dobře fungující organizaci, který lze jistě aplikovat i v jiných oborech. Kaiser, kterému bude patřit první den konference, si do diskuse přizval významné osobnosti české nejen umělecké scény, jako jsou ekonom Tomáš Sedláček, ředitel Centra současného umění DOX Leoš Válka, ředitel České filharmonie David Mareček, ředitel Divadla Archa Ondřej Hrab a ředitel Signal Festivalu Martin Pošta.

Dalším významným přednášejícím je prezident DeVos Institutu Brett Egan, který se zaměří na tzv. programový a institucionální marketing. „Chce-li organizace produkovat odvážnější a smysluplnější umění, musí být připravená na tvrdé soupeření o pozornost a přízeň diváků,” vysvětluje Egan. Zatímco programový marketing se zaměřuje na získávání a udržení publika, institucionální marketing zviditelňuje práci organizace. Druhý den konference bude patřit prezentaci nástrojů nutných k tvorbě programového a institucionálního marketingu, jenž oslovuje publikum a šíří povědomí o organizaci jakožto o živé stálici komunity, která spojuje lidi a ovlivňuje atmosféru daného místa.  Následující den představí Brett Egan přístup DeVos Institute ke strategickému plánování, jehož struktura zahrnuje podrobnou revizi poslání organizace, analýzu prostředí, interní analýzu, strategii rozvoje založenou na těchto analýzách, podrobný plán realizace a finanční plán. V dnešním bouřlivém světě může odvážné plánování zásadním způsobem přispět k lepšímu fungování i vyhlídkám organizace.

Konference sleduje i aktuální trendy z různých úhlů pohledu, a proto dalším tématem je Umění ve věku „přesycení“ - Technologie a umění 21. století, které se bude věnovat zejména dopadu moderních technologií na umělce, umělecké instituce a jejich publikum. Do diskuse byli přizvání generální ředitel České televize Petr Dvořák, britský houslista a kulturní manažer Daniel Hope a ředitel Signal Festivalu Martin Pošta. Nové technologie znamenají obrovské příležitosti i výzvy pro globální kulturní sektor a pro umělce i umělecké instituce mohou představovat přímou konkurenci.

Otázka financování patří nejen v kulturní oblasti k těm nejzásadnějším. Právě tématu mecenášství a základním mechanismům fundraisingu a crowdfundingu se bude čtvrtý den konference věnovat Dan Hagerty, konzultant DeVos Institutu. Ať už se jedná o publikum, donátory či další sympatizanty, v terminologii amerického DeVos institutu se jedná o „rodinu“, které je nutné věnovat maximální péči. Trvale udržitelné organizace vedené programovými ambicemi se věnují postupnému získávání nových členů rodiny. Je nutné plánovat dlouho dopředu a pokoušet se identifikovat a vychovávat si nové členy, kteří podpoří rozvíjející se vizi. Tento typ postupného růstu odráží skutečnou udržitelnost. Dan Hagerty účastníkům objasní základní mechanismy fundraisingu a zaměří se na strategie rozvoje partnerství s velkými společnostmi a budování crowdfundingových kampaní.  O své zkušenosti s aplikací modelu donátorského galakonceru v podmínkách České republiky se podělí Marek Vrabec, umělecký ředitel Dvořákovy Prahy a zakladatel MHF Struny podzimu.  

Karel Komárek, dlouholetý podporovatel festivalu Dvořákova Praha spatřuje v této konferenci hlubší smysl. „Chci aktivně přispět k široké diskuzi o vícezdrojovém financování kultury. V České republice v oblasti kultury, na rozdíl od vyspělých západních zemí, totiž stále chybí stabilní a hlavně předvídatelný tok finančních prostředků z více zdrojů. A to je téma, které bych rád pomohl touto akcí odstartovat. Nejde o podporu jednotlivých projektů, které mají v daný okamžik tu silnější, tu slabší finanční zázemí, ale jde především o vybudování stabilního a dlouhodobě udržitelného systému,“ říká Karel Komárek. V roce 2013 byl Karel Komárek za své aktivity oceněn Zlatou medailí za zásluhy na poli umění, kterou každoročně uděluje Mezinárodní výbor Kennedyho centra pro umění. Od téhož roku je členem boardu The Kennedy Center International Committee on the Arts, KCICA.

Stáž ve washingtonském Kennedyho centru za vedení Michaela M. Kaisera absolvoval také současný umělecký ředitel festivalu Dvořákova Praha Marek Vrabec. Svůj roční studijní pobyt zúročil např. při organizaci donátorských galavečerů pro Struny podzimu. „Setkání s osobností Michaela M. Kaisera bylo nejinspirativnější setkání, které mě v mém dospělém profesionálním životě potkalo. Je výjimečný i tím, že své analytické myšlení a talent geniálního impresária a stratéga v jedné osobě otevřeně sdílí s uměleckými manažery po celém světě,“ říká Vrabec. DeVos Institut pomohl k úspěšnému vzniku či nastartování nové éry tisícovky kulturních institucí z více než 80 zemí po celém světě. Cultural Leadership Summit - Vedení úspěšných kulturních projektů ve 21. století je počátek nové tradice pro vzdělávání kulturních manažerů v České republice.

V posledních 25 letech se u nás vnímání kultury v mnohém transformovalo, se svobodou projevu se změnilo publikum, jeho preference a zájmy, a s tím přišla potřeba přehodnotit pohled na financování a ekonomickou stránku kulturních aktivit. Také tady vyrostla řada lidí, kteří se této problematice fundovaně věnují a  vytvořila se skupina osvícených mecenášů. Vzdělávání a profesní růst v této oblasti vždy účinně podporovalo Velvyslanectví Spojených států amerických, díky kterému přijíždí Michael Kaiser a jeho kolegové do České republiky už po několikáté.

DeVos Institute of Arts Management at the University of Maryland poskytuje konzultace, tréninky a podporu uměleckým manažerům a správním radám kulturních institucí v době, kdy je hodně času věnováno vzdělávání a podpoře umělců, ale málo těm, kteří umožňují umělcům pracovat. V září 2014 DeVos Institute přesunul své aktivity z John F. Kennedy Center for Performing Arts na University of Maryland a následně rozšířil své poradenské a školicí programy. K dnešnímu dni Institut spolupracuje s více než tisícovkou organizací ve více než 80 zemích světa a svým klientům poskytuje všestrannou podporu.

Akademie klasické hudby vznikla v roce 2002 s cílem propagovat a popularizovat české hudební umění v České republice i v zahraničí. Její náplní je šíření kulturních hodnot, podpora cestovního ruchu a rozvoj kultury ve všech jejích oblastech. V neposlední řadě se zaměřuje také na podporu mladých umělců, začínajících hudebníků a mládeže se zájmem o kulturu. Od roku 2008 je pořadatelem mezinárodního hudebního festivalu Dvořákova Praha, který společně s partnery a mecenáši pečuje o umělecký odkaz světově proslulého českého skladatele Antonína Dvořáka. Od roku 2009 vyhlašuje Cenu Antonína Dvořáka, kterou pod dozorem Rady akademiků oceňuje tuzemské i světové osobnosti, které se svým celoživotním dílem nebo mimořádným uměleckým počinem významnou měrou zasloužily o propagaci a popularizaci české klasické hudby v České republice i v zahraničí.

Nejen festival Dvořákova Praha by se nemohl úspěšně rozvíjet bez dlouhodobé podpory mecenáše kultury pana Karla Komárka. Robert Kolář, ředitel Akademie klasické hudby k tomu říká: „Díky přístupu pana Karla Komárka, můžeme pořádat festival, který šíří odkaz a dílo českého velikána Antonína Dvořáka. Setkání se světovými odborníky na řízení kulturních projektů či akcí těsně před zahájením samotného festivalu Dvořákova Praha tak může nabídnout další cenné zkušenosti i profesionálům u nás.“

Konferenci připravila Akademie klasické hudby, pořadatel mezinárodního hudebního festivalu Dvořákova Praha, ve spolupráci s mecenášem Karlem Komárkem, DeVos Institute of Arts Management, Velvyslanectvím Spojených států amerických v Praze a za finanční podpory Ministerstva kultury ČR.



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Přihlášení

Nechte si poradit...

Jaká kniha, divadlo, koncert či jiná akce by našim čtenářům neměly uniknout?

GABRIELA KUBENOVÁ

výtvarnice

Kniha:


Daniel Glattauer - Dobrý proti severáku

Kniha Dobrý proti severáku je moderní a vtipnou variací na epistolární román. Emmi Rothnerová chtěla přes internet zrušit předplatné časopisu Like. Kvůli překlepu ale její e-mail dostane Leo Leike. Protože Emmi mu dál posílá e-maily, upozorní ji Leo na její omyl. Začne tak nezvyklá korespondence, jakou lze vést jen s osobou naprosto neznámou. Na tenkém ostří mezi absolutním neznámem a nezávaznou intimitou se oba víc a víc sbližují, až si nakonec musí nevyhnutelně položit otázku: snesly by milostné city, které rozkvetly v e-mailech, osobní setkání? A co by se stalo, kdyby ano? Anotace ke knížce, která psala o jednom e-mailovém omylu a nastartovala neobvyklou korespondenci, mne zaujala a e-knihu jsem hned zakoupila. Opravdu mě nepustila a přehltla jsem ji přes noc, dá se to, je to pro mě velice čtivé a děj má spád. Mám ráda podobná nedorozumění i v opravdovém životě a ne jedno se mi už i přihodilo, takže jsem se do toho začetla a stala se téměř součástí knížky.Po poslední větě nastalo… no tohle? To snad nemůže být konec, to nejde, aby to takhle skončilo, to mi snad ten autor udělal schválně…. Ale bylo to tak, byl to konec, žádné další stránky, žádné další věty a dokonce ani slova nenásledovala…. Tohle se mi u málokteré knihy stane……. Ale za pár měsíců jsem objevila volné pokračování…. „Každá sedmá vlna“, neváhala jsem ani minutu, knihu zakoupila, opět v digitální podobě, ačkoli jsem totální milovník knih, které můžu otevřít a ke které můžu i přivonět, a pro mě bylo to pokračování snad ještě lepší. Takže pokud jste milovníky zamotaných životních příběhu a šťastných konců, dejte se do čtení. Daniel Glattauer (nar. 1960) pochází z Vídně, je spisovatel a novinář. Píše sloupky, soudní reportáže a fejetony. Jeho kniha Dobrý proti severáku se stala bestsellerem, v roce 2006 byla nominována na Německou knižní cenu a byla přeložena do mnoha jazyků a adaptována do podoby divadelní i rozhlasové hry. V Německu se dosud prodalo více než osm set padesát tisíc výtisků. Na přání čtenářů vyšlo pokračování Každá sedmá vlna (2009).

Anketa


Hledat

Mimísek 9

Partneři

Čtěte také...

Projekt pomůže handicapovaným cyklistům

box-birell-jizda perexZpátky na kolo. Tak se dá charakterizovat projekt Birell jízda, který pomůže handicapovaným lidem žít znovu aktivně. Jeho patronem je český cyklista, paralympijský vítěz Jiří Ježek

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

Nebezpečné dědictví: královská krev přináší neštěstí

200 obrNakladatelství BB/art přináší především čtenářkám milujícím historické příběhy z tudorovské Anglie další román jedné v současnosti z nejčtenějších britských spisovatelek Alison Weirové Nebezpečné dědictví (A Dangerous Inheritance, 2012), jehož hrdinkami ...

Divadlo

Mezinárodní festival DIVADLO představuje program: Slečna Julie z prostředí ruských oligarchů i lotyšský venkov v režii Alvise Hermanise

divadlo perexPřední divadelní soubory z Ruska, Polska, Maďarska, Lotyšska a Slovenska, výběr těch nejzajímavějších domácích inscenací ...

Film

11. Festival krátkých filmů Praha expanduje do regionů!

krat200Nejlepší a nejinspirativnější krátké filmy z celého světa už pojedenácté míří do hlavního města. Představí se na 11. ročníku Festivalu krátkých filmů Praha, který se uskuteční v kině Světozor od 20. do 24. ledna 2016. Pořadatelem Festivalu krátkých fil...