Kdo by se nezasmál Darwinovým cenám

darwinovy ceny perexDarwinovy ceny Odpočítávání konce je už druhou knihou na toto téma, která vyšla v nakladatelství XYZ. Jedná se  o celosvětový fenomén, díky kterému si můžete smíchem pořádně prodloužit život.

Darwinovy ceny jsou fiktivní ceny založené na skutečných příbězích, nikoliv legendách, které v prvé řadě staví na předpokladu, že se lidstvo stále vyvíjí. Ceny si zasluhují lidé, kteří napomáhají přežití lidstva tím, že se sprovodí ze světa důmyslně hloupým způsobem. Mezi pravidla udělení Darwinovy ceny patří: smrt, výjimečnost, vlastní rozhodnutí, dospělost a věrohodnost, i když najdou se nějaké výjimky (například z edice Tentokrát přežili).

Jednotlivé příběhy jsou vkládány lidmi na webové stránky www.DarwinAwards.com, kde si je lidé mohou přečíst a hlasovat pro ně. Úkolem autorky knihy, Wendy Northcuttové, je dát mnohdy strohým příběhům čtivou podobu, upravit je do podoby novinové zprávy a také je v případě potřeby autorizovat nebo ověřit. To se děje buď za pomoci nějakých svědků (autorů příspěvku) nebo pomocí novinových zpráv nebo databází.

Kniha má podtitul odpočítávání konce a stejně tak je řazena – od 11. kapitoly k té nulté zaměřené na často kladené dotazy. Co kapitola, to tematické zaštítění, například Intimní partie: Přistiženi se staženými kalhotami nebo Táta ví všechno nejlíp. Tyto kapitoly doplňují také zajímavé populárně naučné vědecké vsuvky psané kalifornskými studenty, díky kterým zjistíte zajímavosti o netopýrech nebo sexu na mozku.

Darwinovy ceny obecně zaručují skvělou zábavu, zřejmě i proto, že se člověk rád zasměje cizímu neštěstí nebo blbosti. Žasnete nad tím, jak někdo nepřemýšlel nebo naopak přemýšlel až moc…Příhody jsou velmi často neuvěřitelné a ověření a skutečnost je posouvá ještě o level výše. Jednotlivé příběhy jsou navíc krátké a tím pádem si je i snadno zapamatujete a můžete pak bavit své přátele a známé.

Kniha má jasně danou strukturu – jednotlivé příběhy uvozuje titulek doplněný většinou informací Tentokrát přežil nebo Darwinova cena, dále podtitulek prozrazující, zda jde o pravdivou nebo neověřenou historku a také účinkující. Na konci samotném příběhu je zdroj zprávy a často také poznámky od čtenářů ve formě citace z výše zmíněného serveru.

Kniha se četla velmi dobře a lehce, jen mě mrzela typografie, kdy občas byly některé věci zbytečně na osamocené stránce a podobně. Podle mého názoru se to dalo vyřešit větším formátem nebo jiným písmem, ale to je detail na skvělé pohodové knize. Tak pokud se potřebujete zasmát, víte po čem sáhnout!

Wendy Northcuttová (1963) je americká bioložka a spisovatelka, která žije v San Jose v Kalifornii. Vystudovala molekulární biologii na Kalifornské univerzitě v Berkeley a poté pracovala na neurovědeckém výzkumu při Stanfordské univerzitě. Historky, od nichž se odvíjel vznik Darwinových cen, začala sbírat už v roce 1993 a krátce poté založila server www.DarwinAwards.com, z něhož se stal vzápětí celosvětový fenomén.

darwinovy ceny

Darwinovy ceny: Odpočítávání konce
Autor: Wendy Northcuttová