Zapřisáhlý nekuřák Štefan Margita musí kvůli roli v londýnské Královské opeře během představení vykouřit několik jointů!

Zapřisáhlý nekuřák Štefan Margita musí kvůli roli v londýnské Královské opeře během představení vykouřit několik jointů!

Email Tisk

V šatně před představením opery Z mrtvého domu v Londýně 2Poprvé se v historii londýnské Královské opery v Covent Garden hraje Janáčkova opera Z mrtvého domu. Nová inscenace poslední opery rodáka z Hukvald rozdělila britskou odbornou kritiku do dvou táborů. Zatímco jedni ji vynášejí do nebes, druzí jí nemohou přijít na jméno a posílají ji a jejího režiséra do horoucí pekel. V čem jsou recenzenti z Albionu vzácně zajedno, je jejich nadšení z výkonů Štefana Margity, českého tenoristy Ladislava Elgra, dánského basbarytonisty Johana Reutera, jamajského basisty Willarda W. Whitea a slovenského barytonisty Aleše Jenise.

 

Pro Štefana Margitu nejde o první účinkování v této opeře. Roli Luky Kuzmiče si už zahrál a zazpíval např. v newyorské Metropolitní opeře, v pražském Národním divadle a na začátku příštího roku na něho čeká ve francouzském Lyonu. Nejde ani o jeho první spolupráci s mezinárodně uznávaným polským režisérem Krzysztofem Warlikowským, s nímž už spolupracoval v madridské opeře na opeře Král Roger. Zatímco v pražské inscenaci Mrtváku v režii Daniela Špinara se zpíjel do němoty, v Londýně pro něho vpravdě avantgardní režisér Warlichowski připravil jiný náročný úkol. „Jsem zapřisáhlý nekuřák, nesnáším cigarety, doutníky a zakouřená prostředí a v londýnské Královské opeře v opeře Z mrtvého domu, k níž Janáčka inspiroval slavný román Zápisky z mrtvého domu Fjodora Michajloviče Dostojevského, musím vykouřit hned několik jointů“, říká světoznámý tenorista domestikovaný už po léta v Praze. „Naštěstí jsou falešné, ale musím si jich z marihuany několik sám ubalit a marjánky si i trochu šňupnout! Navíc v samém závěru opery musím spáchat sebevraždu podřezáním si žil. To publikum v hledišti doslova málem nedýchá, ale při děkovačce už řve nadšením“.

 

Hanka se Štefanem po pěvcově premiéře v Londýnské královské opeře.

 

Za Štefanem do Londýna pochopitelně přijela na rovných 18 dní jeho manželka Hana Zagorová. „Z pronajatého bytu v londýnské čtvrti Westminster to mám do opery pět zastávek autobusem, a tak na radu Hanky, která je v zahraničí milovnicí městské hromadné dopravy, jezdím na zkoušky i z nich červeným dvoupatrovým autobusem jménem doubledecker, který Londýňané používají již od roku 1923. A fotím Londýn v různých hodinách. Nejraději vpodvečer“, vypráví Štefan. „Londýn jsme si společně maximálně užili. Na střídačku jsme si dělali snídaně a starali se se vzájemně krásně o sebe Hanka si tam koupila nádhernou koženou sukni ke kolenům a v obchodním a zábavním centru Covent Garden, v němž se nachází vchod do budovy Královské opery, jsme si například zašli na oběd do výtečné indické restaurace. Naši báječní kamarádi Hanka a Pavel Beránkovi už před Vánoci věděli, že budeme v březnu v Londýně, a tak nám jako dárek pod stromeček věnovali návštěvu vyhledávané a slavné cukrárny, kavárny a čajovny Fortnum & Mason. Dostali jsme se tam až den před Hančiným odletem a stálo to za to! A díky mé neteři Marianně a jejímu manželovi se ze mne pyšný strejda. 5. března se jim narodila nádherná a zdravá dceruška Elisabeth a hned mi do Londýna poslali její krásnou fotku. Do Opery jsme si zašli na báječnou inscenaci Bizetovy opery Carmen, kterou skvěle dirigoval český dirigent Jakub Hrůša“.

 

Kvůli roli Luky Kuzmiče si Štefan Margita musí dopřát nejednoho jointa. Naštěstí falešného. 2

 

Poslední představení má Štefan Margita v Londýně 24. března a v dubnu se na jeho recitály s Moravským klavírním triem může těšit publikum v Havlíčkově Brodě, Znojmě, Čáslavi, Milevsku a v Přerově. Na konci dubna pak dokončí v produkci Jana Adama a Dana Hádla, se kterými připravil už dvě svá předchozí mimořádně úspěšná alba Melancholie a X MAS, své nové supraphonské album Mapa lásky. Posluchače na něm čekají nejen nádherné šansony a nečekaná dueta, ale i jeden text od slovenského básníka Lubomíra Feldeka a Margitovi na tělo napsané horké tuzemské novinky od autorského tandemu Gábina Osvaldová – Ondřej Soukup a od Martina Chodúra. Valnou část května a celý červen pak stráví Štefan Margita v San Franciscu, kde si opět zazpívá jednu ze svých životních rolí. A tou je role boha Ohně Logeho v opeře Zlato Rýna německého skladatele Richarda Wagnera. A už teď Štefan Margita ví, že ho v roce 2021 čeká další angažmá v newyorské Metropolitní opeře v další Janáčkově opeře Káťa Kabanová.



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 





Rozhovor

8. díl seriálu Březen, za kamna vlezem – nejlépe s knihou (tištenou, elektronickou, audio)

8 BMC perexBřezen býval měsícem knihy, starší ročníky si to dobře pamatují. Asi i v dřevních dobách býval touto dobou propad prodejů (i když se na ně asi tenkrát tolik nehrálo) a tak byl jarní měsíc vybrán jako vhodný ku čtení. Na nějaký čas nám, milovníkům...

Hledat

Chaty s osobností

Příběhy Elišky, Vítka a Čenišky (17)

Čtěte také...

Nahota, emoce a zkoumání limitů lidského těla budou dominovat festivalu Nultý bod

nahota200Letní Praha ožije v červenci již posedmé festivalem tanečního a fyzického umění Nultý bod. Ten letos představí umělce, kteří patří k evropské špičce ve svém oboru. Hvězdou festivalu bude Dánka Kitt Johnson, kterou na jevišti vystřídají umělci z  Ch...


Literatura

Příběh celého století na pozadí osudů tří sester

sestry perexV názvu knihy Anne Gesthuysenové Jsme přece sestry je obsaženo všechno – vzájemná láska i odpuštění za prohřešky. Autorka stvořila vyprávěním osudů svých tří pratetiček dokonalý portrét Německa v průběhu celého minulého století...

Divadlo

BALETNÍ KARAFIÁTOVI BROUČCI V ÚSTÍ NAD LABEM

Broucci plakat 200Po 13 letech se v Severočeském divadle v Ústí nad Labem představili v premiéře 6.10 2013 v 15 hodin Karafiátovi Broučci. Pohádkový příběh o lásce, pochopení i naději napsal Jan Karafiát (1846-1929) v...

Film

Jak buřiči a rozvratníci zachránili Hollywood

bezstarostni jezdci zurici byciŠedesátá léta narušila snad všude na světě zavedené pořádky, které v kinematografii dosud panovaly. Zejména režiséři se chtěli vymanit z područí služebnosti - ať již ji zosobňovaly ideologické tlaky, jak...