„Věříme, že i postiženým dětem budeme moci brzo udělat svět hezčí,“ tvrdí zakladatelky MŠ Hvězdička v Roudnici nad Labem

Tisk

skolka perexKatka Nováková a Ivica Sedláková. Dvě maminky, které před třemi lety v Roudnici nad Labem založily mateřskou školku. S dětmi pracují pomocí (v Česku zatím nepříliš známé) „Montessori metody.“ O co konkrétně jde? A co brání tomu, aby do Hvězdičky chodily i postižené děti? Přečtěte si příběh dvou odvážných žen… a bude-li to ve vašich silách, pomozte jim pomáhat.

 

 

To, že dvě maminky dají hlavy dohromady a založí mateřskou školku, není nijak časté… jak vůbec vznikl tento nápad?
Ivica: Pracovala jsem s dětmi Montessori metodou ještě dříve, než jsem objevila, že to už někdo (tedy Marie Montessori) předemnou objevil a popsal. Tento způsob výchovy vyhovuje mé představě o vzdělávání, které by mělo být svobodné a radostné. A i když je tato metoda u nás zastrčena v šuplíku “alternativní”, žádná velká novinka to není. Její autorce by už bylo víc, než sto let. Myslím, a také se o tom každý den přesvědčuji ,že učit se tímto způsobem děti baví. Proto jsem chtěla vytvořit i pro moje děti prostředí, které bude laskavé k jejich křehké duši.
Katka: Montessori pedagogika si mně našla sama. Hlavním impulsem pro hledání „něčeho jiného...“ bylo narození mého prvního syna, který si cestu na svět vybral dost komplikovaně. Převrátil můj život naruby, hodnoty a priority se najednou přeskupily úplně jinak, staré zmizely a objevily se nové. Hledala jsem nějaký způsob práce s dětmi, který je maximálně rozvíjí, podporuje a naplňuje v jejich přirozených potřebách a touhách. A tohle všechno jsem našla na Montessori semináři. Při hledání nejbližší Montessori školky jsem narazila na prostory, které mi velmi připomněly zcela nevyužité prostory v přízemí našeho domu. A tak se zrodila naše školka, inspirovaná pražskou Montessori školkou.

skolka1

Můžete jednoduše a stručně popsat, v čem se Montessori pedagogika liší od té standartní?
Katka: Paní Montessori pracovala s dětmi různých věkových i sociálních skupin, ale vždy s nimi se všemi jednala s úctou a respektem k jejich rodící se osobnosti  - to je jeden z hlavních principů Montessori pedagogiky. Výhodou je i věkově smíšený kolektiv, ve kterém se děti velmi přirozeně naučí komunikovat se svými mladšími i staršimi vrstevníky. Mladší děti se učí od starších atd. Zásadní rozdíl je i v pojetí učitele, který zde vystupuje spíše jako pozorovatel, než přísná autorita. Heslem paní Montessori je „Pomoz mi, abych to dokázal sám“, což souvisí se zdravým sebevědomím a sebedůvěrou už od raného věku dítěte. Hlavní náplní Montessori p. je práce se stejnojmennými pomůckami, které vymyslela sama zakladatelka této metody.Tyto pomůcky jsou vymyšleny tak, aby rozvíjely všechny smysly dítěte v jednotlivých fázích jeho vývoje. Ve školce máme tyto pomůcky v otevřených policích tak, aby si je děti mohly brát samy podle toho, co zrovna potřebují dělat.

Kolik dětí školku navštěvovalo v začátku její existence  a kolik ji navštěvuje nyní, po třech letech fungování?
Ivica: Vytvořily jsme jednu třídu pro maximálně 15 dětí. Je to maximum, které souvisí s prostory, ve kterých školka funguje a také s naší snahou se dětem co nejvíc individuálně věnovat. Školku od začátku jejího fungování pravidelně navštěvuje 10 až 15 dětí.

skolka3

Před nedávnem jste takříkajíc „rozjely“ nový projekt – Stipendijní program. O co konkrétně jde?
Ivica: Nedávno se přišla do školky podívat maminka s neslyšícími dětmi. Obě děti mají kochleární implantát. Maminka by si pro ně přála tu nejlepší péči a u nás se jí i dětem líbilo, ale…  Jsme školka bez státních dotací a veškerou péči plně hradí rodiče. Otázka financí byla v tomto případě rozhodující. Moc mě mrzelo, že jim nemohu pomoci, až mě napadlo vytvořit Stipendijní program pro handicapované děti. Jsme nezisková organizace a každému, kdo se rozhodne přispět, můžeme nabídnout možnost daňové úlevy. Celoroční náklady na jedno dítě v naší školce při celotýdenní docházce představují 60 000 Kč. Pokud se nám podaří nashromáždit tuhle sumu, může k nám docházet jedno dítě celý rok zcela zdarma.

Jestliže se lidé rozhodnou na stipendijní program přispět, mají šanci dozvědět se, co přesně se s jejich příspěvkem stane?
Ivica: Pravidelně budeme veřejnost informovat o výši vybraných příspěvků do Stipendijního programu na našich webových stránkách. Samozřejmostí budou i informace typu kdo a jak Stipendijní program momentálně využívá. Jeho využití budeme řešit individuálně podle potřeb dětí, (některé by například celotýdenní docházku do školky ještě fyzicky nezvládly) a podle možností rodičů. Ovšem moje ideální představa je, umožnit těmto dětem učit se u nás zdarma.

skolka

Stojíme na prahu nového roku a to je čas na bilancování - co se Hvězdičce v uplynulém roce podařilo? Na co jste pyšní?
Ivica: Prožívám s dětmi jejich každodenní malé velké úspěchy, takže z tohoto pohledu se nám toho podařilo už nepočítaně.

Co Hvězdičku čeká v roce v roce 2014?
Už teď se těšíme na nové děti, které teprve přijdou a na děti, které budou využívat Stipendíjní program. Věříme v naplnění našich cílů, aby u nás byly děti šťastné a mohly naplňovat své potřeby a také že se nám podaří aspoň o krůček se posunout k naší vizi - Školka a škola Montessori v jedné budově v Roudnici nad Labem, aby děti mohly pokračovat v tomto typu vzdělávání i na prvním stupni na základní škole. V současné době hledáme vhodné prostory pro tento účel. Za jakýkoliv nápad nebo tip děkujeme. Přece jen jsou děti budoucnost nás všech, a proto je předškolní vzdělávání tak důležité.

Chcete vědět víc? Podívejte se na: http://skolkahvezdicka.webnode.cz/ Číslo účtu pro Vaše případné příspěvky na Stipendijní program: 247072268/0300


 

Zobrazit další články autora >>>