Reklama
Banner

Ryté sklo z muzejních sbírek – lázeňské upomínkové sklo

Email Tisk

ryte sklo200Ve sbírkách teplického muzea se nachází soubor více jak 400 ks lázeňského upomínkového skla s rytými motivy, které muzeum získalo v roce 1913 spolu s dalšími předměty z pozůstalosti teplického rodáka, historika, sběratele a člena Teplické muzejní společnosti dr. Hermanna Hallwicha.

 

 

Produkce rytého lázeňského skla přímo souvisela s rozvojem lázeňství v Teplicích v 1. polovině 19. století. V době lázeňské sezóny, tedy od května do září, město pulzovalo kulturním i obchodním životem. Do Teplic přijížděli prodávat nejrůznější zboží sezónní obchodníci z Prahy a také řemeslníci a prodejci se sklem z oblasti Nového Boru a Kamenického Šenova. Ve městě si pronajímali krámky na nejvíce frekventovaných místech, zejména na Zámeckém náměstí, v Mlýnské a Lázeňské ulici. Někteří prodejci zůstávali v Teplicích dokonce celoročně. V lázeňském Teplickém almanachu z roku 1842 je dochován soupis obchodníků se sklem i s adresami jejich obchodů.

Teplické lázeňské domy vyhledávala jak bohatá aristokracie ze všech koutů světa, tak i lidé z chudších společenských vrstev. Každý z hostů bez ohledu na výši svého jmění však cítil potřebu přivést domů nějaký suvenýr. Ryté lázeňské sklo patřilo k nejoblíbenějšímu a nejlevnějšímu artiklu upomínkového zboží. Zastávalo nejen funkci trojrozměrné pohlednice, ale mohlo sloužit i praktickému účelu, jako nápojová číška. Trend upomínkového skla do Teplic pronikl z lázní v Karlových Varech a Františkových lázní, kde proslul portrétními rytinami na lázeňských sklenicích vynikající rytec skla původem z Harrachova, Dominik Biemann.

V muzejní sbírce lázeňského upomínkového skla se portrétní rytina nedochovala. Nejčastějším motivem jsou veduty, tedy pohledy na významnější teplickou architekturu a památky z blízkého okolí. Jako předlohy rytcům sloužily zjednodušené grafické listy. Vždy záleželo na zručnosti rytce, jak zdařile dokázal předlohu vyrýt do skla. Rytci vozili do Teplic výrobky téměř hotové. Zhotovovali je přes zimu ve svých dílnách na Novoborsku, kde podle grafik ryli do číšek, pohárků a holb motivy známých pamětihodností z Teplic a okolí. Na teplickou tématiku se například specializoval Johann Preissler z Polevska.

Upomínkové sklo bylo buď z čirého skla nebo dekorované červenou, žlutou či modrou lazurou, jejímž prorýváním vznikaly zajímavé efekty. Častá byla i kombinace s broušením nebo malbou různobarevnými listry. Na sklence rytec obvykle nechal volné místo (medailon) pro případný monogram budoucího majitele, který mu doryl na počkání v teplickém obchodě. Móda lázeňského skla vyprchala spolu s rozvojem fotografie, až po roce 1900 zanikla docela.

Prezentované ryté lázeňské sklo je ukázkou tvarové a barevné pestrosti tohoto oblíbeného upomínkového sortimentu z doby biedermeieru (1815 – 1848). To nejzdařilejší je však vystaveno ve stálé expozici našeho muzea.

Stručně o historii a technice rytého skla:

ryte sklo

Technika rytí se skla se dříve nazývala řezáním skla. Vyvinula se z glyptiky (rytí a řezání drahých kamenů), která byla známá již ve starověku. Dnes se k rytí skla používají měděné nebo diamantové kotoučky různých velikostí a profilů, které jsou zasazeny do rotační hřídele ryteckého stroje. Existují dvě různé techniky rytí skla – tzv. „rytí na mědi“ volným brusivem (na měděná kolečka rytec nanáší jako brusivo směs smirkového prášku s olejem) a rytí vázaným brusivem (diamantovými nebo elektritovými kotoučky) tzv. „na kamínku“, kdy je brusný již samotný kotouček, který je při rytí chlazen přívodem vody.

Za průkopníka rytého skla v barokních Čechách je považován dvorní řezač kamenů a skla Rudolfa II. Caspar Lehman. Významným pokračovatelem techniky rytého skla se ve 20. letech 20. stol. stal Stefan Rath, majitel pobočky vídeňské firmy Lobmayer v Kamenické Šenově. V 60. letech 20. stol. lze vyzdvihnout mezi rytci jméno Jiřího Harcuby, který kromě toho, že byl sám bravurním rytcem a medailérem, usiloval o zachování tradice rytého skla v Čechách. S tímto úmyslem založil v Harrachově ryteckou Školu Dominika Biemanna. Po smrti J. Harcuby v roce 2013 převzala jeho štafetu současná vynikající česká rytečka skla Pavlína Čambalová, která nyní školu vede pod názvem Škola Jiřího Harcuby. Na výuce techniky rytí skla se v Čechách významnou měrou podílejí střední uměleckoprůmyslové školy v Kamenické Šenově, Novém Boru a Železném Brodě. Mistrovství v dekorování skla rytinou představuje sklárna MOSER v Karlových Varech.

Rytí skla tedy zdaleka není zapomenutou zušlechťovací technikou a má své pokračovatele. V teplickém muzeu nyní například v osobě sklářské výtvarnice Lady Semecké, která vystavuje nejen současné ryté sklo ve III. výstavní místnosti muzea. V rámci tradiční vánoční dílny, konané letos 

10. prosince, bude umělkyně pro veřejnost předvádět techniku rytí skla “na mědi“, na kterou jste srdečně zváni.



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Přihlášení

Nechte si poradit...

Jaká kniha, divadlo, koncert či jiná akce by našim čtenářům neměly uniknout?

RENATA PETŘÍČKOVÁ

redaktorka K21

Nechte si poradit, knihy jež uleví duši... Jak jste si asi všimli, zrovna já tu jsem většinou přes knihy, které se nějak zabývají psychologií a seberozvojem. To je velmi široké téma a také patří v knihkupectví k těm nacpanějším regálům. Nějak plynule jsem k nim došla přes pár pokusů s romantickými knihami v ranném mládí a už jsem u nich zůstala. Myslím si, že o takovou knihu alespoň čas od času člověk stojí. Které mne oslovily a ovlivnily nejvíce? Možná tou úplně první byl vždycky Malý princ, kterého když jsem doopravdy pochopila, tak to byl přenádherný sladkobolný pocit. Mám ráda také knihu Elisabeth Haich: Zasvěcení, to je ale bible pro celý život a jsem dosud ráda, že mnoho z tam řečeného je mi zatím zahaleno tajemstvím. Přístupnější a komerčnější jsou pak knihy Davida Deidy, pro muže Cesta pravého muže, a pro ženy snažící se mužům porozumět pak Když jde o muže. Z andělských děl Doreen Virtue pak Chci změnit svůj život, ale nemám na to čas, nebo V zajetí jídla, Zbavte se svých kil bolesti, což jsou její nejméně andělské, nejvíce psychologické a do hloubky ženské duše jdoucí tituly. A mezi poslední okouzlení patří Alberto Villoldo a Návrat duše, což je kniha, která je výtečným základem pro každého, kdo chce vůbec porozumět psychologii, kořenům šamanismu a své vlastní duše. A kdo má rád, stejně jako já tarot, tak kromě své vlastní knihy Základní tarot a Svět tarotu, ráda poradím cokoliv od Barbary Moore.Ta je mojí velkou učitelkou! A když bych měla poradit něco "naživo"? Pak jsou to přednášky Jaroslava Duška všude různě po republice a v pražských divadlech jeho Duše K, Čtyři dohody nebo Pátá dohoda. Přednášky Pjéra la Šéze, které jsou o jungovské psychologii, do které přidává své vlastní názory, které dovolím si říci - jsou velmi podnětné a odvážné. Když zajdu ještě dál, tak příští rok by měl Brno navštívit Clemens Kuby a opět představit své mentální léčení a možná i novou knihu, zatím nevíme...


Banner

Hledat

Mimísek 16

Partneři

Čtěte také...

Papír není přežitek – zkuste si ho ručně vyrobit

 

vyroba rucniho papiruMyslíte si, že používat papír je dnes, v éře elektronických médií, pouhý přežitek vhodný jenom do muzea? Opak je pravdou. Stále zůstává naším věrným společníkem. Málokdo tuší, že se bez něho ne...

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

Arcikuplířka

DEKAMERON 200Arcikuplířka je přezdívka jedné z nejslavnějších knih všech dob – Dekameronu. Současníci Dekameronu prý kvůli frivolnímu obsahu přezdívali Kníže Galeotto; ten se proslavil jako prostředník lásky mezi Lancelotem a královnou Ginevrou v legendě o...

Divadlo

Městské divadlo Zlín začalo zkoušet muzikál My fair lady

200divPo Řeku Zorbovi a Divotvorném hrnci uvede Městské divadlo Zlín 26. dubna v 19.00 ve Velkém sále další velký broadwayský muzikál My fair lady. Režie se chopil Zdeněk Dušek, který se zlínskými herci v minulosti nastudoval například úspěšnou ...

Film

Film Distribution Artcam a Fresh Film Fest uvádějí nový label FRESH ARTCAM

artcam atomic age200Věnovat se začínajícím filmařům dnes nepatří ke standardním postupům evropských filmových distributorů. Přitom se obecně ví, že evropskému filmu ubývají diváci, zejména ti nejmladší. A jsou to přitom právě oni, kterým jsou debuty...