Jan Švankmajer, Naturalia
Banner

Jan Švankmajer, Naturalia

Svankmajer 200Variaci na starodávné kunstkomory renesance a baroka, a především na slavnou kunstkomoru Rudolfa II. na Pražském hradě, můžeme označit za Švankmajerův Gesamtkunstwerk, tedy souhrnné umělecké dílo, v němž se nejen uplatňuje široká škála jeho výtvarných postupů, ale v plné míře i surrealistická životní filosofie, jeho vidění světa jako „magického univerza“, v němž vládne imaginace coby „královna lidských schopností“.

 


Ačkoli členění Švankmajerovy Kunstkamery z tradičních oddílů kunstkomor vychází, příznačným způsobem je obrací makrokosmu k mikrokosmu, tedy od popisu světa k člověku jako k univerzálnímu zdroji skutečnosti, kterou vytváří ve své představivosti a poté ji materializuje – ať již v nových artefaktech anebo v tom, že se stávajících věcí zmocňuje a určuje jim nový účel a kontext.

Se suverénním přesvědčením dítěte o své schopnosti budovat svůj vesmír, být jeho stvořitelem, se zde rodí nová skutečnost, která vůči realitě kodifikované přírodními vědami vykazuje výrazné napětí a nikoli výjimečně je její persifláží využívající zbraně černého humor a erotismu. V tomto smyslu k ní zaujímá svérázné dialektické stanovisko, v němž však – jak ani jinak nelze – se role „démiurga“ kunstkamery nedělitelně stává též rolí vyhraněného kritika naší civilizace.

Svankmajer

Na rozdíl od kunstkomor renesance a baroka tak u Švankmajera nenalezneme respekt k tajemnému řádu přírody i lidské tvorby, která tento řád napodobuje a dotváří, ani důvěru v dokonalost stvoření, jaká byla typická pro hermetické vědy (magii, alchymii a astrologii), z nichž jinak autorova tvorba také čerpá. Člověk pro něj není „velkým zázrakem“ jako pro renesančního humanistu, ale spíše hřivnou ležící ladem, překrytou nánosem civilizačního balastu. Švankmajer je přesvědčen, že v situaci, kdy západní civilizace vyčerpala svou schopnost duchovního rozvoje a pouze se uvelebila na vavřínech svých technologií, je třeba vyburcovat člověka z jeho pasivity, probudit jeho představivost a vše vytvořit od základu znovu.

Ivo Purš, kurátor výstavy

Tolik od kurátora výstavy a nyní můj zážitek:

Jan Švankmajer je géniem zcela nadčasovým. Fantastické je sledovat každé jeho dílo, které doslova diváka – pozorovatele uzemní v tom, jak dokáže propojit materiály a vytvářet nové organismy, které doslova žijí vlastní život. Znovu oživené skelety známých i neznámých živočichů s popisem tvůrce. Jeho díla jsou vyloženě pastvou pro oko, inspirují v možnostech spojení různých materiálů. Výstava Naturalia , jejíž název napovídá, že jsou použity přírodní materiály, má nadstavbu díky tvůrci, který se nebojí , vlastně ho doslova přitahuje morbidnost, oživení koster, každá jedna z nich má oči a ty oči sledují pohyb…Občas člověka z toho mrazí…

Popis způsobu, jak vytvářel některá díla, není uhlazeným projevem mistra, ale otevřeným přiznáním k touze jít do absurdity. Doporučuji si tyto texty u exponátů dobře pročíst. Dočkáte se přesného popisu, jak vytvářel některá díla. Destrukce pro něj znamená prostor na novou konstrukci. Dovoluji si zakončit slovy Jana Švankmajera:

To se vezmou libovolné předměty nebo jejich skrumáž, odvezou do Karlových Varů a ponoří do vřídla. Během relativně krátké doby se na ponořených věcech začne usazovat vřídelní kámen. …. A to se koná bez vašeho aktivního přispění. Vznikají zkameněliny této zkurvené civilizace, jako předobraz její zkázy.
Přeji všem hluboký zážitek

Autor článku: Jitka Zelená
Expozice probíhá v prostorách Musea Kampa až do 1. února.

www.museumkampa.cz

( 1 hlas )


 

Rozhovor

ANNA KRYVENKO: Cíl mého natáčení byl splněn ve chvíli, kdy jsem do filmu dostala záběry tváří vojáků okupačních armád

MUS perex rDokumentární film Můj neznámý vojín je režijním debutem Anny Kryvenko, Ukrajinky, která ve svých 23 letech odjela studovat do Prahy a žije v ní dodnes. Domů, na Ukrajinu, se pravidelně vrací. Při jedné z takových návštěv narazila Anna na fotoalbu...

Hledat

Chaty s osobností

Z archivu...

Čtěte také...

Česká ilustrátorka získala významné ocenění v Jižní Koreji

lucie dvorakova200Od roku 2005, kdy celý svět slavil dvousté výročí narození věhlasného pohádkáře Hanse Christiana Andersena, se na jihokorejském ostrově Nami koná pravidelný festival dětské literatury „Namibook Island“


Literatura

Údolí rozhodnutí znovu po čtyřiasedmdesáti letech…

udoli rozhodnuti200Rozsáhlá sága vyprávějící o osudech bohaté ocelářské rodiny Scottů byla poprvé vydána ještě během druhé světové války v roce 1942 a o tři roky později byl na motivy tohoto románu natočen úspěšný film. Americká autorka Marcia Davenp...

Divadlo

Spitfire Company uvede pokračování Constellations inspirované Panamou

divadlo perexDivadelní soubor Spitfire Company uvede 12. a 13. března v žižkovském divadle Ponec premiéru druhého dílu své trilogie Constellations. První premiéra roku 2018 se v tomto prostoru uskuteční od 20 h. V režii uměleckého šé...

Film

Ledničtí se vydají na bojiště první světové války

lednice 200Od pátku 9. do neděle 11. září proběhne v Lednici první ročník přehlídky s názvem Filmová Lednice. Program s mottem NA BOJIŠTÍCH PRVNÍ VÁLKY láká mj. na exkluzívní projekce snímků tematicky zaměřených na první světovou válku, němý film s živým hud...