Tíha lehkosti Mirka Kaufmana sleduje proměny lidské tváře

Tíha lehkosti Mirka Kaufmana sleduje proměny lidské tváře

Email Tisk

Tiha lehkosti 200Nový cyklus maleb Mirka Kaufmana s názvem Tíha lehkosti představuje od 8. května Severočeská galerie výtvarného umění v Litoměřicích. Hlavním motivem obrazů, které zaplní obě patra galerie, je lidská podoba, přesněji fascinace její proměnou. Obrazy jsou protipólem současného kultu krásy a dokonalosti. Nabízejí lidskou tvář živoucí s její nedokonalostí, tajemností, jejím příběhem.

 

 „Naše vlastní tvář je neustále přítomným svědkem, který nás informuje i o té nejnepatrnější změně, přechodném stavu napětí, o povrchových anomáliích všeho druhu až po zjevné a trvalé známky ubíhajícího času. Je nesmírně vzrušující pozorovat lidské tváře, vnímat a domýšlet důsledek těchto neustálých proměn,“ vysvětluje Mirek Kaufman. Tvář je podrobována zkoušce času, vystavována nejrůznějším vnějším vlivům a nachází svůj výraz v sériích Sepraných či Sedimentujících tváří nebo v Zaprášených krajinách. Ani krajinu autor nevnímá jako konkrétní popis zemského povrchu, zaznamenává ji v náznacích a symbolech. Povětšinou jde o krajinu abstrahovanou, kde autora zajímá kontrast mezi hmotností terénu a vzdušnou atmosférou. Výstava nabízí velké i malé formáty obrazů či práce na papíře. Výstava Tíha lehkosti potrvá do 14. června. Více informací je k dispozici na www.mirekkaufman.com.

Tiha lehkosti 1

Obrazy Mirka Kaufmana nejsou klasickými podobiznami či portréty. „Kaufmanův přístup k malbě odráží svět, ve kterém bezprizorní lidská přítomnost zprostředkovaná televizí nebo internetem, převládá v našem vědomí více než fyzická lidská přítomnost. Pojmy, jimiž Kaufman tuto situaci pojednává – narušení, sedimentace a eroze –, naznačují chápání tváře jako něčeho zcela zaměnitelného s krajinou a s transformativními procesy, které spoluvytvářejí její povahu,“ uvádí v katalogu k výstavě kunsthistorik Richard Drury.

V některých obrazech si Mirek Kaufman dovolil hříčku, která upozorňuje na to, že zdánlivě dokonalý elektronický obraz je ve stavu stálého ohrožení. Stejně jako lidská tvář je i digitální obraz křehký a zranitelný. Na jedné straně stopa času, na druhé straně nesčíslné shluky pixelů, které mají schopnost vymanit se z předem dané struktury a vytvořit zcela nové konfigurace či doslova se přerodit v nové hybridní obrazy. Tzv. digitální chyba se stává analogií křehkosti lidské tváře - obojí je odrazem a zároveň výsledkem snahy vzdorovat času.

Čas hraje stěžejní roli i při samotném vzniku obrazů – tzv. sedimentaci. „Proměnlivé procesy pomalého usazování barvy probíhají pouze v horizontální poloze. Celá záplava naředěné barvy se pomalým prosýcháním mění v mikroskopickou strukturu, podobně jako kaluže vody při odpařování zanechávají nenápadné kontury, kresba se zpřesňuje a nachází svou definitivní podobu,“ dodává Kaufman.

Součástí instalace v Severočeské galerii je i střihová dynamická slideshow autorových fotografií. Projekce s názvem Sedimenty tvoří paralelu k jeho malířské tvorbě. Jde tu o snahu vyjádřit často velmi prchavou lidskou stopu. Jednotlivé fotografie zachycují fragmenty městského prostředí z nejrůznějších úhlů pohledu. V prolínající se sekvenci můžeme sledovat detaily zdí, grafitti, rozmanité nápisy, piktogramy, zvětšené fragmenty plakátovacích ploch, nebo monumentalizované stránky z módních magazínů. To vše se proměňuje střihem do nečekaných souvislostí.

Tiha lehkosti obraz2

Jakousi výstavou ve výstavě je pak společný experimentální projekt Jamming, který iniciovala výtvarná dílna Inventura Otto Kouwena a v rámci aktivity streetartové Ukradené galerie poprvé vstupuje na půdu veřejné instituce. Ukradená galerie je experimentální streetartový projekt, který vznikl v Českém Krumlově v květnu 2010. V dlouhodobě opuštěných městských vitrínkách se konají outdoorové výstavy. Stejně tak i v prostoru litoměřické galerie se divákům představuje jeden exponát, umístěný v jedné z přenesených recyklovaných městských vývěsek. Tentokrát se jedná o dílo, na kterém pracovali všichni zúčastnění autoři.

MIREK KAUFMAN (nar. 1963) studoval v letech 1983-1989 na Akademii výtvarných umění v Praze a na École Nationale Supérieure des Beaux-Arts v Paříži, kde řadu let pobýval. Věnuje se malbě, fotografii a příležitostně grafickému designu. Jeho hlavní doménou je práce na rozsáhlejších malířských cyklech. K nedávno realizovaným projektům patří rozsáhlý cyklus s názvem Tekuté písky (2010) nebo Úhel pohledu (2013). Svou práci pravidelně představuje doma i v zahraničí, kde je zároveň zastoupen v řadě soukromých sbírek. Patří k úzkému okruhu časopisu Revolver Revue, kde již několikrát publikoval své práce.

Severočeská galerie výtvarného umění v Litoměřicích

Michalská 7, Litoměřice
otevřeno út - ne 9 - 12 a 13 - 18 hodin


www.galerie-ltm.cz


 
Banner

Rozhovor

Richard Műller - rozhovor pro festival Benátská! s Impulsem

mullerSlovenská legenda, která je na špici československé hudební scény již třicet pět let, vystoupí na festivalu Benátská! s Impulsem v pátek 26. července v doprovodu 11 famózních hudebníků. Nádherné skladby Richarda Müllera zazní jak ještě nikdy předtím. Ci...

Hledat

Chaty s osobností

Z archivu...

Čtěte také...

Otevři zahradu rajskou

ben 200Ve Valdštejnské jízdárně, dostupné rovnou ze stanice metra Malostranská, lze až do poloviny března 2015 navštívit výstavu Otevři zahradu rajskou. Národní galerie tu představuje benediktinský řád, jednu z nejstarších m...


Literatura

Pozor, letní čtení! Radka Třeštíková – Osm

Osm perexNakladatelství Motto v červnu vypustilo do světa novinku Radky Třeštíkové Osm. Tedy přesně včas, aby ženy, dámy, paní měly o dovolené co číst. Čeká nás vztahový román s detektivní zápletkou. Těšíte se?

...

Divadlo

DVĚ KOMEDIE V KOMEDII – DVOJITÁ PREMIÉRA VE VILE ŠTVANICE

Dve komedie 200Divadelní soubor Geisslers Hofcomoedianten uvádí svou pražskou premiéru Dvou komedií v komedii při slavnostním otevírání nového kulturního prostoru VILA Štvanice. Tentokrát si Geissleři vzali pod drobnohl...

Film

Šmakova dračí poušt je úrodná na velkolepé akční scény a speciální efekty

elfka perexAkce a zas jen akce, Peter Jackson ždímá Tolkienova Hobita dokonale a posouvá humorně laděnou fantasy pohádku do rozbředlých vod amerických akčních velkofilmů.  Obecně se dá říci, že ve světě filmu platí jednoduché pravidlo. Úspěch rovná se peníze a...