Kafkův dům hostí výstavu malíře Dominika Mareše „Proměny aneb návrat kondotiéra“

Kafkův dům hostí výstavu malíře Dominika Mareše „Proměny aneb návrat kondotiéra“

mares 200Kafkův dům na Staroměstském náměstí v Praze hostí už od začátku září originální autorskou výstavu známého výtvarníka Dominika Mareše. Výstava, jejíž pojetí stejně jako název „Proměny aneb návrat kondotiéra“ v sobě nese odkaz na genia loci místa výstavy, odkaz na nejslavnější Kafkovu povídku a uměleckou i životní cestu autora, která ho přivádí zpět na počátek jeho samotné tvorby i nové etapy života.

 

Výstava představuje ve dvou patrech Kafkova domu 170 děl Dominika Mareše, jež vznikla v období let 2011  -2015 a v podobě bilance reprezentují jeho umělecký vývoj, stejně jako vývoj autorova vnímání světa v návaznosti na jeho osudové zážitky, zkušenosti a poznání. Kurátorem výstavy je renomovaný odborník na současné umění Patrik Šimon. Součástí výstavy je i pop-up café-club „Kafkáč“, jehož cílem je oživit a proměnit Kafkův dům nad rámec výstavy a propojit ji s trendy a pulsem měst. V době výstavy nabídne alternativní multikulturní odpočinkový prostor s produkcí řady DJs a další program, který bude vždy aktualizován na www.kafkac.cz.

 

mares1


Výstava ve dvou podlažích Kafkova domu přináší bezmála 200 obrazů převážně abstraktní povahy, malovaných olejem na plátno, ale i na jiné materiály, většinou velkých formátů a několik zajímavých prostorových objektů a soch. „Připadám si jako kondotiér, což byl renesanční válečník, protože, když stojím před prázdným plátnem, čeká mne boj. Těžký jako válka,“ říká Dominik Mareš.   


„Marešovy obrazy jsou záznamem o jeho emocích a pohnutém životě. Díky hlubokým a velmi nepříjemným osobním zkušenostem, jimiž prošel, dosáhl na samé dno svých lidských možností, což významně obohatilo obsahový i formální charakter jeho tvorby. Rozdíl mezi malbou minulosti a tím, co vytváří Dominik Mareš dnes, lze vnímat i v tom, že jeho paleta už není tak brutální a syrová, ale naopak se prozářila pastelovými barvami naděje. Je to vlastně symbolická cesta antického hrdiny, který tragickým osudem dosáhne na vrchol pravdy a poznání. Jeho dílu to přidává významnou hodnotu.“ Podotýká kurátor výstavy Patrik Šimon.   

mares2


Díla dnes už známého a uznávaného výtvarníka Dominika Mareše jsou zastoupena ve více než 22 sbírkách, objevila se ale i v americkém filmu Wanted. Dominik Mareš měl 22 kolektivních výstav a současná výstava je Marešovou 25. samostatnou autorskou výstavou. Ta je otevřena denně od pondělí do neděle vždy od 10 do 17 hodin a potrvá do 30. září.

Proměny aneb návrat kondotiéra
Kafkův dům, náměstí Franze Kafky 3, Praha 1
Otevírací doba: pondělí – neděle, vždy 10:00-19:00 hod.

mares3

Více o autorovi:
Dominik Mareš je současný český malíř, grafik a umělec, známý především obrazy, které reflektují jeho inspiraci ohněm, světlem, přírodou, moderní civilizací a technikou. Jeho tvorba plná experimentálních technik je z velké části ovlivněna, životem v industriálním prostředí a cestováním. Na své obrazy nanáší různé struktury tvořené například asfaltem nebo latexem. Narodil se v Ostravě v roce 1972. V sedmnácti letech se během studia na gymnáziu začal věnovat malbě. První velká výstava v Domě umění v Opavě v roce 1992 sklidila úspěch a otevřela Dominikovi nové příležitosti tvorby. Na přání rodičů sice dokončil fakultu ekonomie, ale vzápětí se přestěhoval do Prahy, kde se představil výstavou v Galerii U Řečických. Do širšího povědomí se Dominik Mareš zapsal samostatnou výstavou v Národním technickém muzeu v roce 1997, která zahrnovala více než devadesát umělcových děl. Do současnosti prezentoval své obrazy v duchu strukturální abstrakce na téměř pěti desítkách výstav v České republice i zahraničí. Jeho díla jsou součástí soukromých sbírek ve více než dvaceti zemích.


http://www.dominikmares.cz/


 

Přihlášení



Imago, imagines I.-II.

Autoři zvolili jako východisko koncepce nové syntetické publikace věnované středověkému umění v českých zemích latinské slovo imago (označující nejen dvourozměrný obraz, kresbu apod., ale i výtvory trojrozměrné a případně i díla architektonická). academia.cz

Život byl pes

Tak to jsem já – pes Život. Rozhodně jsem se nenarodil jako domácí mazlíček. Díky různým okolnostem, které vám budu vyprávět, a také díky mému vzhledu a povaze, nikoho nenapadlo ho ze mě udělat. grada.cz

Rozhovor

Krejbich – Hlaváč – Ondra: Smrt zítřkům

velky tresk200V dubnovém Velkém Třesku se promění Malá scéna na tvůrčí křižovatku. Střetne se zde malíř, hudebník a divadelník. Krejbich-Hlaváč-Ondra. Obraz – Hudba – Hra. Jiří On...

Hledat

Chaty s osobností

Z archivu...

Čtěte také...

První ročník Ceny Věry Jirousové má své vítěze

cena jirousove 200Dne 24. května 2013 se v MeetFactory uskutečnilo slavnostní vyhlášení prvního ročníku Ceny Věry Jirousové, ceny pro začínající a etablované kritiky výtvarného umění. Odborná porota ve složení Dušan Zahoransk...


Literatura

Thriller Blackout rozhodně zaujme


blackout 200Tenhle thriller s vůbec ne nepravděpodobným průběhem začíná dramaticky. Nejprve zhasnou světla v Itálii, poté ve Švédsku, Německu, Rakousku, Belgii a Holandsku. Elektrické sítě se zhroutí, elektrické spotřebiče, vlaky metra, výtahy atd. př...

Divadlo

Epilog jedné rodinné tragédie

epilog 200Může mít člověk, který má peníze a s nimi také velkou moc, ještě nějaký morální kredit? Dokáže rodina zbohatlíků ustát zamlčované nevěry, korupční aféry a vypjaté vztahy mezi rodinnými příslušníky? Na tyto otázky dostanete odpověď v Divadle na Vino...

Film

Proměny filmového vyprávění

film perexPro vnímavější diváky narozené dříve než v 80. letech nebývají vrcholem filmového umu ani tak ohromující trikové efekty a formálně bezchybná klipovitá vypravěčství, nýbrž soustředěná výpověď o světě, v němž žijeme. Filmaři se odjakživa pokoušeli "něc...