Zářič Pavla Karouse – odkaz na minulost se vztahem k současnosti
Banner

Zářič Pavla Karouse – odkaz na minulost se vztahem k současnosti

Email Tisk
karous 1Na prestižní výstavě Brno Art Open, která je instalována v parku na Moravském náměstí, je vystaveno i dílo sochaře Pavla Karouse Zářič vztahující se k přepisování historie a vztahu reálného socialismu a reálného kapitalismu. Vyrobeno je z oceli, stavební překližky, plastu a laku. „Nebojte se předmětnosti. Nebojte se předmětné reklamy, je to jazyk jakým mluví současnost,“ uvádí Karous.
 
 
Je příznačné, že na místech hustě popsaných událostmi posiluje umění svou reflektivní stránku, vzdává se autonomie a přibližuje se spíše archeologii. Jinými slovy, stává se pomníkem, jenž svou legitimitu odvozuje z odkazu na minulost. Takovým místem v Brně je bezesporu i Moravské náměstí, jehož historii postupně utvářely všechny významné ideologie 20. století,“ uvedl kurátor výstavy Tomáš Knoflíček.

Pavel Karous si vybírá tu komunistickou a svou instalaci staví na odkazu k jednomu z vytěsněných sedimentů této éry – k sousoší „Komunisté na znamení svého konečného vítězství” od Miloše Axmana. Na stejné místo, odkud bylo v roce 1990 odstraněno, autor zasazuje objekt, který v siluetě z původního sousoší vychází, neobsahuje však jeho figurativní části, nýbrž pouze atributy Axmanem užité jako důkazy o naplňování komunistické utopie – vesmírnou družici a štěpení jádra atomu, doprovázené zářením,“ pokračoval.
 
karous 2

Karous se podle jeho slov sice vztahuje k nedávné historii, jeho instalace ovšem mnohem více vypovídá o současnosti. „Tak jako se totiž velké ideály doby minulé transformovaly do současných malých ideálů „rodinné pohody”, proměnila se i vesmírná družice, reprezentující dobývání kosmického prostoru, v rodinný gril, coby symbol „druhé normalizace”, charakterizované opětovnou ztrátou iluzí a stažením se jedince z veřejného života do intimního prostoru vlastního domova a úzkého okruhu jeho blízkých,“ dodal Knoflíček.
 
karous 1

Foto: archiv Pavla Karouse


Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit





Přihlášení

K21 se představuje

LUKÁŠ LOUŽECKÝ


šéfredaktor

    32 let, ve znamení Štír. Je z Prahy a zaměstnán prozatím v Datartu na Službách zákazníkům. V rámci své amatérské žurnalistické kariéry má za sebou psaní a fotografování pro několik webů – zejména hudebních a literárních. Namátkou zmíníme ireport.cz, vaseliteratura.cz nebo cbdb.cz. Na šéfredaktorskou pozici nastoupil počátkem roku 2018 a doufá, že tento web povede k ještě větším úspěchům, než má prozatím za sebou.

    Pro Kulturu 21 píše již několik let. “Na práci pro Kulturu 21 mě baví především to, že je tento web tak všestranný. Můžu psát o knížkách, výstavách i třeba hudbě. Navíc je v něm přátelské prostředí."

    Ve volném čase se vedle psaní a fotografování věnuje zejména své rodině – manželce a téměř tříletému synovi. Je téměř abstinent, ale občas si dá skleničku vína. Odnaučený kuřák se závislostí na brambůrkách.

    Životní motto:

    Užívej života než ti uteče.

Toulavka

Anketa


Banner

Partneři

Hledat

Mimísek 32

Z archivu...

Čtěte také...

Daily portrait – 365 portrétů napříč generacemi se představí v GALERII/CZD

daily portrait 200Každý den jeden snímek, s železnou pravidelností 365 dní v roce, zveřejňoval Martin Pavel portréty lidí „nahoře bez“. Z polaroidových snímků vznikla publikace a výstava, kterou se chystá představit ...

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

Čas strávený s Vykupitelem duší není promarněný

Vykupitel perexDo kraje pod Tatrami, v blíže neurčené době 19. století, čtenáře přivádí Iveta Pačutová, jejíž prvotina Vykupitel duší spatřila světlo světa v letošním roce. 

Divadlo

Nová inscenace Divadla Rokoko Molly Sweeney bude i pro nevidomé

Molly Sweeney Dana Batulkova 200Režisér Ondřej Zajíc zkouší v Divadle Rokoko s herci Danou Batulkovou, Vasilem Fridrichem a Alešem Procházkou hru Briena Friel...

Film

Spletenec vztahů v Batalionu
ImageNejedná se o slavný němý film z roku 1927 režiséra Přemysla Pražského, ale jeho zvukovou “předělávku”. Ovšem o kvalitách tohoto o 10 let staršího díla nemůže být pochyb. Inspirace německým kammerspielem už tady není t...