Metastázy obrazu
Banner

Metastázy obrazu

Email Tisk

metastazy perex01Výstava nazvaná Metastázy obrazu usiluje o zpřítomnění určitého „obrazového rozhraní“, paralelně se otevírajícího i uzavírajícího, tj. dynamicky pulzujícího, v kterém se propojují různé způsoby zobrazení i různé způsoby jeho čtení a interpretace.Prostřednictvím konkrétního řezu založeného na výběru děl oslovených umělců projekt poukazuje na ty aspekty současné malby a tvorby obrazu, které v rámci současnosti postihují formální nejednoznačnost ve vazbě na rozlišující estetické kategorie abstrakce a figurace. Jejich hlavním rysem je výrazová „dvojkolejnost“ umožňující svobodnou migraci mezi abstrakcí a figurací, a zároveň přemazávání těchto teoreticky konstruovaných delimitačních hranic.


Operativnost malby sleduje více či méně jasné cíle. Stanovení cíle, tj. toho, jak má obraz ve výsledku vypadat, je zde však zpravidla pouze orientačním koncepčním rozvrhem. Nejedná se tedy o racionální realizaci předem stanoveného projektu, nýbrž o rámcově stanovený horizont, ke kterému autor během tvorby dospívá. Jejich fixace integruje do obrazu momenty nových objevů, které se odehrávají v různých rovinách obrazového založení.  


V pracích Silvie Krivošíkové (1976) je to spontánní zacházení s jazykem materiálu (papír, karton), který vztahuje ke světu svého osobního, často intimního prožívání. Osvobozuje formy prostřednictvím hravých asociací. Vlastnosti prostorových objektů překlápí do malby a naopak. David Pešat (1980) sleduje „příběh“ formy v samotném aktu malířského procesu. Ve vybraných dílech zastavuje kompozice v hraničním pásmu mezi stavem rodící se tvarové konstelace a napovídající asociací, která na základě automatismu lidského vědomí zvěcňuje (figuruje) viděné. Jakub Sýkora (1984) rozkládá plochu obrazu do množství malých samostatných obrazů-odkazů, nebo z nich velký obraz naopak skládá. Proces defragmentace celku je na jedné straně zhušťován v tmavých kompozicích, na straně druhé pročišťován na ploše neutrálního bílého plátna. Argišt Alaverdyan (1991) propracovává a posunuje svůj malířský program zaměřený na nestálost forem v době masově rozšířených digitálních médií. Forma je spíše nosičem určitého přechodného stavu, emoce, atmosféry či nálady, nežli stabilním komponentem s nadčasovými (mystickými) vlastnostmi. Michal Cimala (1975) zpřítomňuje ve své práci rozhraní mezi tělesným a psychickým prožíváním narušeným a nově modelovaným všeobecně přítomnou civilizační rychlostí. Dromologie zhušťuje jakékoliv představy o kontinuální minulosti a budoucnosti do abstraktní mlhy. Vše se odehrává v rychlosti přítomného okamžiku, jenž hýří ostrými barvami, mimikry a přetvářkou. A konečně Jiří Šigut (1960) komprimuje krajinu a portréty do stavu digitálního kódu. Viděné je zjednodušeno ad absurdum nejen tvarově, nýbrž i barevně. Z obrazu se stává komprimovaná informace odkazující však ke konkrétnímu místu či konkrétní osobě (v případě tzv. podobizen). Je to datový balíček překlopený do barev na plátně, jež však má svou logiku a platnost prvotních zdrojů.

 

metastazy 01

 


Metastázy metaforicky zastupují reálnou přítomnost obrazového meziprostoru v současné malbě, jehož epicentrum se začíná, zdá se, zvětšovat a rozšiřovat. Na malířské scéně je tato tendence přítomna stále více a častěji. Ohlašuje latentní proměny tvůrčí reflexe ve viditelných autorských projevech a znatelných formách.  

 

Kurátor výstavy: Petr Vaňous
Místo: Topičův salon, Národní 9, Praha 1, www.topicuvsalon.cz
Termín: 11. 10. – 10. 11. 2017
Vernisáž: středa 10. 10. 2017 v 18 00 h

Výstavu pořádá Společnost Topičova salonu, z.s.
Kontakty: mail: Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript , telefon: +420 721 462 414 (Anna Kučerová)

 

Petr Vaňous



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit





Přihlášení

K21 se představuje

LUKÁŠ LOUŽECKÝ


šéfredaktor

    32 let, ve znamení Štír. Je z Prahy a zaměstnán prozatím v Datartu na Službách zákazníkům. V rámci své amatérské žurnalistické kariéry má za sebou psaní a fotografování pro několik webů – zejména hudebních a literárních. Namátkou zmíníme ireport.cz, vaseliteratura.cz nebo cbdb.cz. Na šéfredaktorskou pozici nastoupil počátkem roku 2018 a doufá, že tento web povede k ještě větším úspěchům, než má prozatím za sebou.

    Pro Kulturu 21 píše již několik let. “Na práci pro Kulturu 21 mě baví především to, že je tento web tak všestranný. Můžu psát o knížkách, výstavách i třeba hudbě. Navíc je v něm přátelské prostředí."

    Ve volném čase se vedle psaní a fotografování věnuje zejména své rodině – manželce a téměř tříletému synovi. Je téměř abstinent, ale občas si dá skleničku vína. Odnaučený kuřák se závislostí na brambůrkách.

    Životní motto:

    Užívej života než ti uteče.

Toulavka

Anketa


Chat s osobností

Partneři

Hledat

Mimísek 35

Z archivu...

Čtěte také...

Eduardo Souto de Moura a jeho Soutěže 1979 - 2010

V sobotu 17. března odstartovala v pražské Galerii Jaroslava Fragnera další architektonická výstava. Tentokrát se návštěvníci až do 29. dubna budou moci vypravit za uměním vznikajícím z pera Eduarda Souta de Moury. Portugalský architekt je jedním z nejznámějších architektů současn...

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

Na první pohled se to zdá jasné, na druhý už míň!

pohl 200V téhle knížce se zdá vše růžově snové, neuvěřitelné – jednoho dne u mladého muže, který žije na malém městě a zrovna dvakrát rychle mu to nemyslí, zazvoní večer zvonek a za dveřmi stojí hollywoodská hvězda, kterou v různých anketách několikrát zvolili ...

Divadlo

Je láska silnější než strach?

sipkovaruzenka perexV každé správné pohádce vyhraje dobro nad zlem. Dokáže ale křehká láska zvítězit nad tak velkým soupeřem, jakým je potichu se vkrádající strach? To se dozvíte, pokud zavítáte do Státní opery na baletní představení Šípková Rů...

Film

Zkrocení slizkých duchů

altFilm Krotitelé duchů byl uveden už v roce 1984, a přestože se o podobných příbězích u nás tenkrát téměř nevědělo, vznikl v podstatě jako odpověď na tehdy už velmi různorodé filmy o hrdinech. Krotitelé duchů jsou jiní ...