Metastázy obrazu

Metastázy obrazu

Email Tisk

metastazy perex01Výstava nazvaná Metastázy obrazu usiluje o zpřítomnění určitého „obrazového rozhraní“, paralelně se otevírajícího i uzavírajícího, tj. dynamicky pulzujícího, v kterém se propojují různé způsoby zobrazení i různé způsoby jeho čtení a interpretace.Prostřednictvím konkrétního řezu založeného na výběru děl oslovených umělců projekt poukazuje na ty aspekty současné malby a tvorby obrazu, které v rámci současnosti postihují formální nejednoznačnost ve vazbě na rozlišující estetické kategorie abstrakce a figurace. Jejich hlavním rysem je výrazová „dvojkolejnost“ umožňující svobodnou migraci mezi abstrakcí a figurací, a zároveň přemazávání těchto teoreticky konstruovaných delimitačních hranic.


Operativnost malby sleduje více či méně jasné cíle. Stanovení cíle, tj. toho, jak má obraz ve výsledku vypadat, je zde však zpravidla pouze orientačním koncepčním rozvrhem. Nejedná se tedy o racionální realizaci předem stanoveného projektu, nýbrž o rámcově stanovený horizont, ke kterému autor během tvorby dospívá. Jejich fixace integruje do obrazu momenty nových objevů, které se odehrávají v různých rovinách obrazového založení.  


V pracích Silvie Krivošíkové (1976) je to spontánní zacházení s jazykem materiálu (papír, karton), který vztahuje ke světu svého osobního, často intimního prožívání. Osvobozuje formy prostřednictvím hravých asociací. Vlastnosti prostorových objektů překlápí do malby a naopak. David Pešat (1980) sleduje „příběh“ formy v samotném aktu malířského procesu. Ve vybraných dílech zastavuje kompozice v hraničním pásmu mezi stavem rodící se tvarové konstelace a napovídající asociací, která na základě automatismu lidského vědomí zvěcňuje (figuruje) viděné. Jakub Sýkora (1984) rozkládá plochu obrazu do množství malých samostatných obrazů-odkazů, nebo z nich velký obraz naopak skládá. Proces defragmentace celku je na jedné straně zhušťován v tmavých kompozicích, na straně druhé pročišťován na ploše neutrálního bílého plátna. Argišt Alaverdyan (1991) propracovává a posunuje svůj malířský program zaměřený na nestálost forem v době masově rozšířených digitálních médií. Forma je spíše nosičem určitého přechodného stavu, emoce, atmosféry či nálady, nežli stabilním komponentem s nadčasovými (mystickými) vlastnostmi. Michal Cimala (1975) zpřítomňuje ve své práci rozhraní mezi tělesným a psychickým prožíváním narušeným a nově modelovaným všeobecně přítomnou civilizační rychlostí. Dromologie zhušťuje jakékoliv představy o kontinuální minulosti a budoucnosti do abstraktní mlhy. Vše se odehrává v rychlosti přítomného okamžiku, jenž hýří ostrými barvami, mimikry a přetvářkou. A konečně Jiří Šigut (1960) komprimuje krajinu a portréty do stavu digitálního kódu. Viděné je zjednodušeno ad absurdum nejen tvarově, nýbrž i barevně. Z obrazu se stává komprimovaná informace odkazující však ke konkrétnímu místu či konkrétní osobě (v případě tzv. podobizen). Je to datový balíček překlopený do barev na plátně, jež však má svou logiku a platnost prvotních zdrojů.

 

metastazy 01

 


Metastázy metaforicky zastupují reálnou přítomnost obrazového meziprostoru v současné malbě, jehož epicentrum se začíná, zdá se, zvětšovat a rozšiřovat. Na malířské scéně je tato tendence přítomna stále více a častěji. Ohlašuje latentní proměny tvůrčí reflexe ve viditelných autorských projevech a znatelných formách.  

 

Kurátor výstavy: Petr Vaňous
Místo: Topičův salon, Národní 9, Praha 1, www.topicuvsalon.cz
Termín: 11. 10. – 10. 11. 2017
Vernisáž: středa 10. 10. 2017 v 18 00 h

Výstavu pořádá Společnost Topičova salonu, z.s.
Kontakty: mail: Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript , telefon: +420 721 462 414 (Anna Kučerová)

 

Petr Vaňous



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit





Přihlášení

Anketa


Partneři

Hledat

Z archivu...

Čtěte také...

Nenechte si ujít výstavu dekorativních nádob téměř slepé umělkyně Kateřiny Rathúské

rathuska 200Ve zlínské Kafírně Zlaté zrnko na Kvítkově ulici si můžete po celý duben prohlédnout výstavu paní Kateřiny Rathúské z Uherského Hradiště, která trpí vážnou oční chorobou. Díky speciální technice a hlavně daru tvoření a citu pro umění vznikají po...

Nové komentáře


Literatura

Hrdlořez František Kotleta představuje svou novinku Perunova krev I.

Perunova krev obalkaHoldujete-li pikantnímu, peprnému a šťavnatému masu, tak se zakousněte do Kotlety. Františka Kotlety. Tento řeznický autor nám servíruje své nové dílo – Perunova krev I

 ...

Divadlo

Zimu v Praze ovládne Sněhová královna, žezlo převezme v březnu Královna Kapeska!

perex 33O čem se tu vlastně hovoří? Produkční společnost PIXA PRO ve svých velkovýpravných muzikálech s pohádkovým příběhem jednoduše královnami nešetří, má jich ve dvou muzikálech přesně osm. Dvě z nich najdeme v názvu mu...

Film

Cyklus Vlak zvaný film v Kine Lumière

film zlocin v exprese perexPri príležitosti tohtoročného 120. výročia prvej komerčnej projekcie kinematografu bratov Lumièrovcov spustilo Kino Lumière Celoročný cyklus Vlak zvaný film. Počas nasledujúcic...