Rapper James Cole se v pražském Vnitroblocku představil jako autor koláží

Rapper James Cole se v pražském Vnitroblocku představil jako autor koláží

Email Tisk

James Cole PEREXJe známý především pro svůj kousavý hlas a syrové rýmy. James Cole, legenda českého rapu s nekonečnou potřebou experimentovat, je ale celkem renesanční muž – čte filosofické knihy, miluje klasické filmy, skládá básně a v neposlední řadě tvoří koláže. Minulý rok měl svou výstavní premiéru, pak vytvořil jednu koláž na obal své nové desky Stanley Kuffenheim a teď probíhá výstava druhá. Nese název Květy zla a je k vidění v holešovickém Vnitroblocku od 28. listopadu.


Jeho analogové koláže jsou po vzoru surrealismu výsledkem toku podvědomí oproštěného od předem definovaných představ o tom, jak by dílo mělo vypadat a co by mělo nést za myšlenku. Důraz je kladen více na samotný proces tvorby, jež, jak říká sám autor, byl pro něj zpočátku terapií po nepřijetí jeho desky Orfeus. Výsledkem jsou vizuálně minimalistické koláže s citlivou kompozicí.

James Cole1

„Snažím se být divákem své vlastní práce. Chci tápat stejně jako jakýkoliv divák, být hotovým výjevem překvapen. Snažím se důsledně „nevědět“, co dělám. Nechávám se vést tvarem, barvou, kompozicí. Snažím se důsledně znemožňovat vznik jednoduchého smyslu, nedělám propagandistickou či reklamní koláž. Moje věci nemají nic říkat, protože jsou to obrazy a nikoliv knihy. Chci dát sobě i komukoliv jinému prostor ke svobodě, to znamená prostor ke snění. Nicméně nedělám abstrakci. Používám konkrétní výjevy, snažím se je však rekonfigurovat, aby zmizely jejich běžné asociační dráhy,“ říká o své práci James Cole.

James Cole2

Vernisáž měla netradiční formát multimediální prezentace. Celkem 20 koláží reprezentovaly obálky fiktivních knih, kterým autor ex post vymyslel název a anotaci. Společně se svým kolegou z hudební branže Ristem složili speciální hudební pásmo, ke kterému v určitých sekvencích James Cole předčítal jednotlivé anotace. Vznikla tak unikátní hudebně-poeticko-výtvarná performace.

James Cole3

James Cole (*1984), vlastním jménem Daniel Ďurech, je český rapper, zpěvák, básník, výtvarník, fotograf a překladatel. Vystudoval angličtinu a filosofii na pražské FF UK. Společně s rapperem Hugo Toxxxem působil v kultovním hip-hopovém uskupení Supercrooo, do historie českého rapu se pak zapsali především jejich deskou Toxic Funk, kterou vydali v roce 2004. Kromě různých hudebních spoluprací vydal James Cole šest sólových alb, naposledy v letošním roce desku Stanley Kuffenheim. V roce 2017 se poprvé veřejnosti představil i jako výtvarník, na což nyní svou velkou výstavou ve Vnitroblocku navazuje.

James Cole4


jamescole.eu
vnitroblock.cz



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 





Rozhovor

BU-FU: „Přátelství na hudebním poli jsou základem všeho.“

BU FU 200K rozhovoru jsme si přizvali skupinu BU-FU, která nedávno vydala nové CD s názvem Buy Us Fuck You. Dozvíte se spoustu zákulisních informací o vzniku tohoto počinu, ale také o tom, jaké je mít v dnešní době kapelu a co...

Hledat

Chaty s osobností

Příběhy Elišky, Vítka a Čenišky (17)

Z archivu...

Čtěte také...

Ecce Homo - Theodor Pištěk aneb krásná auta a motorky miluje dodnes

theodor pistekMotto (1984): „Miluji prostor – nekonečnou oblohu, utěšující oblaka a horizont, který vyzývá k překročení. Proto mi už nestačí iluze a vystoupil jsem z plochy obrazu.“
Theodor Pištěk

...

Literatura

Vstupte s Davidem Rakerem do Údolí mrtvých

Údolí mrtvých, perexO knihách Tima Weaver jsem slyšela jen samou chválu. Proto bylo jasné, že tohoto autora nutně musím vyzkoušet. Jakmile jsem uviděla Údolí mrtvých, bylo rozhodnuto. Právě teď je čas na naše seznámení. A jak tohle randez vo...

Divadlo

Repríza Dvořákovy opery Rusalka ve Státní opeře v Banské Bystrici bude událostí sezóny

opera banska bystrica perexHvězdného obsazení se dočká ve Státní opeře v Banské Bystrici repríza Dvořákovy opery Rusalky, která proběhne 4. června. V hlavních rolích tohoto mimořádného představení vystou...

Film

La Grande Bellezza

grande200Pri sledovaní filmu som sa stále vracala k novšiemu Sorrentinovmu filmu Mladosť, ktorý som videla ešte pred Veľkou nádherou. Nedalo mi to, navzájom ich neporovnávať a nehľadať medzi nimi paralely. Zatiaľ čo Mladosť na mňa pôsobila viac európsky (niel...