Výstava ku příležitosti výročí narození Františka Drtikola

Výstava ku příležitosti výročí narození Františka Drtikola

Email Tisk

200drtikolVýstava se koná u příležitosti 130. výročí narození Františka Drtikola a je věnována Josefu Richardu Markovi, autorovi první Drtikolovy monografie (1938).

 

 

 

 

Uměleckoprůmyslové museum v Praze mělo a má v životě a díle českého fotografa Františka Drtikola (1883–1961) jedinečné postavení. Bylo místem jeho první samostatné souborné výstavy (1922), ale i adresátem jeho uměleckého odkazu z roku 1942, čítajícího více než pět tisíc fotografií. Významným předělem se stala autorova retrospektivní výstava (1972), kterou v muzeu připravila kurátorka sbírky Anna Fárová. Od té doby je Drtikol vnímán jako osobnost mezinárodního věhlasu, je zařazován do nejprestižnějších světových výstav a sbírek.

drtikol

Většina dosavadních akcí se zaměřila na Drtikolovu tvorbu z dvacátých let 20. století, kdy pracoval v duchu art deco a vytvořil unikátní ženské akty, jimiž si vydobyl mimořádné uznání. Jiným připomínaným tématem jsou jeho starší práce z období fotografické secese, realizované rozličnými fotografickými technikami (gumotiskem, olejotiskem, pigmentem ad.). Autorovu vrcholnému období prvé poloviny třicátých let 20. století, kdy z vlastní vůle fotografickou činnost ukončil, se dosud věnovalo poměrně málo prostoru, přestože tímto obdobím se završuje jeho mnohaleté tvůrčí experimentování.

Tato výstava čerpá z umělcova fotografického archivu. Soubor obsahuje jedinečné fotografie, pracovní studie a variace, jež ve své době nebyly určeny k veřejnému prezentování. Rozhodnutí vystavit Drtikolovy ateliérové práce takřka osmdesát let po jejich vzniku se opírá o jeho názor, že „Jen zrod umění je z Božské podstaty, kdežto na dokončeném díle lpí tíha země. Skizza je prvotní opis umělecké intuice“. Snímky ukazují postup práce s živým modelem (variace aktů), abstraktní kompozice, jež by samy o sobě zajistily Františku Drtikolovi významné místo ve světové fotografii, podobně jako naprosto originální aranžované snímky, vypovídající o autorově duchovní orientaci na filosofii a náboženství Východu. Tyto práce vytvořil Drtikol v době hospodářské krize, která jeho pražský podnik tvrdě zasáhla. O to více si musíme vážit děl, jež vznikla bez možnosti jakéhokoliv komerčního uplatnění, jako zcela autonomní svobodná tvorba.

drtikol1

Již v druhé polovině dvacátých let 20. století se společně s mladším kolegou Jaromírem Funkem shodně vyjádřili o smyslu své práce: „Fotografujeme naše vize, fotografujeme vše jako jiní, ale fotografujeme předměty námi zkomponované, námi režírované... Jsme režiséři předmětů, jejichž exteriér si sami vytváříme... Fotografie sama se pro nás přeměňuje ve výrazový prostředek k vlastnímu a individuálnímu vyjádření. Jest nám tím, čím jest štětec malíři nebo pero básníku.“ O několik let později si Drtikol zapsal: „Umění je něco mnohem, mnohem hlubšího, něco, co vyvěrá z duše, kde vše se dotýká přímo Boha, a toto pravé umění není závislé pak na materiálu, z kterého se dílo utváří. Je pak lhostejno, jestli je to děláno štětcem, tužkou, rydlem nebo olejotvorbou. Je lhostejno, jestli ten materiál, z kterého je dílo uděláno, je mramor nebo hovno, fotografický papír nebo plátno, barva nebo tiskařská čerň.“ (Duchovní cesta, Praha, Svět 2004, s. 289)
Drtikolova tvorba i jeho radikální myšlenky předběhly dobu. Když vytvářel své nejvýznamnější fotografické práce, v českém umění se teprve rozvíjely imaginativní tendence, zájem o lidskou sexualitu, sen a jiné oblasti nevědomí. Vznikla Skupina surrealistů v ČSR (1934), poprvé vystavovala i experimentující Fotoskupina pěti, ale fotografovo dílo naopak rychle upadalo v zapomnění.
Ohlasy Drtikolovy tvorby můžeme nalézt až po jeho znovuobjevení, mimo jiné i v tvorbě protagonistů slovenské vlny inscenované fotografie v osmdesátých letech.

Výstava měla premiéru roku 2010 ve Slovenské národní galerii v Bratislavě v rámci Měsíce fotografie. Dnes je mimo jiné doplněna i o dokumentaci umělcovy originální designérské tvorby. Součástí výstavy je aktivní program pro návštěvníky, doprovází ji cyklus tématických přednášek a komentovaných prohlídek.



Nejnovější články:
Starší články:

 





Rozhovor

Pavel Tesař: „V dnešní době už do ČR zahraniční kapely moc nejezdí, doba se změnila, už pominulo ono porevoluční nadšení.“

200hookBrněnský klub Mersey slaví 20 let existence a za jeho vznikem stojí promotér Pavel Tesař. Než vyrazíte na některý z narozeninových akcí – na party s Peterem Hookem nebo koncert skupiny Garage

Hledat

Chaty s osobností

Příběhy Elišky, Vítka a Čenišky (21)

Čtěte také...

Kovárna VIVA hostí výtvarnou přehlídku atakující obrazy

kovárna viva200Až do konce října je v prostorách galerie Kovárny VIVA přístupná celostátní výstava výtvarných prací dětí a mládeže pod názvem „Atakující obrazy“. Jedinečná přehlídka mapující projekty výtvarných pedagogů se letos koná již popatnácté, do Z...


Literatura

Burcující kniha: Co nesmíte vědět? No, někdy radši nevědět...

zakazana knihaŽe je to kontraverzní kniha, to je možná ještě docela slabé slovo. Který autor totiž rýpne do problematicky uspořádání světa, Nového světového řádu, zákonitě padá do škatulky konspiračního teoretika. Je to pravda, nebo je to škoda? Autor...

Divadlo

Divadlo Bolka Polívky přivítá ostravské Divadlo Petra Bezruče

petrolejka perexDivadlo Bolka Polívky přivítá na svém jevišti ostravské Divadlo Petra Bezruče, které zde představí hned několik skvělých inscenací ze svého repertoáru. První z nich bude uvedení literární a dnes už i filmové klasiky ...

Film

MARKÉTA IRGLOVÁ nazpívala singl pro film POSLEDNÍ Z APORVERU

marketa irglova„Vezme nás vítr, zmizíš, zmizím“, zpívá Markéta Irglová v duetu s kapelou Zrní. Píseň s názvem Mejsó právě vychází v exkluzívní nabídce digitálního servisu SUPRAPHONline jako p...