Kurt Gebauer vytvořil pro BE TWENTY ONE nový objekt do prostoru nad Dlouhou ulicí; Roxy i NoD ožijí výtvarným uměním
Banner

Kurt Gebauer vytvořil pro BE TWENTY ONE nový objekt do prostoru nad Dlouhou ulicí; Roxy i NoD ožijí výtvarným uměním

Email Tisk

200vyV rámci týdenního festivalu BE TWENTY ONE, který bude zahájen v pondělí 21. října, bude nad pražskou Dlouhou ulicí nainstalováno nové umělecké dílo. Po Jiřím Davidovi, který loni k 20. narozeninám klubu Roxy nadělil monumentální Zlatou kost, se vznikající tradice ujme známý český sochař Kurt Gebauer. Vedle něho budou v první den festivalu zahájeny tři výstavy v galeriích Experimentálního prostoru NoD. Výstava Horor, černý humor v Galerii NoD, dále se v galerii Video NoD představí světově uznávaný autor a pedagog Jiří Černický a pro NoD Mini vytvoří svůj nový particip Tomáš Vaněk. Součástí programu bude i videomapping s názvem UP Františka Pecháčka. Součástí programu BE TWENTY ONE budou i umělecké performance a workshopy pro rodiče s dětmi. V klubu Roxy se představí nový kurátorský projekt Heleny Sequens a Adama Stanka Roxy Visuals.

 

Kurt Gebauer připraví svůj nový objekt do veřejného prostoru s názvem Vznášení. Půjde o dvojici létajících figur, které jsou zavěšené na ocelových lankách nad křižovatkou Dlouhé a Rybné ulice. Jsou sestavené z jednotlivých odlitých dílů, působí velmi křehce a odlehčeně, jakoby se nad křižovatkou vznášely či plavaly. Symbolizují volnost, vyjadřují souznění lidí s městským prostředím, se vším, co se ve městě děje.

V rámci výstavy Horor, černý humor kurátora Jiřího Machalického budou vystavena díla na příklad Michaela Rittsteina, Jaroslava Róny, Martina Šárovce, Josefa Bolfa, Anežky Hoškové, Ondřeje Brodyho a dalších. Vystavená díla budou reflektovat, jak čeští umělci reagují na společenský vývoj černým humorem, který přechází ke grotesknosti a v nadsázce se blíží hororu. Výstava bude zahájena 21. října v 19:00 a potrvá v Galerii NoD do 29. listopadu.

vy

V galerii Video NoD pro prezentaci současného českého videoartu bude představen výběr ze série defektních a ABS videí autora a pedagoga, finalisty Ceny Jiřího Chalupeckého (1998), Jiřího Černického. Galerie NoD Mini bude pak místem pro nový particip číslo 173 s podnázvem pop is ka výtvarník a pedagog Tomáš Vaněk. Tomáš Vaněk se tvorbě participů dlouhodobě věnuje; v jeho pojetí jde o sérii akcí, reakcí nebo interpretací koncipovaných pro konkrétní místo či situaci. Obě výstavy připravila kurátorka Veronika Zajačiková.

Festival BE TWENTY ONE zahájí i videomapping na budovu Dlouhé 33, v níž klub Roxy i Experimentální prostor NoD sídlí. František Pecháček vytvořil projekci s názvem UP a jak vystvětluje:
,,UP je o pohybu, který je dán přirozenou asociací vývoje vpřed – 21. narozeniny Roxy a NoD. Nic nekončí - jedeme dál. Základem současných mappingových akcí je tzv. zhroucení či borcení struktury budovy směrem dolů, ale já záměrně využívám obráceného efektu, kdy elementy směřují nahoru – ke hvězdám, nezatíženy zemskou gravitací.”

 vy1

Na programu festivalu budou i umělecké performance předních českých umělců v NoD. Ve čtvrtek 24. října od 19:00 vystoupí umělecké duo David Böhm a Jiří Franta známí svými výtvarnými experimenty se svým novým site-specific projektem. V sobotu 26. října pak vystoupí známý český performer a vedoucí Atelieru performance brněnské FaVU VUT Tomáš Ruller, který představí svůj nový performativní akt Active In Active, který v konfrontaci s novými technologiemi manipuluje s časovou rovinou meziprostoru – na hraně skutečnosti a virtuálního pojetí času internetového rozhraní.

Celá program BE TWENTY ONE v NoD uzavřou nedělní workshopy pod vedením Martina Šárovce, za účasti Kurta Gebauera, Tomáše Vaňka a dalších, kde jak rodiče, tak děti budou moci popustit uzdu své fantazii. Na sérii workshopů se seznámíte s technikou akustické malby tuší, podle metody známého českého umělce Milana Grygara, který využíval k malbě různorodé předměty jako slepičku na klíček, ozubená kolečka apod. Děti si pod vedením zkušeného pedagoga, po vzoru Participů vizuálního umělce Tomáše Vaňka, zkusí zakreslit své Teritorium, vytvoří si vlastní masky či loutku osobnosti nebo hrdiny BE21. Pro starší je připraven workshop na téma Horor Vacui, který vychází z výstavy Horor, černý humor kurátora Jiřího Machalického. NoD se v neděli stane místem pro setkávání, večer zároveň vyvrcholí oslavy 21. narozenin.

vy2

V klubu Roxy se během festivalu BE TWENTY ONE představí poprvé projekt Roxy Visuals. Cílem projektu Roxy Visuals je oživení prostoru hudebního klubu vizuálním uměním. Umělcům je umožněno zasáhnout na několika vybraných místech v široké mediální škále vyjádření od klasických médií po site-specific instalace šité přímo na míru klubu. Na pilotní akci vystavují Denisa Hřičiščová, Barbora Maštrlová, Petr Kátký a Martin Hrubý, Markéta Horák, Marhlad, Whitney Sparks, Jan Zdvořák, Martin Nytra, Jonáš Strouhal, Patrik Hlavsa, které kurátoři Helena Sequens a Adam Stanko oslovili.

Na všechny výtvarné akce BE TWENTY ONE bude vstup zdarma.


 




Přihlášení



Anketa


Partneři

Hledat

Příběhy Elišky, Vítka a Čenišky (3)

Z archivu...

Čtěte také...

Už jen pár dnů do zahájení největší fotografické akce podzimu!

Fotoexpo perex 1Třetí ročník veletrhu a festivalu současné fotografie FOTOEXPO 2015 bude zahájen v sobotu 17. října 2015 v Národním domě na Vinohradech. Připravili jsme pro vás dva sály s fototechnikou, besedy, audioviz...


Literatura

Manželka, která utekla, ví, že nic není černobílé…

man200Těm z Vás, kteří znají Domino, Tess Stimson asi nemusím představovat. Tahle rodilá Angličanka (žijící momentálně v Londýně) je doslova "dvorní dámou" tohoto nakladatelství - v edici Inteligentní romány pro inteligentní ženy jí vyšlo už několik knih. Všechny...

Divadlo

„Panenky“ Dolls – hračky nebo iluze?

Dolls 200Dolls jako návrat do dětství, na samý počátek všeho. Dolls jako výpověď o nás samých. Ve zbrusu novém prostoru pro umění a divadlo Jatka78 bylo před několika dny představeno nové vystoupení Cirku La Putyka s názvem Dolls. Premiéru mělo ovšem již n...

Film

Boj o Řím: návrat historického velkofilmu

boj o rimHistorické velkofilmy prožívaly svůj zenit v 50. letech, avšak v půli 60. let jsou již diváci těmito kolosálními produkcemi přesyceni. Smrtelnou ránu žánru zasahují především dva filmy, Kleopatra J. L. Mankiewicze, které utržila v ...