Ničeho se nebojte a uvařte si doma dobroty z Japonské kuchyně

japonska kuchyne 200V nakladatelství Essence vyšla kuchařka vítěze soutěže Masterchef Tima Andersona zaměřená na Japonskou kuchyni. Má podtitul snadno a rychle a je skvělá!

Se zahraničními kuchařkami je to většinou složité, protože je na nich zkrátka znát, že nevznikly u nás. Často jsou plné neznámých nebo nesehnatelných surovin, nebo obsahují zdlouhavé postupy. U této se však ničeho z toho nemusíte bát. Autor ji začíná úvodem nazvaným Výmluvy, výmluvy a ukazuje, že vše je dostupné a hlavně jednoduché. Čtenáře seznamuje se 7 základními ingrediencemi potřebnými v japonské kuchyni: sójovou omáčkou, mirinem, rýžovým octem, daši, saké, miso a rýží. Zmiňuje ještě dalších 10 surovin, krátce se věnuje servírování a vaření rýže a pak už následují recepty.

Ty jsou rozděleny na Saláty, přílohy a svačinky pro každý den, Malá jídla, Suši, Velká jídla, Velká jídla z rýže a nudlí, Základní omáčky a dochucovadla, Dezerty a Nápoje. U každého pokrmu je japonský název, informace o obtížnosti, počtu porcí, seznam surovin, krátký úvod popisující jídlo a postup. Textovou část doplňují precizní a čisté fotografie, ze kterých přímo sálá japonská jednoduchost a smysl pro pořádek a čistotu.

Osobně jsem si poznačila a chystám se vyzkoušet zelí se sladkým zázvorovým octem, vícezrnnou rýži plnou bulguru, quinoy pohanky a semínek, voňavou a zdravou kari rýži nebo vejce marinované v sóje známé z ramenu. Hodně mě taky překvapily pokrmy podobné naší kuchyni jako je například vepřový bůček se sladkou sójovou omáčkou a černým pivem, japonské dušené hovězí s bramborami nebo dezert zvaný Castella, který je velmi podobný našemu piškotovému koláči.

Co mě na kuchařce totálně dostalo, byl autorův styl. Ten mě svou přímočarostí i humorem fascinoval hned od prvních řádků knihy a projevoval se také v označování náročnosti pokrmů. Posuďte sami: božsky snadné, nepříliš obtížné, lehké jako sójovka, tohle jídlo vymysleli vysokoškoláci pro vysokoškoláky, což znamená: vůbec to není těžké, hanebně snadné, …A jak nehrotí správné postupy se pak projevuje v této ukázce ze stránky 88 o tom, jak udělat suši bez zkušeností a speciálního vybavení:

Takže, se suši jde o tohle: je extrémně prosté. To znamená, že se není kam schovat, a pokud chcete vyrobit lahodné suši, musí být každá jeho složka připravená tak blízko dokonalosti, jak to jde. Rýži musíte uvařit a ochutit perfektně. Rybu msuíte vybrat a připravit perfektně. Wasabi a sójová omáčka musí být ohodnoceny jako perfektní. Tak to je… pokud vedete suši bar. Pokud děláte suši jen doma, komu na tom záleží? Musí to prostě jen být lahodné! Žádný strach, pokud to nebude perfektní.

Pokud se chcete pustit do japonské kuchyně, ale ještě jste nenašli tu správnou knihu, ta od Tima Andersona může být odpovědí. Recepty jsou opravdu jednoduché, nenachází se v nich žádné chytáky a třeba vás autor také rozesměje jako mně.

Tim Anderson je vítěz soutěže Masterchef z roku 2011 a výkonný hlavní majitel japonské restaurace Nanban v Londýně. Také je autorem knihy Nanban: Japonské jídlo pro duši. Jeho blízký vztah s japonskými pokrmy začal, když se jako teenager díval v televizi na show Iron Chef (Železný šéfkuchař) a pokračoval, když se přestěhoval do Los Angeles a poté do japonské Fukuoky. Dnes žije se svou ženou a kočkou v Lewishamu.

japonska kuchyne

Japonská kuchyně
Autor: Tim Anderson