V bludišti jménem Alzheimer se můžete ztratit navždy

AlzheimerI když je Alzheimerova nemoc zlehčována vtipem o Němci, který pořád někam schovává “ty věci”, jedná se o skutečně kruté onemocnění, které bývá srovnáváno s rakovinou. Někteří odborníci uvádějí, že Alzheimer může být daleko větším strašákem než vážné nemoci, které ohrožují pacienty na životě. Alzheimer je totiž navždy a člověk postupně ztrácí sám sebe bez možnosti se v tom bludišti někdy najít.

Obsáhlou publikaci připravil kolektiv autorek - psycholožek, kterým není lhostejné, co prožívá člověk s Alzheimerovou nemocí a především to, jak se cítí jeho blízcí. V knize najdete veškeré potřebné informace, od počáteční diagnózy a příznaků až po možnosti léčby, terapie a konečné paliativní péče. Dozvíte se, jak probíhá přirozené stárnutí, a jak se pozná, když už něco není v pořádku, jaký je rozdíl mezi Alzheimerovou nemocí a demencí a kde hledat účinnou pomoc. Nechybí ani zajímavé informace o lidském mozku, neurologické a psychiatrické poznatky, právní ochrana klientů či možnosti psychoterapeutické pomoci. Kniha je určena příbuzným a blízkým nemocných osob, ale také studentům či odborníkům z oblasti zdravotnické, sociální péče nebo psychologické péče. Publikace je také doplněna konkrétními příběhy z praxe.

Zajímavé a velice přínosné jsou kapitoly o tom, jak pečovat o své duševní zdraví, rozvíjet svou všímavost a život v přítomnosti. Dále také jak trénovat paměť a pracovat se svými vzpomínkami, jak zpomalit proces rozvoje Alzheimerovy nemoci. Knížka může velice dobře posloužit všem, kteří se o tuto problematiku zajímají nebo se s nemocí setkali ve svém životě, například u svých blízkých.

Ukázka z knihy:

Neurovědní a psychologický výzkum již několik desítek let zkoumá vliv schopnosti ukotvit svou mysl v přítomnosti. Jedná se o tzv. všímavost (anglicky mindfulness), tedy schopnost uvědomovat si, co se právě děje, schopnost být v přímém kontaktu se životem “tady a teď” kolem nás a prožívat jej naplno. Naše mysl má přitom tendenci od toho všeho, co se právě teď děje, odbíhat. Velmi ráda se toulá mezi vzpomínkami, plány do budoucna, obavami či úvahami nad problémy. A tak se snadno stane, že člověk jde po staré známé cestě domů a po příchodu si uvědomí, že se chtěl vlastně ještě někde stavit. V průběhu cesty mu pozornost úplně unikla k myšlenkám, cestu domů tak sledoval zcela automaticky, jako by ho vedl nějaký autopilot. Tendence naší mysli se takto toulat je sice zcela přirozenou součástí našeho života, zároveň se ale ukazuje, že nadměrné setrvávání v tomto stavu může být spojeno s některými neuropsychiatrickými onemocněními, včetně úzkosti, depresivní poruchy i Alzheimerovy nemoci.

Název: V bludišti jménem Alzheimer: Na co v ordinaci nebývá čas
Autor: Hana Marková, Kateřina Čechová, Adéla Fendrych Mazancová
Žánr: populárně naučná