Inspirujte se, jak zpracovat ovoce, zeleninu, houby a bylinky

domaci spajzka 200Ve vydavatelství CPress vyšla velmi užitečná publikace pro všechny, kteří mají doma špajzku nebo si chtějí uchovat vitaminy i na horší časy. Jmenuje se Domácí špajzka a napsala ji odbornice Kamila Procházková.

Kniha začíná popisem konzervačních technik – popisuje mražení, sušení, zavařování, nakládání do soli, kvašení, ale také tyndalizaci nebo například osmotickou konzervaci. Vše je popsáno opravdu polopaticky a místy také doplněno praktickými nákresy. V kapitole Čeho se vyvarovat při domácím konzervování jsem se dozvěděla několik nových poznatků, například, že se sklenice neobrací dnem vzhůru nebo neplní po okraj. Další poznatek se týká mražení surovin – kdy autorka doporučuje suroviny nejprve zamrazit rozprostřené na tácu a až poté je „sesype“ například do sáčku. Tento návod popisuje v úvodu knihy a pak ještě zvlášť u jednotlivých surovin, což mi přišlo jako zbytečné natahování stránek knihy.

Po tomto praktickém úvodu následují kapitoly zaměřené na ovoce, zeleninu, houby a bylinky. U každé suroviny se nachází několik receptů, u ovoce logicky nejčastěji na kompoty nebo džemy, u zeleniny zase na nakládané dobroty. Houby si můžete podle knihy zavařit do kyselého nálevu, zamrazit nebo usušit. A poslední zmíněná metoda je dle očekávání oblíbená také u bylinek.

V knize se tak nachází spousta receptů a tím pádem od každého něco. Některé recepty jsou klasické a notoricky známé, jiné poměrně neobvyklé. Jako například normandská marmeláda z pomeranče a zelených rajčat, nakládané „černé“ svatojánské ořechy, šípková marmeláda. U některých návodů se v dolní části stránky nachází tipy na servírování nebo možné kombinace.

Domácí špajzka působí takovým „starším“ dojmem, což vzhledem k tématice knihy vůbec nevadí. Může za to vizuální stránka knihy a také obrázky. Ty jsou tmavší a nejsou „načančané“. Tím pádem na nich ale zase vyniká daná zavařenina nebo surovina. Od knihy jsem čekala více – těšila jsem se na netradiční recepty a postupy. Těch je zde bohužel poskrovnu. Ale jako základ pro mladé hospodyňky, které si potřebují zaplnit novou špajzku, bude tento titul ideální.

Kamila Procházková ve volném čase píše již řadu let svůj web celorocnikucharka.cz o různých aspektech gastronomie. Články tvoří také pro různá média, například pro ireceptar.cz. V roce 2013 vydala svou první kuchařku Celoroční plánovací kuchařka. Vaříme podle ročních období pokrmy z celého světa, která získala ocenění v soutěži Gourmand World Cookbook Awards 2013. Kamila Procházková 8 let působí jako instruktorka kurzu základů potravinářské chemie pro nadané středoškoláky v programu Talnet a spolupracuje na tvorbě jídelníčků s jídelnami základních a mateřských škol pro VIS Plzeň.

domaci spajzka

Domácí špajzka
100 receptů na uchovávání ovoce, zeleniny, hub a bylinek
Autor: Kamila Procházková
Žánr: moderní kuchařka, hobby, zdravý životní styl
Nakladatelství: CPress, Albatros Media
Rok vydání: 2019
Počet stran: 312
Hodnocení: 82 %

Herec Tomáš David: „Vedu dialog s pánví, kastrólem nebo vidličkou“

200divvvMěstské divadlo Zlín si na novou sezonu sehnalo posily – dva Tomáše. Kromě Tomáše Červinky jde o Tomáše Davida, kterého jsme nyní pořádně vyzpovídali. Na prknech ho můžete vidět jako Pejska v pohádce O pejskovi a kočičce.

...

Vstávej semínko ho-la-la, bude z tebe rukola

kliceni perexJiž naši předkové byli přesvědčeni o síle klíčivých semínek: „V klíčku je obsaženo všechno, co přináší život". Klíčky překypují životně důležitými látkami a navíc skvěle chutnají. Díky klíčkům výživová hodnota semínek stoupne několika...

Krutě přímočaré myšlení a jak změnit svět, aneb Poď mi HOP!

krute primocare mysleni saatchiVětšina složitých problémů mívá překvapivě jednoduché řešení. Často se stává, že si člověk nad něčím dlouho láme hlavu, v noci nespí, ve dne nejí a myslí na to, kudy chodí.

Pozvánka do pražského Divadla v Rytířské na romantickou komedii FRANKIE & JOHNNY

Frankie Johnny 200Krásný a uvěřitelný příběh o začátku jedné lásky...
I když už máte za sebou kousek života a několik zklamání, pořád je naděje!

...

Vojenské filmy majora Vláčila

200filmAsociace českých filmových klubů přichystala na podzim 2013 kolekci krátkých filmů, které František Vláčil vytvořil v rozmezí let 1953-1958 během svého nasazení v Československém armádním filmu. Ať Vláčil zpracovával jakékoli téma, snažil se je ozvláštni...