Ocet můžete doma použít skoro na všechno

ocet 200Další kniha kolektivu Smarticular, která vyšla klasicky v nakladatelství Kazda, je tentokrát zaměřená na Ocet. Budete překvapeni, co vše s touto tekutinou dokážete!

Kdo za knihou stojí?

Smarticular.net je portál s nápady pro jednoduchý a udržitelný život. Cílem jeho autorů je řešit problémy zvláště účinným, chytrým nebo neobvyklým způsobem. Web obsahuje několik rubrik: jídlo a zdraví, do it yourself, zelený dům, eco děti, recyklování a znovuvyužití a tipy na šetření jídlem i penězi. Výsledkem jsou pak knihy zaměřené buď na suroviny (Pět domácích prostředků nahradí celou drogerii, Soda), nebo na návody Zkuste to doma sami (kuchyně, péče o tělo a vlasy, zahrada a balkon).

Nepodceňujte ocet

Jak se píše už na přebalu knihy, tak ocet je snad nejpodceňovanější domácí přírodní prostředek – mnoha konvenčních produktů používaných v kuchyni, koupelně a vůbec v celé domácnosti se můžete klidně ihned zbavit, pokud začnete používat ocet. Díky svým prospěšným účinkům nesmí ocet chybět v žádné přírodní domácí lékárničce. Jeho nejlepší a nejužitečnější způsoby využití jsou pak shrnuty právě v této knize.

Co v knize najdete?

V úvodní kapitole je popsáno, co je to vlastně ocet, jaké jsou jeho hlavní druhy, jak působí, dále se zde nachází informace o snášenlivosti materiálů nebo trvanlivosti podomácku vyrobených produktů. Následuje kapitola Jak si vyrobit vlastní ocet, kde čtenáři najdou jednoduché návody například na domácí pivní ocet nebo ten ze zbytků alkoholu. Další část se týká Stravování, kde jsou hlavně recepty. Kromě nejrůznějších ochucených octů (od malinového nebo citronového přes mátový a šalvějový až po ten bez alkoholu), mě zde zaujal recept na rychlé třepané okurky nebo domácí hořčici. Překvapila mě také rada týkající se lití octa do těstovin, takže ne olej, ale ocet, vážení!

Nejen hypochondři a marodi si s radostí přečtou o účincích octa na zdraví. Mě nadchlo, že se ocet dá použít proti popáleninám od sluníčka a na zimu si rozhodně vyrobím ohnivý cider, který prohřeje a napomáhá odhlenění. Kromě jablečného octa je v něm křen, zázvor, cibule, česnek a pepř. „Když vypukne období nachlazení, užívejte každý den lžičku cideru, aby se vám vyhnulo. Pokud zpozorujete počátky nachlazení, doporučujeme zvýšit dávku až na jednu lžičku za hodinu,“ píší autoři na straně 85. Když bude nejhůř, použiji dle dalších rad ocet také k inhalování. Mezi další kapitoly patří Péče o tělo, Úklid, Praní a Dům a zahrada. Z nich si odnáším hlavně poznatek o použití octa na čištění myčky a návod na výrobu spreje proti prachu. V závěru knihy se nachází výzva Pusťte se do toho a Rejstřík pojmů.

Plno inspirace na jednom místě

Knihy od Smarticular mi opravdu vyhovují. V nich zmíněné rady a návody se dají najít na internetu, ale tady jsou po kupě, což je velká přednost. Navíc mají knihy obsah rozdělený tak, že si každý snadno najde, co ho zajímá. Já mám vždy v plánu si tyto knihy číst po kouskách, ale nejčastěji je přečtu najednou, a to s velkým zájmem. Také si spoustu věcí vypíšu a plánuju je vyzkoušet. Ani zde to nebylo jinak a mnoho věcí mě zaujalo i překvapilo.

ocet

Ocet
Univerzální domácí prostředek – více než 150 způsobů použití pro zdraví, péči o tělo a ekologickou domácnost
Autor: kolektiv
Překlad: Štěpánka Podlešáková
Žánr: dům, byt a zahrada
Nakladatelství: Kazda
Rok vydání: 2020
Počet stran: 192

Knihu můžete vyhrát v naší soutěži: Odhalte jedinečnost octa

Bejzo z Polemic: „Nálady sa v takom početnom týme zvyknú často meniť...“

bejzo polemicSlovenská legenda ska Polemic si užívá léta plnými doušky, a to především na festivalech. Nyní hráli i v samotném olympijském Londýně. Nejen o něm nám něco pověděl leader skupiny Bejzo.

Konzumujete dostatek ryb? Otestujte se!

omega marine200Věděli jste, že Češi konzumují v průměru o 78 % méně ryb, než ostatní Evropané? V porovnání s Norskem je to dokonce 10x méně! V této zemi patří mezi nejoblíbenější ryby losos a makrela. Nejvíce ryb v Evropě však mají na talíři na Islandu, a...

Vhled do duše, života a inspirace slavné Coco Chanel

coco 200Kdo by neznal slavnou módní návrhářku a ikonu francouzského šarmu Coco Chanel? Pokud by se ale chtěl někdo o jejím životě dozvědět víc, měl by sáhnout po knize od vydavatelství Noxi, CHANEL & CO - Coco a její přítelkyně od autorky nejen memoárů, Marie-D...

Prostory Roxy a NoD slaví 20 let!

narozeniny roxy be twentyDruhé kulatiny oslaví kluby, jejichž adresa je známá tisícům lidí v celé zemi. Mimořádný věk si žádá mimořádnou oslavu a tou rozhodně program, nazvaný BE TWENTY, je! Svůj program má Roxy i

Karel Zeman a jeho kouzelný svět

zeman09Česká animovaná tvorba měla ve svých počátcích - zejména v 50. letech - dva mezinárodně uznávané velikány: v Praze Jiřího Trnku a ve Zlíně Karla Zemana. Oba posloužili komunistickému režimu jako svého druhu výkladní skříň, když skrze ně mohl tvrdit, jak št...