Klasici 20. století, SOČR a llan Volkov

Tisk

socr Ilan Volkov200V pondělí 22. ledna zazní na koncertu v Rudolfinu v podání rozhlasových symfoniků pod taktovkou izraelského dirigenta Ilana Volkova hudba česká, anglická a ruská. Symfonické variace Viktora Kalabise, Sinfonia da Requiem od Benjamina Brittena a Prokofjevova 7. symfonie potěší nejen hosty v sále, ale také posluchače přímého přenosu stanice ČRo – Vltava.

 

Tímto večerem se uzavře dvanáctiměsíční projekt Kalabis100, připomínající sté výročí skladatelova narození. Nepochybně potvrdil nadčasové kvality Kalabisovy tvorby, do níž se poměrně výrazně otiskla doba nesvobody. Symfonické variace uvedla v premiéře Česká filharmonie, která si dílo objednala. Stalo se tak v prosinci 1964, nedlouho po dokončení skladby. Jde o vitální a sdělnou hudbu, obsahující ovšem i zdrsnění harmonií, o kompozici s uvážlivým rozvrhem ztišených pasáží i míst mobilizujících velký zvuk. Významné vstupy mají sólisté z orchestru.

Brittenovo silné dílo Sinfonia da Requiem z roku 1940 vzniklo na objednávku japonské vlády, která souvisela s oslavami 2600. výročí vládnoucí císařské dynastie. Paradox zadání zakázky mladému britskému pacifistovi, který nedávno opustil Británii kvůli její účasti ve válce a usadil se na čas v Americe, se Japoncům, spojencům Německa, nevyplatila. Dostali nevhodně melancholickou skladbu, kterou lze vnímat spíše jako vzpomínku na autorovy zemřelé rodiče a určitě také jako reakci na počínající válečnou katastrofu. V Japonsku bylo diplomaticky oznámeno, že Brittenova partitura přišla příliš pozdě… Zato na koncertech v USA zapůsobila velmi dobře. Tak, že šéf Bostonských symfoniků Sergej Kusevickij, mecenáš současné hudby, u Brittena inicioval vznik opery Peter Grimes.

Sedmá a poslední z Prokofjevových symfonií vznikla rok před skladatelovou smrtí, v čase, kdy byl skladatel jako terč ideologického útoku odsouzen k životu v ústraní a nedostatku. Nepřekvapuje tedy, že v kompozici převažuje nostalgická, emocionálně spíše zdrženlivá nálada, rozkrývaná i ve ztišeném konci díla. Existuje rovněž verze s energickou a optimistickou, dobově podmíněnou tečkou, přidanou ovšem jen z pragmatických důvodů.

Ilan Volkov, dirigent

Už v devatenácti letech se stal asistentem dirigenta Bostonského symfonického orchestru. Ilan Volkov nadále rozvíjel svůj talent, um a stal se všestranným dirigentem, jehož pojetí známých děl vyhledávají lidé po celém světě. Dlouhodobě spolupracuje se Symfonickým orchestrem skotské BBC, od roku 2003 jako šéfdirigent a od roku 2009 jako hlavní hostující dirigent. V sezoně 2022/2023 začal působit jako hlavní hostující dirigent Bruselské filharmonie. Zároveň je Ilan Volkov aktivní a dynamickou osobností současné mezinárodní hudební scény. V roce 2012 založil festival Tectonics, který se vyprofiloval v jednu z nejbarvitějších a nejuznávanějších slavností nové hudby ve světě, a dosud se konal v Adelaide, Oslu, New Yorku, Tel Avivu, Krakově, Aténách, Glasgow a Reykjavíku. V roce 2020 Volkov založil společně s Iljou Gringoltsem nadaci I&I Foundation, která podporuje tvorbu a uvádění nové hudby.

Volkovův repertoár je velmi široký. Jako dirigent často vystupuje na předních světových festivalech (salcburský, edinburský, lucernský, berlínský, Unsound v Krakově nebo musikprotokoll), hojně působí také v hudebních divadlech (Čajkovského Evžen Oněgin v San Francisco Opera, Brittenův Sen noci svatojánské na Glyndebourne Festival, Peter Grimes ve Washington National Opera a na Glyndebourne Festival a Jak je důležité míti Filipa Geralda Barryho v Lincolnově centru s Newyorskou filharmonií, Bachův Actus Tragicus ve Stuttgartské opeře, The Outcast Olgy Neuwirthové ve Vídni a v hamburské Elbphilharmonie). Nedávno dirigoval světovou premiéru nového díla Missy Mazzoliové The Listeners v Norské národní opeře a novinku Samira Odeh-Tamimiho L’Apocalypse Arabe pro festival v Aix-en-Provence.

Volkovova diskografie zahrnuje Stravinského baletní díla a kompletní nahrávku Brittenových skladeb pro klavír a orchestr, jež získala Gramophone Award (obě vydané pod hlavičkou společnosti Hyperion), dále pak kritiky oceňovanou interpretaci Lisztových Trois odes funèbres se Symfonickým orchestrem skotské BBC. V podcastu pro Halas Radio přibližuje Ilan Volkov svůj rozsáhlý hudební záběr a také přináší rozhovory s pozoruhodnými kolegy z branže.

socr Ilan Volkov

PROGRAM:

Viktor Kalabis (1923–2006)
Symfonické variace, op. 24 (14´)

Benjamin Britten (1913–1976)
Sinfonia da Requiem, op. 20 (20´)

Sergej Prokofjev (1891–1953)

Symfonie č. 7 cis moll, op. 131 (35´)

Symfonický orchestr Českého rozhlasu
Ilan Volkov dirigent

Přímý přenos koncertu / ČRo Vltava
Záznam koncertu / ČRo D-dur / 24. ledna / 20.00

Zdroj foto: Astrid Ackermann

Více informací: www.socr.rozhlas.cz


 

Zobrazit další články autora >>>