Financování filmu jako aspekt kulturní politiky

Financování filmu jako aspekt kulturní politiky

financovani filmu perexPetra Bilíka, profesně spjatého s olomouckou univerzitou, si vybavíme hlavně jako autora cenné monografie Ladislava Helga, jednoho z „prokletých“ tvůrců ze 60. let, jenž se po letech zákazů už nikdy nevrátil k aktivní umělecké práci, avšak je podepsán i pod dalšími tituly – spolupodílel se třeba na krize rozhovorů se Švankmajerovým producentem Jaromírem Kallistou. A právě výroby filmů se týká i Bilíkova nejnovější publikace FINANCOVÁNÍ FILMU JAKO ASPEKT KULTURNÍ POLITIKY. Vznikla jako součást řešení projektu Grantové agentury (zaměřeného na výzkum kulturních fenoménů ve středoevropských dějinách) a vydalo ji Nakladatelství Lidové noviny.

 


Čtenář se knihou jen obtížně prokousává
Naznačený původ tím pádem výrazně ovlivňuje i „vědeckou“ suchopárnost výsledného pojednání, které podrobně - s důrazem na nekonečné výčty - popisuje děje, které provázely privatizaci filmové sféry po pádu bývalého režimu, a dovádí je téměř až k dnešku. Se snahou být co nejvíce korektní a „objektivizující“ snáší bezpočet faktů, které trnitou cestu dokládají: vychází najevo, že mnozí filmaři nebyli počátkem 90. let vůbec připraveni na vpád tvrdě kapitalistických poměrů a marně snili o tvůrčí svobodě, která by navázala na étos dodnes uctívané „nové vlny“ a současně ponechávala produkční jistoty, jak byly prosazeny v období zestátněné kinematografie. Upozorňuje, že jedním z nejdůležitějších (spolu)producentů se už tehdy stala Česká televize.

financovani filmu Marhoul

Václav Marhoul


Časté citace dobových dokumentů a odkazy na ně sice zajišťují plasticitu načrtávaného obrazu, ale současně přispívají k těžkopádné popisnosti. Spleť představ i rozhodnutí spojuje zásadní otázka, a sice, z čeho a jak budou financovány tuzemské filmy. Byla privatizace Barrandova, uskutečněná Václavem Marhoulem a vedoucí ke zničení centra domácí tvorby, skutečně jediným možným řešením? Někteří filmaři jej považovali za bezpříkladného padoucha…


Politické otřesy rozhoupaly stabilitu
90. roky byly turbulentním obdobím: soupeřily spolu dva mezinárodní festivaly, pražský Zlatý golem a karlovarský festival, rozjíždí se udělování Českého lva coby národního ocenění filmů a jejich tvůrců.  Díky evropskému koprodukčnímu programu Eurimages se vynořuje možnost mezinárodní spolupráce jak ve sféře finanční, tak autorské. Důležité je rovněž založení Státního fondu pro podporu a rozvoj české kinematografie, byť okamžitě vzplály diskuse, kdo by měl být do jeho rady jmenován – odmítnut byl např. režisér Jiří Krejčík coby nenapravitelný kverulant.

financovani filmu Krejcik

režisér Jiří Krejčík


Bilík svůj výklad propojuje i na proměny zdejší politické scény, zvláště k levicovému (sociálně demokratickému) intermezzu v letech 1998-2006, kdy ministrem kultury byl Pavel Dostál, jenž svůj úřad zastával bezkonkurenčně nejdéle ze všech ministrů na tomto místě. Za Klausova prezidentství vyvřely ostré neshody ohledně dotování: protestní dopis filmařské obce si postěžoval, že státní fond kinematografie hospodaří sotva s pětinou dotace, jakou dostává Národní divadlo, které hospodařilo s rozpočtem 400 milionů korun.


Dočteme se o událostech, které následovaly po roce 2010, o polarizaci (nejen) české společnosti během uprchlické krize i po ní, o změnách, které souvisejí s rozvojem nových technologií a sociálních sítí, z antielitářských pozic dochází k odmítání dosavadních dotačních modelů fungujících v rámci kinematografie. Dopad nynější koronavirové epidemie však lze jen stěží předvídat…

financovani filmu


Petr Bilík: Financování filmu jako aspekt kulturní politiky
Vydalo Nakladatelství Lidové noviny, Praha 2020. 202 strany

Hodnocení: 70 %

www.nln.cz/knihy/financovani-filmu-jako-aspekt-kulturni-politiky

Foto: kniha, www.ceskatelevize.cz/porady/11059457258-zlata-sedesata-ii/21556226883-jiri-krejcik/
https://deadline.com/2019/11/the-painted-bird-czech-oscar-entry-vaclav-marhoul-director-caa-1202793405/


 

Rozhovor

Jean-Paul Didierlaurent o knize Čtenář z vlaku v 6.27

Jean-Paul Didierlaurent 200Francouzský spisovatel Jean-Paul Didierlaurent začínal s psaním povídek až v roce 1997 a přesto na sebe jeho románová prvotina Čtenář z vlaku v 6.27 strhává veškerou pozornost. P...

Hledat

Láká vás včelařství? Pak si nenechte ujít tuto audioknihu

V nakladatelství Kazda vyšla po knize i audioverze titulu Srdce včely má pět komor s podtitulem Jak jsem se stala včelařkou od autorky Helen Jukes. Nakladatelství Kazda

Literatura

Jak překonávat konflikty – Zvládnout a vyřešit složité situace

konf200Kromě toho, že je Anselm Grün autorem přibližně dvou stovek knih, je také mnichem Řádu svatého Benedikta, teologem, filozofem a celerářem, tedy hlavním ekonomem v německém opatství Münsterschwarzach. Ve svojí knize nabízí řešení konfliktů, která vycház...

Divadlo

Kniha džunglí ožívá na prknech Divadla Kalich

200divSlavný příběh Rudyarda Kiplinga o lidském mláděti Mauglím, kterého vychovala džungle, se stal dobrým tahem a námětem pro muzikálovou verzi, kterou do hudební podoby přepracovali Ondřej Soukup a Gabriela Osvaldová.

...

Film

V Praze a Brně začíná 7. ročník festivalu německy mluvených filmů Das Filmfest

neviditelna christian schwochowOd středy do neděle se v pražských kinech Lucerna a Atlas a v brněnském komorním kinu Art uskuteční sedmý ročník festivalu německy mluvených filmů