Nejen o virech a bakteriích poutavou formou

Tajuplny svet viru a bakteri 200Nakladatelství Kazda přineslo malým i těm dospělým čtenářům velmi aktuální knihu s názvem Tajuplný svět virů a bakterií. Stojí za ní dva biologové Karsten Brensing a Katrin Linkeová.

Kniha je rozdělena na tři velké části: V říši mikrobiologie, Nemoci a co proti nim můžeme dělat, Naši přátelé a jak spolu žijeme. V úvodu se tak čtenáři dozví základní informace jak o koronaviru, tak o virech, bakteriích, jednobuněčných a mnohobuněčných organismech o houbách i životě. Následují kapitoly o nemocech s důrazem na hygienu, imunitní systém, léky a očkování. Závěrečná část se zabývá například udržitelností, mikroby a také popisuje, jak se příroda bez lidí měnila. V samotném závěru se nachází doslov, rejstřík odborných termínů, rejstřík nemocí, odpovědi na otázky a seznam použité literatury.

Čtení tentokrát vyžaduje více pozornosti, přeci jen se jedná o odborné téma. Je však velmi fascinující, a i dospělí se určitě dozví spoustu nového. Mě například překvapilo, že určité bakterie plavou extrémně rychle a kdybychom převedli jejich velikost na velikost sportovního auta, jelo by rychlostí 6000 km/h. Také jsem neznala Semmelweisův reflex znamenající, že se nesprávný postup ospravedlňuje tím, že se to tak dělalo odjakživa. A v kapitole o nemocech jsem až nechtěla věřit, že po experimentech na ostrově Gruinard se snětí slezinou (antrax) ostrov musel zůstat až do roku 1987 uzavřen a celoplošně ošetřen 280 tunami formaldehydu.

Stránky jsou bohatě pokryté nejrůznějšími kresbami (ty jsou jak názorné, tak vtipné) a také doplněné fotografiemi. Lepší čtivosti pomáhá spousta infoboxů a také uvolněnější styl využívající také oslovování čtenářů. Jako je patrné například zde: „Bakterie dokonce páchají sebevraždy. Když začne docházet potrava, vyšle bakterie Myxococcus xanthius varovný signál. Kolonie bakterií se poté shlukne a utvoří jakýsi hrozen, což je mezi bakteriemi skutečná vzácnost. Bakterie na vnější straně hroznu opatřují kolegyním ve svém středu potravu, dokud samy nezahynou. Bakterie ve středu hroznu tím získají dostatek času, aby vytvořily spory a dokázaly tak přežít. Docela obětavé, že?“ (str. 43)

Jako velmi důležitý text jsem hodnotila ten o lidském faktoru v kapitole o nemocech. Dovedla bych si jej představit klidně někde na začátku. Autoři se zde zamýšleli nad tím, že se byly zavřené školy, lidem byl zakázán sociální kontakt, ale začaly se dít podobné věci podle hesla: „když nikdo nevidí, že přecházím silnici na červenou, tak se vlastně nic neděje“: kamarádi se scházeli na večírcích, rodiče zakládali studijní a herní skupinky a spousta lidí se zkrátka pokoušela všelijak podvádět. „Nad chováním lidí, kteří smysluplná omezení nedodržovali, jsme byli naprosto v šoku. Nikdo to samozřejmě nedělal ze zlé vůle. Mnozí prostě jen nepochopili biologické pozadí. Jiným lidem to bylo jedno, protože byli přesvědčeni, že ohroženi jsou pouze slabí a staří jedinci. Je smutné vidět něco takového v jedné z nejbohatších zemí světa,“ psali zde na straně 98.

Tajuplný svět virů a bakterií dělá v dnešní době důležitou osvětu, servíruje dětem základy a jistě bude i skvělým pomocníkem při tvorbě referátů! Já budu knihu zatím střežit jako oko v hlavě a nevylučuji, že do ní občas sama nenakouknu.

Dr. Karsten Brensing vystudoval mořskou biologii v Kielu. Později spolu se svou ženou Katrin Linkeovou zkoumal interakci mezi delfíny a lidmi na Floridě a v Izraeli a v roce 2004 obhájil na univerzitě v Berlíně svou doktorskou práci. Jako biolog nějakou dobu vyučoval mikrobiologii a hygienu. V současné době pracuje jako nezávislý konzultant a spisovatel. Jeho první kniha pro děti Jak zvířata myslí a co cítí byla oceněna německou cenou za literaturu pro děti a mládež v oblasti ochrany životního prostředí a byla vyhlášena „vědomostní knihou“ roku 2019. Napsal tři úspěšné knihy o tom, jak zvířata myslí a cítí, a pracoval jako konzultant pro německé ministerstvo životního prostředí, Evropskou komisi a různé organizace pro ochranu životního prostředí.

Katrin Linkeová vystudovala medicínu a biologii v Göttingenu a Kielu. Po škole zkoumala na Floridě a v Izraeli interakci mezi delfíny a lidmi. Od roku 2001 pracuje jako nezávislá vědecká novinářka pro televizi a tvoří spoty pro pořady W wie Wissen (ARD), Xenius (Arte) a Alles Wissen (Hessischer Rundfunk). Kniha Eine Liebe ohne Grenzen – Unsere Flucht aus der DDR, která vyšla v roce 2019 v nakladatelství Lübbe Verlag, představovala její literární debut. Tajuplný svět virů a bakterií je její první kniha pro děti. Momentálně pracuje na své druhé dětské knize. Katrin a Karsten jsou hrdými rodiči dvou osmiletých chlapců. Sní o tom, že se jednou budou jako rodina plavit na plachetnici po světě.

Nikolai Renger se narodil v Karlsruhe a vystudoval vizuální komunikaci na výtvarné fakultě ve Pforzheimu. Pracuje jako ilustrátor na volné noze pro různá nakladatelství a agentury a od roku 2013 tvoří v ateliéru Remise v Karlsruhe. Obzvláště rád kreslí zvířata.

Tajuplny svet viru a bakteri obalka

Tajuplný svět virů a bakterií
Autor: Dr. Karsten Brensing, Katrin Linkeová
Překlad: Pro děti a mládež, populárně-naučná
Žánr: pro děti a mládež
Nakladatelství: Kazda
Rok vydání: 2021
Počet stran: 192

Knihu můžete vyhrát v naší soutěži: Pronikněte do tajuplného světa virů a bakterií

Dáte si někdo Smoothie?

Smoothie 200Smoothies jedině v létě? Tak tenhle trend už je dávno minulostí! Nyní mají sezónu po celý rok! Hřejivá ovocná smoothies, která jsou doplněná o bylinkové čaje a ochucená různým kořením, Vám dodají tolik potřebné vitamíny, minerály a vlákninu. Na...

Kouzelná, pohádková, strhující My fair lady

my-fair-lady 200Městské divadlo Zlín na konci předešlé sezóny představilo hudební komedii podle hry George Bernarda Swawa a filmu Gabriela Pascala Pygmalion - My fair lady. Nebyl to jednoduchý počin, protože většina zná zápletku nebo filmové zpracová...

Letní filmová škola startuje už po devětatřicáté

filmova skola 2V pátek 26. července se do Uherského Hradiště začnou sjíždět filmoví fandové, aby nasáli atmosféru pohyblivých obrázků dávných i těch nejsoučasnějších. Po devět dní, až do soboty 3. srpna, se tu budou moci oddávat kulturnímu obžerství...