Začtěte se do prastarých vlčích legend

Začtěte se do prastarých vlčích legend

hati 200Nejen milovníci vlků by si neměli nechat ujít útlou knížečku Hati s neotřelými legendami, která vyšla v nakladatelství Pointa.

Kniha obsahuje příběhy Inuitů, Indiánů a Víkingů. Malé holčičce Tanaki je vypráví velmi starý a mohutný vlk Hati. „„Jsi krásný! A obrovský!“ zaboří dětské dlaně do dlouhé huňaté srsti a blaženě zašeptá: „To je dobře, že jsi tady, čekala jsem na tebe.“ „Já vím,“ odvětí vlk, „dřív jsem nemohl, ale teď už tě neopustím. Budu ležet u tvých nohou, co svět světem bude stát, dokud Měsíc Zemi bude obíhat, dokud mi zbude síla na poslední dech, budu tady. Už ti nikdo, nikdo neublíží.““ (str. 10)

První příběhy vypráví o vzniku vlků, mořských vlcích a také o duši, následující se zase zaměřují na to, jak člověk přišel ke psům přišel nebo jaké bylo soužití vlka s chlapcem nebo krkavcem. Závěrečné vikingské legendy jsou o Odinovi, otci vlků a o vlku Fenrirovi. Kromě posledních pro mě byly příběhy nové a přišly mi moc zajímavé. Až byla škoda, že byly tak krátké, což může být naopak dobré pro nejmenší čtenáře. Moc se mi také líbila úcta k vlkům, která ze stránek čišela.

„Tak lidé začali nenávidět vlky. Kradli jsme jejich majeteček, sahali na jejich penízky. A to mnoho z nich dodnes odpustit nedovede. Začala mezi lidmi a vlky válka. Krutá válka, která měla na obou stranách mnoho zbytečných obětí. Pomsta není dobrý ukazatel cesty, víš, malá? Zatemní člověku i vlku mysl, on už ji pak přestane ovládat a chová se jako zběsilé zvíře. Jak člověk, tak vlk. Máme toho mnohem víc společného, než jste si vy, lidé, ochotni připustit.“ (str. 49)

Autorka knihy, Blanche měla s knihou jistě hodně práce, protože si takové příběhy „nevycucala z prstu“, ale měla je podložené. Svědčí o tom i množství zdrojů uvedených v závěru knihy, které mohou navíc pro ostatní působit jako inspirace. Za sebe můžu říct, že bych si klidně dala ještě nášup a poslouchala s Tanaki dál.

Blanche pochází z městečka Žatec ležícího při severozápadní hranici s Německem. Po studiu na konzervatoři v Teplicích přesídlila do hlavního města, kde působí jako členka skupiny prvních houslí Orchestru Národního divadla v Praze. Má dva syny, pro které velmi ráda vaří. Pokud nevaří, neuklízí nebo nehraje na housle, utíká od civilizace do lesa, fotí, vyhledává a čte staré severské legendy a pak o nich třeba i píše.

hati

Hati
Autor: Blanche
Žánr: mytologie
Nakladatelství: Pointa
Počet stran: 88

Pohádky pro neposlušné děti

pohad 200Mám ráda hezké věci. Proto se hezkými věcmi obklopuji. Mám ráda hodné lidi, proto se snažím být v jejich společnosti, je – li to trochu možné. Mám ráda hodné děti. Ale hodné děti děláme my – dospělí. Dobrým příkladem, důslednou výchovou, vzory, a poku...

Koně se také střílejí – zlínské divadlo představí taneční maraton na život a na smrt

Kone se take strileji Plakat 200Šest hereckých párů tančících na jevišti Velkého sálu za doprovodu živé kapely. Nekonečný taneční maraton, při kterém by člověk vypustil duši. Ale právě tento tanec možná pomůže přežít čas hospodářské krize. ...

Odevzdal svůj život divadlu. Vzestupy a pády Jakuba Špalka

zivot s kasparem200Nový dokumentární film Heleny Třeštíkové Život s Kašparem je časosběrným snímkem, který mapuje život zakladatele Divadla v Celetné Jakuba Špalka na ploše 23 let.