Portrét dívky v plamenech: Utajená vášeň z 18. století

Tisk

divkavplamenechV kinech právě nyní můžete zhlédnout francouzské romantické drama o lásce dvou dívek na mořském pobřeží v roce 1760. Film je o touze po svobodě, ale i o umění přijmout svůj osud. Dějem od začátku prostupuje báj o Orfeovi a Eurydice. Komorní drama je estetické a vkusné. Má ryze ženský charakter a také svou ženskou režisérku - Céline Sciammaovou.

Talentovaná malířka Marianne (Noémie Merlant) přijíždí do panského domu na opuštěném ostrově namalovat svatební portrét dívky Héloise (Adèle Haenel). Ta se má po svém návratu z kláštera provdat do Milána a odstěhovat se tam i spolu se svou matkou, která se na ostrově nudí. Héloise však svůj osud přijmout odmítá. Odmítá také nechat se malovat. Proto je Marianne nucena na portrétu pracovat tajně. Obě dívky se při procházkách na nádherném mořském pobřeží postupně sbližují. Vzniká důvěra, náklonnost, intimita a láska.

Očekávat můžete komorní drama plné implicitních emocí, vášně bublající pod povrchem, ryze ženských témat a opravdu silných záběrů. Drama se zdánlivě prostými, avšak hlubokými dialogy, otázkami, jež zůstávají viset ve vzduchu, drama s působivou atmosférou, skvělým výběrem hudby a výbornou psychologií postav. Stačí jen vnímat všemi smysly a dokonale si vychutnávat každý dlouhý záběr, v němž může dojít k interní katarzi. Film je tichý a zaměřený na detaily, nelze nevnímat zvuky vrzání podlahy nebo tahů štětce na plátně.

Ve filmu nečekejte mužské postavy. Muži stojí v pozadí. Není to film o nich a pro ně, přesto jim doporučuji jej shlédnout pro lepší pochopení ženského světa. Film režírovala žena, která si sama napsala i scénář. Tato poměrně mladá francouzská režisérka debutovala filmem Akvabely (2007).

Z filmu Portrét dívky v plamenech jsou cítit ryze ženské způsoby, jsou v něm ženská témata, včetně mateřství, potratu, ženské soudržnosti, ženského léčitelského umění, ženského údělu. Troufám si tvrdit, že film je velmi feministický. Je v něm hodně vody jakožto symbolu ženské energie, vnímavosti, citlivosti, silných a hlubokých emocí, které nemohou být explicitně vyjádřeny. Obě hrdinky se několikrát ponořily pod hladinu, ať už z nutnosti (Marianne na začátku filmu) či potřeby se osvobodit (Héloise) - uplavat svému osudu. Oheň představuje vášeň a vůli. I tento živel ve filmu dominuje. Nechybí ale ani vzduch - poryvy silného větru na pobřeží. Tak silného, že dívky musí nosit šátek přes ústa. Větru, který zavání svobodou, jež je tak moc nedosažitelná. A země - pevnina ostrova, který obě dívky izoluje od okolního světa a ohraničuje jejich lásku, která je v realitě pouze dočasná - v jejich srdcích však navždy.

Režisérka Céline Sciamma byla oceněna na letošním festivalu v Cannes za svůj scénář a obě představitelky hlavních rolí, Noémie Merlant a Adèle Haenel jsou za své výkony nominovány na Evropskou filmovou cenu.

Portrét-dívky-v-plamenech-foto-Artcam

Drama / Romantický

Francie, 2019, 120 min

Režie: Céline Sciamma
Scénář: Céline Sciamma
Kamera: Claire Mathon
Hudba: Jean-Baptiste de Laubier
Hrají: Adèle Haenel, Noemie Merlant, Valeria Golino, Luàna Bajrami, Armande Boulanger

Hodnocení: 100 %

divkavplamenech

Foto: Artcam


 

Zobrazit další články autora >>>