Walt Disney a hledání genderových stereotypů

Tisk

200filmHodnocení odkazu Walta Disneye (nebo Disneyho?), ať již jeho samého, nebo studia nesoucího jeho jméno, se zpravidla odvíjelo ve dvou rovinách. Jedna zdůrazňovala kýčovitost produktů, druhá obdivovala obchodní talent. Nalezneme však také badatele, kteří se vytasili s náročnějšími rozbory, připomenu aspoň předválečnou strukturalistickou analýzu Sněhurky a sedmi trpaslíků od Petra Bogatyreva. Nyní se jakoby v jeho stopách, byť metodologicky zcela odlišně, vydává i kolektivní monografie Genderové stereotypy v animované tvorbě Walta Disneyho: Ideologie, queer, diskursivní analýza.

 

Sedmdesátistránková brožura, která se může stát zbožím překvapivě vzácným, protože vyšla v nákladu pouhých 300 výtisků, obsahuje čtyři studie věnující se rozličným aspektům disneyovských pohádek. Zahrnují široké časové rozpětí od průkopnické Sněhurky až po televizní seriál Kačeří příběhy, od Malé mořské víly až k modelaci princezen, nejnověji zastoupených tou z komedie Na vlásku.

film

Každá studie má stejné rozložení: na počátku se dočteme o výsledcích dosavadních průzkumů či metod, kterými se autor hodlá řídit, na konci se shrnují zjištěné výsledky.
Sborníček zahajuje Zdeněk Hudec s analýzou druhé (ovšem jediné zachované) dabingové verze Sněhurky a sedmi trpaslíků. Ta první vznikla jako jeden z prvních českých dabingů v roce 1938, druhá pochází z počátku 70. let, kdy dochází k opětovnému uvedení tohoto filmu do českých kin, a byla použita i v roce 1993, kdy se film mohl pochlubit v pořadí již třetí premiérou.

Hudec tu rozebírá české znění a pokouší se hlavně z rozmluv vysledovat genderové aspekty příběhu a postav v něm, tedy zastávání předem daných rolí závislé na pohlavní příslušnosti. Postupně probere stereotyp pohlavních rolí, krásy a dělby práce stejně jako model rodinného štěstí. Jistěže "ženská" nebo "mužská" role může být dána výchovou i tradicemi (a tudíž se proměňovat), avšak současně by se neměla podceňovat pudová složka prapůvodních samčích a samičích instinktů, které i člověku zůstaly vrozeny. Vyvstává ovšem otazník, zda zkoumání příběhů, krajně stylizovaných kresebně i narativně, přináší nějaká směrodatná zjištění, nebo se stává pouhým podnětem ke krasodušným cvičením, která se vzhlížejí v právě módních postupech.

film2

Když autor píše o dominantním diskursu heterosexuality, jehož normotvorná matrice se promítá i do Sněhurčiných vztahů k trpaslíkům, kteří přes svou pohlavní neurčitelnost nereprezentují diskurs jinakosti (s. 28), bylo by možná užitečné si připomenout, jak kdysi Jan Vodňanský ve svých kabaretních skečích zparodoval stejně šroubované freudistické výklady. S půvabnou nadsázkou totiž v pohádce nalezl mýtus o vzniku postmatriarchálního skupinového manželství, do kterého vchází na jedné straně týmový manžel a na druhé straně singulární nevěsta, která si tak kompenzuje libidózní přetlak.

S touž vědeckou důkladností jako Hudec se na Disneyovy pohádky - konkrétně na Malou mořskou vílu - dívá Eva Chlumská. Na pomoc si přizvala ještě queer teorie, aby doložila důraz na bělošský heterosexuální rámec většiny pohádek, zdůrazňující konzervativní rodinné hodnoty. Matěj Dostálek vysvětlil zacílení svého textu už jeho názvem Genderové stereotypy a animovaný obraz neokonzervativní Ameriky: Kačeří příběhy, Rychlá rota. Dokládá, že filmové zobrazení tak či onak odráží reálný stav společnosti, avšak souběžně (zejména dětské) publikum může napodobovat vzorce chování, které filmy či seriály předkládají.

film1

Podobná hlediska uplatňuje též Alexandr Jančík ve stati Spojené princezny americké, když zjišťuje "splývání filmové produkce, spotřebitelských výrobků a firemních strategií", ale současně upozorňuje, že ženské hrdinky (princezny) prošly patrným procesem emancipace, od bezradné podřízenosti, jakou spatřujeme u Sněhurky, Popelky či Šípkové Růženky, až k sebejisté nezávislosti (Na vlásku), kdy takto modelované hrdinky zastínily i směšně samolibé mužské postavy. Jenže ke stejnému zjištění lze nejen v tomto případě dojít i prostou dramaturgickou rozvahou, zbavenou genderové, queerové a diskursivní omáčky...

Zdeněk Hudec (ed): Genderové stereotypy v animované tvorbě Walta Disneyho: Ideologie, queer, diskursivní analýza.
Vydal PASTICHE FILMZ o.s., Olomouc 2013. 72 stran. Knihu je možno objednat zde: http://www.pifpaf.cz/cs/genderove-stereotypy-prodej
Hodnocen: 70 %

Foto: kniha, www.waltdisneystudios.com, www.amazon com


 

Zobrazit další články autora >>>