Roky od nobelistky Annie Ernaux jsou výjimečnou mnohogenerační zpovědí

Roky od nobelistky Annie Ernaux jsou výjimečnou mnohogenerační zpovědí

Tisk

 files e 5192 roky (2)Spisovatelka Annie Ernaux získala v roce 2022 Nobelovu cenu za literaturu za to – podle vyjádření švédské akademie – „s jakou odvahou a klinickou ostrostí odhaluje ve svých literárních textech odcizení a kolektivní omezení osobní paměti“. Právě tento motiv figuruje i v jejím starším díle zvaném Roky, které teď konečně po 15 letech vyšlo i v českém překladu.

Čekejte lyrickou poetiku, v každém úryvku či delším příběhu se ukrývá mikropříběh osobní historie usazený v dějinách, které lze vnímat jednak jako intimní výpověď, ale také jako širší obraz společenských a politických ruptur.

O hranici naší paměti a vzpomínkách jiných

Jde tu o prolínání osobní historie s dějinnou úlohou každého z nás, o to jak neoddělitelně jsou tyto linie spjaté, ať už chceme či ne. Ernaux tímto zkoumá meze a hranice paměti – osobní i společenské. Do jaké míry je možno existovat ze vzpomínek, jak proměňují a ovlivňují naši identitu a vazby k druhým. A opět se jedná o vazby osobní a řekněme národní až mezinárodní podle událostí a jejich interpretací okolními lidmi a médii.

Čtenář bude mít chvílemi pocit, že čte poetické deníkové zápisky všedních dní a jejich okamžiků. Krátké, úderné. Později se prodlužují a začínají být více intimní a sociálně kritické. Je tu neustále přítomna rovina trvajícího prožívání a zasazována do diskurzů a paradigmat, která proměňují každou jednotlivou dekádu.

Jak se kulturní paměť propisuje do krajiny dětství

Ernaux, narozená roku 1940 v Normandii, zachycuje již své rané dětství v dělnicko-obchodnické rodině: „už ví, na jakou společenskou úroveň patří – doma nemá ani lednici, ani koupelnu, záchody jsou na dvoře a pořád ještě nebyla v Paříži“.

Součástí její „krajiny dětství“ je také rasismus očima francouzského dítěte, které ještě nemá pochopení pro koloniální politiku a vidí pouze anonymní Araby a Asiaty v nátěru tehdejší koloniální propagandy. Tady také můžeme poprvé spatřit sociální rozměr Ernaux, která se později profiluje jako levicově smýšlející.

Prožívá existencialismus – „zachvacovaly nás absurdní pocity a nevolnost“ – zkušenost cizí i vlastní nám spisovatelka představuje četnými metaforami i fragmentárními výpovědmi literárních odkazů, jako je třeba Rimbaudův Spáč v úvalu či odcizení v Camusově Cizinci. Jsou to ambivalentní záblesky nesourodých pamětí „všeho a všech“.

Žena jako ta vždy druhá

Přirozenou a přesto výraznou linkou knihy je zkušenost ženského těla a to, jak byla žena po generace ve Francii vnímána. Od hrozivé a přesto tajemně lákavé krvavé skvrny na prostěradle, které se dědilo z babičky na matku až po hodnocení dívek dle vyzývavosti na „slušné“ a „zkažené“. „Za takových podmínek jsme strávily nekonečné roky masturbací, než jsme dosáhly svolení milovat se v manželském svazku. […] Nezbývalo než žít s tajemstvím, jež nás zařazovalo mezi zvrhlice, hysterky a kurvy.“

Prozřetelností a vnímavostí silně připomíná psaní Simone de Beauvoir či Virginii Woolf. Sama sebe si Annie Ernaux dokonce představuje jako Simone. „Svobodná, nezávislá a užitečná světu.“ Obě spojuje i to, že jsou pozorovatelky života a jeho plynutí (a samozřejmě to, že mají obě francouzský původ).

Autobiografické dílo sledující sebe sama er-formou v toku času

Jde o autobiografické memoáry, které se na svět dívají univerzálním pohledem lidské neutuchající zvídavosti. „Jak uchopit souběžné plynutí historického času, proměnu materiálních statků, myšlenek, mravů s niterným životem té ženy, jak propojit historickou fresku pětačtyřiceti roků s hledáním svého já mimo běh dějin, svého já v zastavených obrazech […] jakýsi druh neosobní autobiografie, se nebude vyskytovat žádné ‚já‘ – jen neosobní ‚my‘ a ‚ono se‘.“

Ernaux zachytila bezpochyby něco jedinečného, co už nemůže zažít žádná následující generace. Hlavním důvodem je především to, že již takřka neexistuje svět bez chytrých technologií, zrychlených informací i jisté konzumní přehlcenosti, z níž se velmi obtížně uniká, neboť je všudypřítomná. O tom se také můžeme dočíst v pozdější fázi knihy. A jakoby sama Ernaux nad tím cítila jistou lítost. Zároveň tento fakt přijímá z pozice generace, která v takovém věku ještě úplně nežila. Generace, která totiž v digitální době již vyrůstala, nemůže ztratit něco, co nikdy neměla.

„Čím dál rychlejší příval spotřebního zboží vytlačoval minulost. Lidi nezajímalo, bude-li jim k užitku, prostě ho chtěli mít. […] Strhával nás čas věcí, nutil nás žít bez zastávky a s dvouměsíčním předstihem. […] Fakta mizela ještě předtím, než stačila vstoupit do příběhů. Necitelnost narůstala.“

Mezi pomíjivostí a věčností

Z individuální úrovně Ernaux sleduje společenské a politické kontexty, které hrubě zasahují do běžného života a silně jej proměňují. A přesto: „z perspektivy života jednotlivce nebývají známky kolektivních změn postřehnutelné, snad s výjimkou znechucení a únavy, jež skrytě a naráz tisícům jedinců našeptávají: ‚Stejně se nikdy nic nezmění.‘“.

Záleží totiž, z jakého úhlu budeme na paměť a sebe-vědomí pohlížet… jde o nestálost času a vzpomínek v ambivalentní souhře, že jsou pomíjivé i věčné zároveň. A to je ta perla, kterou se Annie Ernaux snažila útlocitně vystihnout a troufám si tvrdit, že se jí to bezezbytku podařilo.

 files e 5192 roky

Roky
Autorka: Annie Ernaux
Překlad: Tomáš Havel
Nakladatelství: Host
Rok vydání: 2022
Počet stran: 280

https://www.hostbrno.cz/roky/


 
Banner

Přihlášení



Občanská válka, draci a dvě dívky. Jak nás ovlivňuje původ naší rodiny?

Aurora a Eva. Dvě odlišné dívky. Aurora je sirota, o kterou se stará její babička. Eva má milující rodiče. Jejich cesty se protnou během války, která obě poznamená.

Knihy s úsměvem

Dagmar Pecková nežije z podstaty, neusíná na vavřínech a je kreativní, což dokládají i její alba

Mezzosopranistky Dagmar Peckové si vážím nejen pro její umění, ale je mi sympatická i tím, že je taková, jaká je. Přímá, bezprostřední a neskutečně agilní co se týče nejrůznějších uměleckých projektů – ať už je to hudební festival Zlatá Pecka nebo činoherní inscenace Mistrovská lekce, kde má hlavní roli. Jako jako jediná z pěvkyň své generace neustrnula, nežije z podstaty a neusíná na vavřínech. Jde o umělkyni hodně širokého záběru, o čemž svědčí i její tři „různobarevná“ alba…

www.dagmarpeckova.com

Banner
CBDB.cz - Databáze knih a spisovatelů, knihy online, ebooky zdarma, eknihy ke stažení

Hledat

Rozhovor

Je cukr zdraví škodlivý? Aneb když se dva pustí po stopě mýtu - rozhovor s MUDr. Jonášem

jonas perexU nás je toto téma skoro tabu. Konspirační teoretici se nebojí bílý cukr označit za legální drogu s devastujícími účinky na lidský organismus. MUDr. Josef Jonáš a Jiří Kuchař se rozhodli, že na toto téma napíší knihu...

Videorecenze knih

Kdo jsem a co tady dělám?

Novinkou nakladatelství Portál je knížka supervizora, lektora a poradce obětí trestných činů Rostislava Honuse s názvem Kdo jsem a co tady dělám? Tato publikace vycházející z existenciální filozofie nabízí praktickou sebezkušenost pro každého, kdo by jen na okamžik zapochyboval o tom, že je právě tam, kde má být a že jeho život má svůj smysl.

Portál

Z archivu...

Čtěte také...

Seznamte se s richhikingem


jak jsem stopoval letadlo 200Nedávno vyšla v edici Bizbooks zajímavá knížka s poutavým názvem Jak jsem stopoval letadlo. Její autor, Stanislav Gálik s tímto tématem také objel republiku se sérií přednášek, protože rozhodně má co předa...


Literatura

Devátý - román, co se zasekává v krku

Devaty-Barnas  perexDevět kapitol, 180 stránek, font normální, formát A5. Takové knížky obvykle polykám na jeden zátah, menší jednohubka na volné odpoledne. Tohle není ten případ. Deset stránek, pauza, zhluboka dýchat. Ferenc Barnás rozhodně nes...

Divadlo

Festival pro děti a jejich rodiče VyšeHrátky slaví 20 let

vysehratky2Divadelní představení Studia Damúza a dalších souborů. Výtvarné, pohybové a vzdělávací workshopy. Koncerty kapel Bombarďák nebo Rozbal to! Tak bude vypadat oslava 20. ročníku festivalu pro děti a jejich dospělé s názvem VyšeHrátky, který proběhne v t...

Film

After: Odloučení

After Everything PR 7Pátá a závěrečná kapitola filmového a knižního fenoménu After, na kterou čekají miliony fanoušků po celém světe. Poslední díl ságy nahlédne hlouběji do Hardinovy duše a přinese odpověď na otáz...