Kdesi v bezčasí Stockholmu se zmítá žena v horečce, která probouzí její paměť a z té se vynořují vzpomínky: na vztah s ženou, z níž se později stane celebrita, na excentrickou spolubydlící z univerzitních let, rozervaného bohéma, s nímž prožila románek, nebo na křehkou, traumatizovanou Birgitte. Vyprávění skládá do čtyř portrétů složených ze zdánlivě nedůležitých detailů a prostřednictvím nich nám vypráví o sobě samé.
Mikroskopicky sledovat dění a skládat panorama bytí
Kniha má přesně ten účinek, který nám sděluje v názvu – Kouzlo se skrývá v detailech a jejich vnímání a pozorování. Mohlo by se zdát, že Detaily jsou románem, kde se „nic nestane“ a v určitém ohledu tomu tak skutečně je – pokud však nemáte tendenci přistupovat k podobným knihám příliš spotřebitelsky, ale spíše v módu „nechat se okouzlit okamžikem“, tak jste ve správné knize. Detaily nejsou knihou o ději, který bychom si měli zapamatovat, jako spíše o tom, že v nás má vyvolat emoce – plno nuancí pro okamžiky. Teď a teď a teď a znovu teď, nic jiného není… jen okamžiky přítomna a prázdna.
Detaily totiž provokují ke zpomalení, vybízí ke změně pohledu na život jako na komplexní záměr s určitým směrem. Naopak velebí život jako myriádu chvil, které se v nás vynořují spolu se vzpomínkami na lidi, kteří prošli naším životem, a pak zase odešli. Ia Genberg tvoří nezvyklou tapisérii prostřednictvím čtyř postav, které nejsou nijak zvlášť sympatické, ale díky popisu jejich vlastností, zlozvyků a zájmů dotváří komplexnost lidskosti, a tím jsou nám dotyční nakonec blízcí. Ostatně dobrá literatura není o sympatiích s postavami, jako spíše o jejich blízkosti nám samotným.
„S neutuchající úctou ke všem detailům fyzické existence“
Z knihy na vás občas dýchne francouzský existencialismus či probleskující univerzální bohémství. Nic z toho však není zabudované v kouřových oparech, alkoholových pitkách a látkách měnících stavy vědomí jako spíše v životním postoji k běhu času. V anotaci se ostatně dočteme: „Na samé hranici hořečnatého šílenství ale vyvstává otázka: Kdo je vůbec hlavní postavou portrétu. Osoba na výsledném plátně, anebo ta, která drží štětec?“ Zde myslím platí parafráze myšlenky, že o lidech se nejvíce dozvíme ze způsobu, co o sobě neříkají a platí to i o této vypravěčce. Styl psaní Ii Genberg leží na náhodných asociacích, jak je vyplaví plynutí příběhu nebo autorčina mysl v horečkách. Román je jako „shluky nepředvídatelných proměnných“, které se řetězí a čtenáře pohlcují, jsou to zápisky všednodennosti běžných zázraků dne a jen záleží na očích, které se na ně dívají. Hypnotičnost v Detailech spočívá ve způsobu, jak oživuje postavy bez důrazu na události a pracuje s hutnými podrobnostmi o nich, navíc to vše dělá na poměrně malém prostoru a možná právě to dělá Detaily hlubokými a okouzlujícími.
Pokud se vám líbí knihy od Annie Ernaux či Patti Smith, Detaily od Ii Genberg byste rozhodně neměli minout. V určitém smyslu se také jedná o autofikční román a bude se tedy líbit i čtenářům, kteří hledají memoárovou formu literatury se subjektivním vnímáním reality.
Oceňuji, že nakladatelství Kniha Zlín ponechalo původní obálku, která na první pohled zaujme. Stejně jako obsah knihy je fotograficky přitažlivá a leží na vyplouvajících obrazech.
Ukázka z knihy:
Detaily
Autorka: Ia Genberg
Překlad: Martin Severýn
Nakladatelství: Kniha Zlín
Rok vydání: 2024
Počet stran: 160
Hodnocení: 100%
https://www.albatrosmedia.cz/tituly/84270796/detaily/
< Předchozí | Další > |
---|