Balet a Twerk? V dnešní turbulentní době je třeba upoutat vždy netradičně

Tisk

balet twerk 200Dva natáčecí dny, 15 lidí na place, 3 kamery, 1 jeřáb a 1 smeták, to je bilance tvorby kontroverzního propagačního videa baletu Národního divadla Brno s názvem Balet a Twerk. Jeho cílem bylo přiblížit moderní balet mladým lidem. Nejen na to, jak se tato kampaň povedla, jsme se zeptali autora námětu videa Stanislava Hrubana.

 

 

Stanislave, vítám vás u našeho rozhovoru. V prvé řadě by mě zajímalo, jak jste se vůbec dostal k tvorbě videa právě pro balet Národního divadla Brna? Byla to vaše první práce pro ně?

Dobrý den, kde začít. Za vše může lidská iniciativa. Přes známého Jana Bártu (zdravím jej na Zéland) jsem se seznámil s Michaelem Kořínkem, který v té době byl osvětlovačem v Národním divadle a zrovna pracoval spolu s bratry Svobodníky a Adamem Sojkou na vlastním moderním představení s názvem Game Over. V tu dobu jsme začali rozjíždět i naše studio a zároveň komunitní bydlení (Fakehouse.cz – bydlení a práce na společných projektech pod jednou střechou). A zde přišla na řadu iniciativa. Oznámil jsem Michaelovi, po dohodě s týmem, že pro divadlo natočíme výstupní materiály zcela zdarma a aspoň tak ukážeme, co umíme. Stalo se, sklidilo velký úspěch a dveře se otevřely. Nyní už bylo jen otázkou nápadů a dohody co vytvoříme dál.

Měl jste specifikované zadání videa nebo úplně volnou ruku? Jak vás napadlo právě tohle spojení baletu a twerku?

Opět jde o vlastní iniciativu. Věděli jsme jako studio, že potřebujeme vzbudit pozornost. Chtěli jsme točit něco, co je právě IN. Tím je twerk. Takže jsem se dohodl s Martinou Vytiskovou, že něco vytvoříme. Nezávisle na tom jsme měli za úkol pro Národní divadlo vymyslet video, jež by přitáhlo pozornost a to hlavně lidí jako jsem třeba já. Mladí lidé moc do divadla nechtějí, ale zároveň neví, o jaké zážitky přichází. A pak to prostě přišlo samo. Krásný nápad, zároveň pobouření, které vytvoří kontroverzi. Pozitivum i negativum, ale především tu pozornost.

balet twerk2

 

A jaká na to byla první reakce divadla, tedy hlavně baletu? Chtělo se jim do toho?

Ředitel divadla nám na schůzce řekl: „Vymyslete něco, co bude mít koule! Jdu do všeho, co bude dávat smysl!“

A tak, když už jsem měl nápad spojit balet a twerk, stačilo jediné, vymyslet pointu. Hlavní pointou je samozřejmě spojení baletu a twerku. Nicméně důležitý je vtip a informace, kterou předáváte divákovi. A tím byl právě závěrečný „smeták“ a motto navazující na pohyby twerku.

Bylo jednoduché sehnat tanečnici věnující se twerku? Tedy modernímu tanci, ve kterém jsou stěžejní prudké pohyby pánví?

Twerk je teď moderní, takže je tanečnic dostatek. Nicméně jsme potřebovali zkušenou twerkařku, která už je zvyklá na natáčení a to Martina je. Takže bylo jasné, že bude profesionální i ve dny natáčení. Je pravda, že jsme měli co dělat, abychom to časově vše stíhali s ohledem na baletku. Šest hodin ve špičkách je i pro profesionálku, jako je llaria Ghironi, docela utrpení.

A jaké jste měl pocity před uvedením videa? Převládala nervozita nebo nadšení? Provokujete takto rád nebo to byla výjimka?  

Největší strach jsme měli ze společné choreografie. S tím nám neskutečně pomohla  Kateřina Nováčková. Když jsme viděli poprvé choreo naživo, tak jsme si řekli: „WOW, to ani nemůžeme videem vyjádřit, jak to dobře vypadá.“

Jinak převládalo rozhodně nadšení. Věděl jsem, že máme super nápad, skvělou pointu a perfektně pracující tým, na který je opravdu spolehnutí. Co se týče provokace, tak je třeba si uvědomit, že v dnešní turbulentní době je třeba upoutat vždy netradičně. Nemusí to být takto kontroverzní, ale musí to dávat smysl, aby si většina řekla: „Skvělý nápad“.

balet twerk

 

Nyní je jasné, že můžete být spokojený, protože video se stalo hojně sdíleným i diskutovaným. Máte z toho radost?

Jsem spokojený. Především, ale z práce týmu, zapálení pro věc po celou dobu projektu od plánování přes realizaci, až po vlastní iniciativu v propagaci, která opět přinese ovoce.  Počet zhlédnutí a zájem medií, odráží to, že umíme svoji práci, i když tedy víme, že příště budeme ještě preciznější a lepší.

Jaké jsou tedy reakce na toto video? Převládají pozitivní nebo negativní ohlasy?

Je krásné vidět, že jsem každý člověk originální a s vlastním názorem. Někdo odsoudí, někdo je dobře pobaven a jsou tací, kteří by rádi viděli i představení baletu a twerku - skvělé. O co tu šlo?  Šlo právě o to, aby se diskutovalo. Vzbudit zájem o balet, o divadlo. Ukázat, že nepatří do historických filmů, ale umí pracovat i s časem. Být moderní. Účel splněn. Balet má pozornost a to nejen ten brněnský, ale celkově balet jako takový má teď prostor ukázat co umí. Prostor je obrovský. Tak uvidíme.

Video zaručeně muselo nalákat především mladou generaci, což byl jistě účel. Myslíte ale, že ji to dotáhne i do divadla? Proč ano, nebo ne?

To je spíše otázka na divadlo. Pokud danou možnost dobře využije, naváže nebo vytvoří kampaň přímo cílenou na mladé, pak ano. Je potřeba pracovat dále. Jedno video nestačí. Jde o celý koncept, který musí mít hlavu a patu. Zatím si myslím, že jsme lidem vyrazili dech, což je taky dobře. Teď je třeba ho nahodit a ukázat krásu umění. Ukázat, že večer v divadle ti dá víc, jak návštěva nočních podniků a hospod.

Teď mi někdo řekne: „A co mi to dá?“ Co třeba inspiraci, kreativitu a také jisté společenské vychování, které je třeba zachovat, když jdeš do divadla. To pak se třeba i druhý den dokážeš chovat jako gentleman.

balet twerk3

 

Na závěr se zeptám, na jaké tituly mělo toto video nalákat? Pochlubte se!

Jsou to právě moderní představení Národního divadla Brno.

A to především tato baletní díla: BLACK AND WHITE, GAME OVER, TANEC A MÉDIA, CHOREOGRAFICKÝ ATELIÉR

Vice se můžete dočíst přímo na stránkách http://www.ndbrno.cz/ anebo pokud zas nápad a iniciativa zvítězí, třeba i díky naší tvorbě.

Závěrem bych chtěl poděkovat za prostor. Děkuji. Děkuji našemu týmu, protože bez nich by to byl jen další nápad. A dobrých nápadů bez realizace je škoda.

Děkuji a přeji krásný den

Námět ,Produkce: Stanislav Hruban
Režije: Michal Mike Straka
Kamera: Jakub Laššo
Střih: Jiří Fusek
BTS: Jiří Benáček
Sound desing: Jiří Gross

Autorka foto: Simona Beštová


 

Zobrazit další články autora >>>