Operní režisérka: „Odvážné kroky nás posouvají kupředu“

Tisk

klasterky rozhovor 200S odvahou sobě vlastní se do přípravy novodobé premiéry opery J. A. Bendy Vesnický trh pustila zkušená operní režisérka Magdalena Švecová. Dílo spatří světlo světa poprvé na zahájení festivalu Klášterní hudební slavnosti 30. května v Divadle Šumperk v nastudování soubory Musica Florea a Theatrum Floreum pod vedením dirigenta Marka Štryncla.


Z krátkého videa ze zkoušky (k shlédnutí na fb festivalu) dýchá nejen soustředění na práci, ale také velká pohoda. Je tomu opravdu tak?

Ano, zkoušení nás velmi baví. Hrajeme si s vykreslením figur a typů, které jsou základním stavebním kamenem jevištního dění a nemálo se přitom pobavíme. Věřím, že to bude milé i pro diváky.

Překvapilo Vás něco, mile či nemile, při studování díla?

Musím přiznat, že než jsem operu zkrátila, poctivě jsem nastudovala německé libreto, a velmi mě překvapila epizoda se "zlým židem Nathanem", kterou jsem (nejen v rámci korektnosti) musela škrtnout. Očima dnešního člověka až nemyslitelně černobílé odsouzení a zesměšnění. To mi poměrně vyrazilo dech.

V čem je Vesnický trh odlišný od jiných projektů podobného typu?

Toto dílo je odlišné především svou formou. Jedná se o takzvaný "Singspiel" (asi nejznámější příklad podobné opery je Mozartova Kouzelná flétna). Text, který spojuje zpívaná čísla a posouvá děj, je tedy v próze. V našem nastudování, narozdíl od německého originálu, kombinujeme dva jazyky – zpíváme německy a mluvíme česky.

klasterky1

Proč by na operu měl přijít i člověk, který dílo Jiřího Antonína Bendy nezná?

Je to velmi milý žánrový obrázek z doby, která je nám sice již vzdálená, ale na druhou stranu dokáže potěšit svou humornou atmosférou a dobrým koncem, podobně jako pohádky nebo filmy pro pamětníky. Tedy přijít by lidé měli právě proto, že v dnešní době není úsměvu přebytek.

Co pro Vás znamená ODVAHA, podtitul letošního ročníku Klášterek?

Podle mě je to především schopnost nenechat se ovládat nikým a ničím, zejména ne strachem. Schopnost postavit se za svá rozhodnutí, za sebe samého, nebo v rámci spravedlnosti za někoho jiného. Je to přijetí absolutní odpovědnosti a aktivní vykročení k vytváření lepšího světa. Odvážné kroky nás totiž posouvají kupředu, učí nás jinak vnímat a vidět či měnit, co clona strachu drží na místě.

Magdalena Švecová, operní režisérka v roce 2004 absolvovala na JAMU v Brně operní režii ve třídě doc. Aleny Vaňákové. Spolupracuje s Divadlem J. K. Tyla v Plzni, s Národním divadlem v Praze a s Národním divadlem Brno, s festivalem Smetanova Litomyšl, s Festivalem komorní hudby v Českém Krumlově. Vyučuje na Pražské konzervatoři operní herectví. V letech 2015–2019 také působila jako moderátorka pořadu Noční Mikrofórum v Českém rozhlase.

Od května do září festival uvede celkem 21 koncertů českých i zahraničních interpretů na 13 nádherných místech Jeseníků – v Šumperku, Jeseníku, Šternberku, Velkých Losinách, Klášteru na Hedeči, Tančírně v Račím údolí, v Karlově Studánce, Bruntále, v Bílé Vodě, Rapotíně, Maršíkově, Bludově, Loučné nad Desnou.

Výrazem uznání a podpory festivalu je záštita ministra kultury, a také záštita hejtmana Olomouckého kraje.

Více informací: www.klasterky.cz


 

Zobrazit další články autora >>>