Matěj Kretík: Představte si, že byste nemohli sledovat svá oblíbená videa, varuje YouTube. Na co chce upozornit?

Matěj Kretík: Představte si, že byste nemohli sledovat svá oblíbená videa, varuje YouTube. Na co chce upozornit?

Matěj-Kretík perex

Evropským parlamentem byla schválena směrnice, která dle některých výroků může změnit internet tak jak jej známe. Diskutovány jsou ve směrnici o autorském právu na jednotném digitálním trhu zejména dva kontroverzní články mající silný vliv na činnost největších hráčů internetu. Jak to vidí odbornici? O tom více prozradil Matěj Kretík, majitel kreativní a kontentové agentury Bookin, producent a specialista na influencer marketing.

YouTube a další platformy v ohrožení? Kontroverzní jsou zejména články 11 a 13 jejichž neoficiální podoba je zveřejněna na webových stránkách europoslankyně Julia Reda.

Matěj-Kretík (2)

Prvním ze zmíněných článků je ten s číslem 11, přezdívaný rovněž jako daň z obsahu, který by měl přinést vydavatelům médií odměny za to, že je jejich obsah využíván ve online službách jako jsou například Google News. „Článek 13 je zase strašákem pro služby platforem YouTube, Facebook či Twitter. Jeho přijetí by pro ně totiž znamenalo větší zodpovědnost za dodržování autorských práv,“ vysvětluje Matěj Kretík, specialista na influencer marketing a majitel talentové agentury Bookin Agency. Aktuálně je návrh směrnice schválen Evropským parlamentem a dále projednáván Evropskou komisí, Evropskou radou a Evropským parlamentem, které rozhodnou o jeho konečném znění. Následně poputuje opět do Evropského parlamentu ke konečnému schválení.

Matěj-Kretík (9)

Cílem směrnice je ochrana autorských práv všech tvůrců na internetu, cesta k tomuto cíli je však velmi nekompromisní. Prvním na ráně je Google, který má pod sebou YouTube. Článek 13 totiž pro YouTube znamená, že získává za obsah sdílený svými uživateli daleko větší zodpovědnost, než měl doposud. To stejné platí například také pro Facebook či Twitter. „Jde o to, že tito poskytovatelé budou mít pro sdílení obsahu povinnost uzavřít licenční dohodu s držitelem autorských práv. Pokud držitel tuto dohodu uzavřít nechce, musí poskytovatel zajistit, aby k šíření obsahu ošetřeného autorskými právy nedocházelo,“ dodává Matěj Kretík, specialista na influencer marketing a majitel talentové agentury Bookin Agency.

Systémy potřebují zdokonalit
V praxi to znamená, že zodpovědnost za dodržování autorských práv, kterou měli dosud uživatelé, přechází na poskytovatele, tedy například YouTube. Zde již sice existují automatické systémy s umělou inteligencí, které jsou schopné autorský obsah rozeznat, ale jejich funkčnost není dokonalá a neomylná. Nutno podotknout, že autorská práva jsou chráněna na těchto platformách i nyní, protože jakýkoliv obsah sdílený na Facebooku, Twitteru či YouTube může jakýkoliv uživatel s udáním důvodu nahlásit a požádat o jeho odstranění.

Omezení může mít dopad také na influencer marketing
Pokud by nová směrnice vešla v platnost, pro samotné tvůrce to znamená, že jejich tvorba bude procházet přísnou kontrolou již při vkládání. „Obavy mají tvůrci například z omezení satirického či parodujícího obsahu, který může být automatickými systémy vyhodnoceno jako porušení autorských práv původního tvůrce. Dá se říci, že nová legislativa by do budoucna mohla mít také dopad na firmy, které s influencery spolupracují,“ říká Matěj Kretík, specialista na influencer marketing a majitel talentové agentury Bookin Agency. Skeptikové pak hovoří například o zániku populárních meme obrázků, jejichž základ vždy tvoří dílo, fotografie či obrázek někoho jiného.

YouTube se již proti zavedení směrnice silně bouří. Za účelem edukace uživatelů a rozpoutání diskuze masivně investuje do reklam i na Instagramu či Facebooku, které se snaží uživatele zmobilizovat. Dle odhadů YouTube by směrnice znamenala zablokování více než 35 milionů YouTube kanálů. Sami uvádějí, že „cíle směrnice podporují, avšak její současná podoba by mohla mít dalekosáhlé následky.“

O Matěji Kretíkovi
Matěj Kretík se již deset let stará o známé lidi. Roku 2013 založil talentovou agenturu Bookin Agency která se dnes stará o přední influencery v Česku a spolupracuje se zvučnými značkami na trhu, stojí rovněž za obchody s módou Senovážná 6 a internetový obchod www.snapbacks.cz a Streetsportline pro mladé nejen u nás, ale i na Slovensku, produkcí sledovaných videoklipů a kampaní. Na kontě má i úspěšný online magazín THE MAG a společně s DJ NobodyListen právě populární hudební událost Addict, která se rozrostla za hranice Prahy. Umí oslovit zejména lidi pod 30 let. Zastupuje rappera Johny Machette, blogerku a herečku Gabrielle Hecl, DJ a producenta NobodyListen. V poslední době jeho talentová agentura www.bookinagency.cz spolupracovala s rapperem Logicem, hercem Zdeňkem Piškulou, zpěvačkou Sharlotou, youtuberem Vláďou z VladaVideos a dalšími.


 

Přihlášení



Soutěže

Nevěřící, odejděte! (nebo vás zabijeme)

Nakladatelství Pavel Mervart vydalo cennou knihu o pronásledování křesťanů v zemích, které vyznávají islám (tedy zdaleka nejen v arabských). Nazývá se NEVĚŘÍCÍ, ODEJDĚTE! a sepsal ji MICHAL ŘOUTIL. Nakladatelství Pavel Mervart

Atlas ohrožených živočichů

Po více než roce od publikace Atlas vyhubených živočichů přichází duo Radek Malý a Pavel Dvorský (tentokráte i s pomocí manželky Pavly) pod hlavičkou nakladatelství Albatros s další poučnou knihou nejen pro děti Atlas ohrožených živočichů. Albatros Media a.s.

Rozhovor

Výtvarnice Iveta Autratová: „Výzva je pro mě všechno, co jsem ještě nenakreslila a co se mi líbí“

autratova200Začtěte se do rozhovoru s výtvarnicí a ilustrátorkou Ivetou Autratovou. Je autorkou naší hlavičky, tudíž můžete zjistit, jak kresba vznikala a co tomu předcházelo. Důležitým prvkem rozhovoru jsou i zvířata, která paní Au...

Hledat

Videorecenze knih

Petr Janda užívá nekonečnej kyslík. Nové album Olympicu je plné živé muziky a silných příběhů!

„Jdu, kam mý nohy jdou, a tam, kde plyne proud. Nesmím se ohlížet, už vůbec ustrnout…,“ zpívá Petr Janda v písni „Šrám, co se nezahojí“, která má silnou melodii i text. Na novém albu Olympicu „Kaťata“, které vznikalo v době pandemie, je znát, že opravdu neustrnul. SUPRAPHON a.s.

Čtěte také...

„Misska“ Veronika Kašáková v erotickém videu s přítelem!

miss 200Finalistka posledního ročníku České Miss Veronika Kašáková točí jednu reklamu za druhou! Letos v létě představila hlavní roli hned ve dvou reklamních spotech. První reklama byl vtipný skeč o netradičních metodách jistého vizážisty, který modelkám ná...


Literatura

Úspěch měřím štěstím/ Co stojí podnikání v Čechách

uspech merim stestim perexPřemýšlela jsem co o této knize můžu říct. Jak jednoduše popsat její obsah, když všechno je bravurně napsáno a shrnuto v úvodu knihy samotnou autorkou Evou Vaškovou Čejkovou. Lépe bych to říci nedovedla a proto cituj...

Divadlo

Sindibád mořeplavec na prknech Divadla Scéna ve Zlíně už 27. října!

200divPříběh provoněný exotikou a orientem, plný humoru a napětí, na motivy Pohádek z tisíce a jedné noci. Mořeplavec Sindibád v něm musí čelit lesní divoženě Jamambě, obřímu ptáku Ruchovi, zrádným kamarádům... a aby získal dívku svého srdce, musí přemoci krále ...

Film

Severské kultovní filmy odstartovala finská bláznivá komedie

Unno perexSkandinávský dům ve středu 2. září odstartoval přehlídku kultovních severských filmů v Komorním kině Evald. Uváděné filmy jsou ve svých domovinách známé asi jako české Pelíšky, avšak český divák se k nim může dostat úplně poprvé a navíc si užít ori...