Jeřábnice v kožichu – pozvánka na výstavu Ivany Šátekové
Banner

Jeřábnice v kožichu – pozvánka na výstavu Ivany Šátekové

Tisk

Jerabnice perexOtázku aplikace svobodné vůle najdeme v religionistice, etice, biologii i v tvorbě Ivany Šátekové. Její výstava, která bude zahájena 17. července 2024 v Karpuchina Gallery, je pojednání o modřinách které k létu neodmyslitelně patří.

 

“Vědomí je jasné. Psychomotorické tempo a dynamika jsou mírně inhibovány. Orientace místem, časem, osobou i situací je dostačující. Ve vnímání se nezjišťují iluze ani halucinace. Myšlení je zpomalené, koherentní, bez bludných produkcí, s racionálním základem. Úsudek je katarzní. Chronologie alkoholické historie se spouští. Zájmové sféry jsou ochuzené, nejsou zaměřené na lenost. Zájmová sféra je uzavřená, aktivita je bez větších výkyvů. Afekt je přiměřený situaci a afektivita je plochá, výbušnější. Sklony k explozivitě jsou běžné. Intelektové vybavení je přiměřené, bez floridní psychotické symptomatiky. Depresivita osobnosti je chronická, alkoholická, organická.”– Judr. Ján Vongrej 13. 5. 1928

"Ostala tam inšpirácia tým príbehom tety, ale je to najskôr o vzťahu muža a ženy, o rodinných traumách, ktoré sa v rodinách taja a nehovorí sa o nich.” – Ivana Šáteková

V případě úderu či nárazu je vhodné přiložit na hematom studený nebo ledový obklad. Nemáte-li po ruce speciální obklad, můžete použít i mraženou zeleninu. Přestože nejsou modřiny ozdobou na kráse, ve většině případů se nejedná o závažné poškození a do několika dnů se modřina sama vstřebá bez jakýchkoliv následků, to ale vůbec neplatí u modřin duševních.

Schopnost jednat nezávisle na určujících faktorech a rozhodovat se na základě vlastního uvážení je koncept propojený s myšlenkou odpovědnosti za vlastní činy a volby. Heuristika, intuitivní metoda, která nám pomáhá rychle a efektivně řešit problémy, rozhodovat se na základě předchozích znalostí a vštěpených zkušeností se zdá být užitečnou metodou. Ne všechny zkušenosti si ale uvědomujeme a zdá se, že ne všechny musí být i přímo naše.

Traumatické zážitky mohou být sdílené, transgenerační, celospolečenské a mohou vést k hluboko zakořeněným maladaptivním vzorcům. V případě výstavy Ivany Šátekové interní modřiny – chyby – připomínající inkoustové skvrny, které vznikají nečekaně a mohou zásadně zabarvit naše životy. Stávají se tak upomínkou nepředvídatelných důsledků našich rozhodnutí.

Ve své práci Šáteková převážně zmiňuje negativní nebo málo reflektované problémy, které se vyskytují ve slovenské společnosti. V průběhu let se zabývala otázkami sexismu, misogynie, rasismu, fašismu a xenofobie. Na výstavě představené v Karpuchina Gallery skrze rozpravu vlastní rodinné historie, přináší divákům možnost introspekce a zamyšlení nad původem a důsledky skrytých úrazů.

Autorka kontinuálně pracuje s přesahy do minulosti, do lidové nebo populární kultury a hledá nejvhodnější prostředky, které by mohly účinně vyjádřit její kritický postoj. Kombinací funkčních předmětů jakými jsou talíře, ubrusy a čistě umělecká díla – plátna –, ilustruje napojení mezi uměním a každodenním životem, ale i dialog mezi minulostí a současností.

Pro Ivanu je důležitý příběh, vytváření krátkých, ale přímočarých narativů a ty pak určují preferovaný formát díla. Miniaturní malby a kresby jsou ji vlastní, protože za každou stojí jeden “malý” příběh jedince. Ty jsou seskupeny a v prostoru napojeny do větších souvislostí a dějů. Společně s anonymitou protagonistů nám umožňují ztotožnit se s univerzálními emocemi, které přináší. Jejich vzorec naznačuje řád a strukturu, zatímco detaily obličejů poukazují na jedinečnost každého jednotlivce. Kompoziční vymezení jejích postav uprostřed abstraktních skvrn – modřin – evokuje možná izolaci, nebo poznání vnějšího světa skrze ten vnitřní.

Ivana Šáteková, narozená v roce 1984, žije a pracuje v Bratislavě. Studovala na Katedře loutkářství na Vysoké škole múzických umění a poté dokončila studia na Vysoké škole výtvarných umění a designu v ateliéru + XXL u prof. Daniela Fischera. V roce 2013 se stala finalistkou Essl Art Award a v roce 2014 získala Cenu Nadace Tatra banka. Ve své tvorbě používá malbu a kresbu inspirovanou komiksy a fotografiemi nalezenými v knihách nebo na internetu, ale pracuje také s dalšími médii (výšivka, objekt, interaktivní instalace). Její práce se vyznačuje nekompromisním humorem, ironií a vhledem, jimiž reaguje na aktuální společenské problémy. Spojuje historii, folklór a lidové tradice se současným světem, na jejichž základě komentuje hluboce zakořeněné paradoxy a absurditu nejen slovenské společnosti.

Ivana Šáteková
Jeřábnice v kožichu / Crane woman in the fur
Kurátorka Alexandra Karpuchina
Vernisáž výstavy 17. 7. 2024 18:00
Výstava potrvá 18. 7. - 30. 8. 2024
Karpuchina Gallery, Rybná 22, Praha 1, Česká Republika

Jerabnice

Karpuchina Gallery, relativně mladá, pražská, progresivní galerie současného umění, se po dobu svého působení (od roku 2016), postupně etablovala na české výtvarné scéně. Galerie představuje rozmanitý a pečlivě kurátorsky sestavený program z tvorby současných českých i zahraničních autorů a to vždy inovativním jazykem a v nových, aktuálních souvislostech. Důraz je kladen především na dialog mezi divákem a uměleckými díly, čímž je kontinuálně budován vztah veřejnosti k současnému umění. Hlavní výstavní prostor Karpuchina Gallery o rozloze 260 m2 se nachází v centru města, v Rybné ulici. Věrná svému umístění v historické budově, která v roce 1981 sloužila jako rybí trh, si galerie převzala za své logo rybu. www.karpuchina.gallery/en 


 

Přihlášení



Detaily jsou sugestivním románem – o lidech kteří utvářejí naši osobnost jen tím, že projdou naším životem

Kdesi v bezčasí Stockholmu se zmítá žena v horečce, která probouzí její paměť a z té se vynořují vzpomínky: na vztah s ženou, z níž se později stane celebrita, na excentrickou spolubydlící z univerzitních let, rozervaného bohéma, s nímž prožila románek, nebo na křehkou, traumatizovanou Birgitte. Vyprávění skládá do čtyř portrétů složených ze zdánlivě nedůležitých detailů a prostřednictvím nich nám vypráví o sobě samé.

Skrytý ráj. Fulviova poslední kniha o inkvizičních procesech v 17. století

Román Skrytý ráj mě opravdu zasáhl. Autora jsem doposud neznala, ale byla jsem velmi příjemně překvapena. Přestože má kniha 440 stránek, přečetla jsem ji za tři večery a četla dlouho do noci. Od napínavého příběhu této, skoro by se dalo říct, historické detektivky, se nebudete moct odtrhnout. Přenesme se teď společně do 17. století, doby nejtvrdších inkvizičních procesů.

Banner

Videorecenze knih

Hledat

Rozhovor

Já už si tu jízdu chci jen užívat, říká operní pěvec Radek Krejčí

radek krejci 200Na scéně Severočeského divadla v Ústí nad Labem je Radek Krejčí řadu let. Vedle oper a operet se objevuje i v muzikálech jako jsou Cikáni jdou do nebe, Noc na Karlštejně nebo Limonádový Joe. Přitom se nebrání ani dalším pěveckým příle...

Winterberg: nový projekt kolem Jaroslava Rudiše

Winterberg je nový hudebně-literární projekt, ve kterém se sešli Jaroslav Rudiš, Zdeněk Jurčík a Tomáš Neuwerth, spoluhráči z kapely Kafka Band. Společně složili a natočili několik písní inspirovaných Rudišovým románem Winterbergova poslední cesta, který právě vychází v anglickém překladu Kris Best v nakladatelství Jantar Publishing. Táhlá, silně atmosférická skladba The Beautiful Landscape je prvním singlem trojice, pojmenované po Winterbergovi, hlavní postavě cenami ověnčené knihy.

Z archivu...

Čtěte také...

Válečný rok 1942 ve vysočanském bytě…

vystava200Je rok 1942, zuří válka, Němci jsou u Stalingradu. Ve vysočanském domku sedí jsou rodiče se synkem, babičkou a kočkou. Nad nimi mapka Evropy - všichni tehdy sledovali pohyb fronty…

...


Divadlo

Festival DIVADLO: demonstrace v Rusku, válečné Japonsko i Ingmar Bergman

ljud invasionMezinárodní festival DIVADLO oslaví od 12. do 20. záři v Plzni dvacáté narozeniny. V hlavní části připravil pro návštěvníky do 16. září přes 40 představení předních zahraničních a domácích divadel, v rámci epilogu pak 17. ...

Film

DVD Pohádkář

Pohadkar 200Český film Pohádkář, který vznikl podle stejnojmenné knižní předlohy spisovatelky Barbary Nesvadbové, měl loni na podzim v kině svoji premiéru. Český lev ho ocenil za nejlepší herecký výkon ve vedlejší roli (Matěj Hádek), nejlepší kameru, zvuk i...