Režisérka Ivanna Benešová varuje: „Netočte na Sahaře!“

Tisk

Orel Režisérka Ivanna Benešová má pověst nejdrsnější české režisérky. V minulosti točila brutálně naturalistické filmy zaměřené na prevenci týrání dětí. Pak točila dokument o porno průmyslu, kde se kvůli přístupu do zákulisí, se štábem dokonce vydávala za produkci erotických filmů. Jindy točila dokument o hudebním festivalu, který zastihla ničivá vichřice. V hudebních videoklipech nešetří brutalitou a násilím. Své herce i štáb na place rozhodně nešetří. A nejinak tomu bylo i při natáčení nového klipu pro Sámera Issu. Tentokrát ale přišla skutečná nefalšovaná písečná bouře.


Na konci měsíce června spojila režisérka Benešová své síly se zpěvákem Sámerem Issou. Výsledkem jejich spolupráce bude v polovině července klip k písni Syria, který by měl upozornit na současnou tragickou situaci v této zemi. Pro zpěváka je toto téma ještě citlivější, neboť ze Sýrie, kde nyní probíhá občanská válka, pochází on i jeho rodina.

Netušili, do čeho jdou

Natáčení klipu probíhalo v Tunisu, kam celý tým poslala partnerská cestovní kancelář Best Reisen. Nejednalo se ovšem o běžnou turistickou destinaci, ale autorka klipu se rozhodla vyrazit hluboko do vnitrozemí, až na samotnou Saharu. „Se Sámerem jsme se dohodli, že část klipu natočíme na Sahaře v písečné bouři, kterou si sami na místě vyrobíme pomocí speciální techniky,“ vysvětluje své původní plány režisérka. Ačkoli desetičlenná výprava z Čech opravdu vezla celkem zhruba sto kilogramů techniky, z čehož pouze větrák pro vytvoření písečné bouře vážil dvaačtyřicet kilogramů, nakonec se o vše postarala příroda sama. Už při cestě na Saharu byl tým svým průvodcem informován, že se od hranic z Alžírska blíží skutečná nebezpečná písečná bouře. Režisérka sice mohla natáčení na poslední chvíli ještě odvolat, ale neudělala to. „Chtěla jsem využít možnosti, mít to natočené reálně a bez triků. Pravdou ale je, že to nebyl vůbec dobrý nápad. Jakmile jsme vystoupili z aut na duně, bylo jasné, že jsme opravdu hodně přecenili své síly. Písek létal všude takovou rychlostí, že nás jeho nárazy do těla doslova bodaly. Měli jsme ho nejen v očích a v puse, ale hlavně v technice, což byl největší problém,“ říká Benešová, která si na natáčení vezla techniku v hodnotě skoro tři čtvrtě milionu. I samotný kostým, který měl Issa od Osmana Laffity, a módní doplňky z prestižního Luxury Store Prague, patřily mezi ty dražší položky, jež musely odolávat opravdu nepříznivým podmínkám.

Sámer Issa zpíval na Sahaře

Výrazně komplikovanou měl svoji úlohu také zpěvák samotný. Ten byl totiž dle scénáře nucen v písečné bouři zpívat. A to dokonce proti větru. „Sámer je skutečný profesionál a i tento opravdu nelehký úkol zvládl. I když chápu, že toho měl po čtyřech hodinách natáčení v písečné bouři doslova plné zuby,“ říká režisérka. A dodává, že opravdu nikomu z filmařů nedoporučuje natáčení na Sahaře nebo v jakékoli jiné poušti.

Překonáním Sahary však komplikace v exotické zemi nekončily. I když ostatní záležitosti už nebyly zdaleka tak extrémní. V dalších dnech třeba domorodci v ghettu začali házet kamením, protože Sámer vylezl na jakousi kamennou zeď, jednoho z místních obyvatel. Třetí den, kdy se pro změnu točilo na veřejnosti nepřístupné pláži, se zase štáb potýkal s nečekanou vlnou přílivu, díky níž se tým i technika ocitli v hlubokém bahně. „Techniku jsme nesli na zádech asi pět set metrů, přičemž jsme se bořili do bahna,“ doplňuje Ivanna. Firma Biofilms a Martin Klimpar, který techniku na natáčení v poušti obětavě půjčil, pak i přes veškerá opatření a snahu byli nuceni vše nechat důkladně profesionálně očistit od písku.

Přes četné komplikace se ale podařilo klip dotočit, techniku vyčistit a s celým týmem se v pořádku vrátit domů. „Záběry vypadají výborně. Teď už sedíme ve střižně a skládáme klip dohromady. Bude to něco docela jiného, než na co jsou moji i Sámerovi fanoušci zvyklí, ale věřím, že tím víc je dílo nadchne,“ uzavírá autorka. Klip samotný spatří světlo světa 17. července, kdy v Praze proběhne i jeho slavnostní křest.

Orel

Autor foto: Martin Trnka


 

Zobrazit další články autora >>>