Pojď jen blíž, uslyšíš…

Tisk

Pojd jen bliz200Omlouvám se, že jsem v titulku trochu upravila název nového CD Radioservisu Pojď jen blíž, uvidíš…, které přináší originální nahrávky humorných písniček a zvukových reklam z let 1927–1943. Prostě mi to nedalo! Jde o pětadvacet písniček, scének, reklamních textů, popěvků v podání takových es jako byli Jára Pospíšil, Ferenc Futurista, Jára Kohout, Jindřich Plachta, Sláva Grossmann a mnoho dalších.

 

Ačkoliv se dostaneme do časů minulých, obsah mnoha se nám zdá zcela současný. Především dostaneme-li se k tématům jako jsou politika, fotbal a daně. I tehdy se třeba hřímalo z poslanecké židle, že by se měly zlepšit podmínky ve věznicích, a je blahosklonně v písni dodáno: nebudeme se s ním přece hádat, on to zná, on to ví, on tam byl… Tak tento kuplet v podání Slávy Grossmana mne rozesmál asi nejvíc. Stejně povedené (a velmi aktuální) je Přiznání k dani, kde opět slyšíme zmíněného protagonistu. Velmi zdařilé jsou scénky Plachtovy a Kohoutovy. A konečně jsem se díky tomuto CD dozvěděla, odkud měla manželova babička trefnou odpověď na hloupou otázku: Proč tak na mne koukáš? Prý vždycky odvětila: Protože mám oči, kdybych měla místo očí syrečky, tak bych na tebe smrděla. Manžel mne takto zlobí, jakmile se uřeknu! A kdo onu odpověď pronesl pravděpodobně první? Komik Jára Kohout na Radiožurnálu!

Doba minulá zdá se nám být rozpustilá. Dýchá na nás rozverná atmosféra, jak ji známe z filmů třicátých a čtyřicátých let. Právě proto, že život tehdy nebyl snadný, zemi trápila vysoká nezaměstnanost a obavy z možné další války, která nakonec skutečně vypukla dřív, než se všichni stihli z té první vzpamatovat, se v rozhlase a na filmovém plátně tančilo, veselilo a švitořilo. Nebyl chléb – byly hry.

Je třeba se zmínit ještě o reklamních sloganech, které na CD najdeme. Vychvalování různých výrobků či značek je jaksepatří podbízivé. Netřeba je hanět, jsou naprosto shodné s těmi, které vídáme a slýcháme v reklamních blocích rádií a televizí dnes. Nicméně onen punc doby minulé jim dodává určitý šmrnc.

Jak tedy hodnotit nové CD – jako perličku doby minulé, jako ukázku dobové reklamy, meziválečného humoru a hudby. Největším překvapením pro každého tak zůstane značná nadčasovost některých textů, jenž v podání velmi zdatných humoristů uslyšíte.
Tak tedy: Pojď jen blíž…

Ukázka:
http://www.radioservis-as.cz/katalog/mp3/pojd_jen.mp3

Pojd jen bliz

Název: Pojď jen blíž, uvidíš…
Podtitul: Originální nahrávky humorných písniček a zvukových reklam z let 1927–1943
Edice Fonogram
Stopáž: 78:56 minut
Vydavatelství: Radioservis, a. s., 2013
Hodnocení: 85 %

Zdroj foto: www.radioservis-as.cz


 

Zobrazit další články autora >>>