Informační gramotnost je důležitá. Jak se vyznat v přemíře informací dnešní doby?

Tisk

Informační gramotnostNakladatelství Grada vydalo odbornou knihu Michala Černého o informační gramotnosti, což je v dnešní době aktuální a zásadní téma, kterému by měla být věnována pozornost. Tato publikace je primárně určena vysokoškolským studentům a odborné veřejnosti, zejména pak pedagogickým pracovníkům. Za pozornost stojí kapitoly týkající se virtuálního prostředí, informačních technologií a umělé inteligence.

Kniha nabízí pohled do historického pozadí formulování koncepce informační gramotnosti jako určitého nástroje pro úspěšnou adaptaci na informační společnost. Nespokojuje se pouze s historickou analýzou, ale sleduje širší filozofická a pedagogická východiska celého fenoménu. Opírá se o myšlenky Luciana Floridiho, které kriticky analyzuje.

V závěrečné části pak nabízí vlastní konceptualizaci tématu, která vyžaduje – v kontextu nástupu generativních systémů s umělou inteligencí a společenských změn – nové, hlubší pojetí tohoto fenoménu. Ukazuje, jakým novým způsobem se musíme s technologiemi naučit pracovat, abychom mohli žít v informačně udržitelné demokratické společnosti. Vzdělávání v práci s technikou a informacemi se zde stávají cestou k nově chápanému a hlubšímu humanismu.

Osobně musím tuto knihu velmi ocenit, věnuje se opravdu aktuálnímu a potřebnému tématu. Dozvěděla jsem se spoustu zajímavých informací, líbí se mi, že autor přistupuje k tématu informační gramotnosti ze všech hledisek, zajímalo mě nejvíce psychologické, filozofické a hledisko historického vývoje přístupu k informacím. Autor pracuje s množstvím praktických příkladů, s pojmy jako informační chudoba, sociální etika, infosféra, globální vesnice versus město, motýlí efekt a podobně. Uvádí spoustu studií a jejích výsledků, citací a své poznatky přehledně rozčleňuje do praktických grafů a tabulek. Zaujalo mě i použití přirovnání teoretických konceptů ke konkrétním osobám jako Poirot, Japp, Hastings nebo Fantomas či filozofické řešení toho, co je blízké, nebo vzdálené z hlediska zdroje informací a komunikace. Myslím, že autor si se svou prací skvěle vyhrál. Velmi zásadní je prostor věnovaný moderním informačním technologiím, umělé inteligenci, zamyšlení se nad vlivem sociálních sítí a celkově nad pohybem v kyberprostoru. Ocenila jsem i častou citaci různých filozofů, například Heideggera. Kniha i přes svou odbornost zůstává čtivá, je zajímavá a obohacující.

Ukázky z knihy:

Internet není otevřeným, svobodným a širokým veřejným prostorem či agorou, která patří státu, obci nebo všem občanům, ale příkladem konektivistické korporátní society.

Emoce představují zásadní téma, kterému musí být v oblasti informační gramotnosti věnován velký prostor v teorii i praxi.

Heidegger hovoří o tom, že technika nám na jedné straně zásadním způsobem umožňuje poznávat, stává se prostředkem zjevování neskrytosti, ale současně se právě nacházíme ve vleku techniky.

Informační prostředí musíme chápat jako infosférické: neexistují ostré hranice mezi online a offline, mezi kyberprostorem a světem přímé smyslové zkušenosti, mezi virtuálním a reálným. Pokud chceme budovat teorii poznání a jednání, musí nesporně stát na přesvědčení, že zde existuje sjednocený prostor, který musíme novými způsoby poznávat a v němž se musíme naučit jednat.

Informační gramotnost

Název: Informační gramotnost
Autor: Michal Černý
Nakladatelství: Grada
Rok vydání: 2023
Počet stran: 320
Hodnocení: 100 %

https://www.grada.cz/informacni-gramotnost-13986/


 

Zobrazit další články autora >>>