Bílá Voda si zaslouží být knihou roku

Bílá Voda si zaslouží být knihou roku

bila-voda200Na jaře vyšla v nakladatelství HOST dlouho očekávaná kniha Kateřiny Tučkové s názvem Bílá Voda, která rozhodně stojí za to!

Bílá Voda se ke mně dostala náhodou – byla mi nakladatelstvím zaslána automaticky a musím přiznat, že jsem z ní měla respekt. A to nejen kvůli tomu, že se jednalo o jednu z očíslovaných reading copy, ale také kvůli její délce. Navíc jsem byla Kateřinou Tučkovou úplně nepolíbená, což mám v plánu změnit.

Bílá Voda je název pusté vesnice na severu Moravy. V rámci příběhu zde kdysi přicházely zástupy poutníků vyprosit si pomoc u zázračné sošky Panny Marie. Do místního kláštera přijíždí i Lena Lagnerová, aby se tu skryla před svou minulostí, která ji přivedla na pokraj sebevraždy. V klášteře však najde jen několik řádových sester v čele se svéráznou řeholnicí Evaristou. Lena se zde nesnaží nějak zapadnout mezi ostatní, chce být raději sama, a proto jí vyhovuje práce v kanceláři matky představené, kde se skrývá spousta dokumentů a také tajemství.

Postupně dochází k odhalení, co vše se v naší republice a jejím okolí dělo. Vzpomínána je například Akce Ř, kdy v roce 1950 komunistický režim odvlekl všechny řádové sestry do sběrných klášterů a nasadil je na nucené práce. Prostřednictvím příběhu Evaristy i dalších v knize najdete i svědectví z komunistického kriminálu, kde nechybí i mučení a sledujete také budování odnože církve.

Je toho spousta a za mě nezbývá než před Kateřinou Tučkovou smeknout za to, co vše musela v rámci psaní knihy nastudovat. Sama přiznává, že se jedná o její nejprožitější román s tím, že jej psala s přestávkami deset let. „Mezitím jsem četla materiály, které jsem objevila v archivech, mluvila s pamětníky, pobývala v klášteře a také prošla složitým duchovním hledáním, které mi pomohlo přiblížit se mým postavám i zevnitř,“ dodává. Je pro mě opravdu obdivuhodné, jak dokázala z těchto informací poskládat tak silný příběh a zároveň něco předat a přinést.

Podle ohlasů někomu na Bílé Vodě vadil její rozsah a také časté střídání přítomnosti a minulosti, případně také vypravěčů. Mně přesně tohle vyhovovalo a napomáhalo ve čtení, velmi zajímavé mi přišly také vložené různé zprávy a korespondence. Bavilo mě, jak autorka postupuje, jak jde chronologicky a postupně odhaluje další a další skutečnosti a na délku jsem vůbec nemyslela.

Bílá Voda mě opravdu vtáhla, a to mnohem víc, než jsem předpokládala. Když jsem nečetla, tak jsem na Lenu a také řádové sestry myslela. Dumala jsem nad tím, co vše se tady dělo a mnohdy se mi tomu až nechtělo věřit. Letos bych si do Bílé Vody moc ráda udělala výlet a věřím, že rozhodně nebudu jediná. A také musím dohnat resty a přečíst si i další knihy od Kateřiny Tučkové.

Kateřina Tučková (nar. 1980) je spisovatelka, dramatička a kurátorka. Po studiu historie umění a bohemistiky na Masarykově univerzitě získala doktorát na Univerzitě Karlově. Její romány Vyhnání Gerty Schnirch (2009) o brněnském pochodu smrti a Žítkovské bohyně (2012), pojednávající o osudu léčitelek z Moravských Kopanic, byly oceněny prestižní cenou Magnesia Litera a pro svou společenskou angažovanost také Cenou za svobodu, demokracii a lidská práva, kterou jí v roce 2017 udělil Ústav pro studium totalitních režimů. Svět umění a literatury propojila v knihách Můj otec Kamil Lhoták (2008) a Fabrika, příběh textilních baronů z moravského Manchesteru (2014). V roce 2018 měla v Divadle Husa na provázku premiéru její divadelní hra Vitka na motivy životního příběhu brněnské hudební skladatelky a dirigentky Vítězslavy Kaprálové; text této hry vyšel zároveň knižně (2018).

bila-voda

Bílá Voda
Autor: Kateřina Tučková
Žánr: beletrie
Nakladatelství: HOST
Rok vydání: 2022
Počet stran: 688

Hana Zagorová dokázala oživovat písničky, byla v nich krása, oduševnělost a poetika

I kdyby nazpívala třeba jen třetinu toho, co ve své kariéře Hana Zagorová skutečně natočila, tak by byla pořád tou milovanou zpěvačkou. I když nevyzpívala tři oktávy, uměla chytit za srdce, zaujmout. Už od svých uměleckých začátků dokázala oživovat písničky. Textem, výrazem, atmosférou a pak ještě čímsi, co v sobě nemá každý zpěvák.

Bouřlivé ticho po pobřežní cestě

Po tisícikilometrové Jihozápadní pobřežní cestě se manželé Raynor a Moth snaží vrátit k normálnímu životu a zase žít mezi čtyřmi zdmi. Jenže to pro ně není vůbec jednoduché. Raynor bojuje se strachem z lidí i z budoucnosti a Moth vzdoruje postupující nemoci. Ale postačí neuvěřitelné gesto někoho, kdo si přečetl o jejich putování a ztrátě domova, a znovu se v nich probudí síla a odhodlání.
Kazda

Nová deska kapely KOFE-IN je tady!

200rozJan Kunze spolu se svou kapelou jsou opět středem zájmu, jelikož jim vychází po dvou plackách nová deska. K této příležitosti připravili i klip ke skladbě s názvem Moje dobré nebe. O desce, klipu a dalších věcech vám teď poreferuje frontman sám.

Odvážná rebelka, která jako jediná může zachránit království

Malá Mia je sirotek žijící ve středověkém městě, v němž zná každý kout. Je samostatná a velmi vynalézavá, a tak se jí a jejím třem lasičkám daří přežít na ulici, a to zejména díky krádežím jídla. Jednoho dne Mia prchá před strážemi a narychlo se převlékne do princeznovských šatů.
Kazda

Moderní česká literatura? Střídavá péče pro Kukačku

stridava pece200V květnu 2016 vydala Mladá fronta novou knihu známému českému spisovateli Pavlu Bryczovi. Jde o knížku Střídavá péče pro Kukačku o soužití lidí, rozvodu a hlavně hledání pravdy. Podle popisky se jedná o škatulku detektivn...

Fanatická jeptiška, vraždy v kryptách a tajemné dopisy. Aneb jak být Brownem ve třech krocích

svatyne ken bruen200Román Svatyně irského autora Kena Bruena nás zasvěcuje do nitra stárnoucího vysloužilého soukromého detektiva Jacka Taylora. Sám považuje svůj život za jednu velkou prohru. Jeho život byla jeho ...

Divadlo Šumperk uvede premiéru legendárního příběhu Přelet nad kukaččím hnízdem

prelet200Přelet nad kukaččím hnízdem bude první premiérou nové sezóny v Divadle Šumperk. Proběhne v sobotu 10. září a v dramaturgii Michaela Sodomky, překladu Luďka Kárla a režii Jiřího Š. Hájka se představí oblíbení šumperští herci.

...

Abraham Lincoln – Lovec upírů: dřevené kolíky, česnek a jde se likvidovat

Na počátku byla kniha, alespoň co se týče tohoto filmu. Napsal ji americký spisovatel Seth Grahame-Smith, který se dostal do povědomí již předcházejícím dílem Pýcha a předsudek a Zombíci. Nyní, na základě jeho předlohy, přichází do...