„Vše pro rodinu. Tak pravil padrino – a basta!“

Tisk

kmotr 200Nejoblíbenější mafiánskou ságu zfilmoval s plejádou známých herců režisér Francis Ford Coppola. Představitel dona Vita Marlon Brando obdržel za svůj výkon Oscara i Zlatý glóbus a tytéž ceny získaly roku 1973 též scénář a snímek jako celek. Nyní tato klasika vychází jako audiokniha ve vydavatelství OneHotBook.

 

 

Pár měsíců po druhé světové válce je organizovaný zločin pod taktovkou gangsterů z řad italských přistěhovalců stejně čilý, jako kdyby Amerika s Alem Caponem nikdy nezatočila. Pod pláštíkem firmy na dovoz sicilského olivového oleje provozuje don Vito Corleone „stát ve státě“, v němž coby nekorunovaný vladař pořádá audience prosebníků. Stačí lusknout prsty, aby si je dobrodiním zavázal.

Kdo maže, ten jede a má na háku i FBI! Tedy přinejmenším čímani, kteří tak jako on veškeré činy předřadili zájmům famiglie, drží se osvědčených forem zločinnosti a mají ve skladu dost lanka pro hrdla těch, kdo by se zpěčovali. Jenže pak se na scéně objeví drogy – a s těmi hlava rodiny nechce nic mít. Když kvůli tomu vypukne spor pěti klanů o nová odbytiště, poznamenají vendety i padrinovo zdraví. A synové Sonny a Michael – mladíci jako oheň a voda – budou muset prokázat, zda sledovali otcův elegantní byznys se smrtí a zvládnou otěže impéria převzít.

„Jeden z nejbrutálnějších, ale i nejdojemnějších letopisů amerického způsobu života, jaký kdy v rámci populární kultury vznikl.“ – The New York Times

„Sugestivní dílo i sugestivní capo di tutti capi. Způsob, jakým nahlížíme do psychiky postav, je absolutně ohromující.“ – Kirkus Reviews

Mario Puzo (1920–1999)

Kdo výmluvněji popíše pnutí v komunitě italskoamerických přistěhovalců než příslušník její druhé generace, toužící napravit přehmaty otců-zakladatelů a asimilovat se s majoritou k obapolnému prospěchu? Malý Mario – po kmotrovi Gianluigi – vyrůstal na Manhattanu v místech zvaných Hell’s Kitchen pod dozorem matky, jelikož otec se ústavně léčil se schizofrenií. Za druhé světové války sloužil v americkém letectvu a poté si u vojska vydělával jako civilní zaměstnanec, k tomu studoval sociologii a tvůrčí psaní. Debutoval povídkami, avšak ani románová prvotina z poválečného Německa Temná aréna (1955), ani další tři knihy se nesetkaly s valnějším ohlasem. Zato pátý román – mafiánská sága Kmotr (1969) – zazářil jako supernova. Jenom v prvních dvou letech se ho prodalo devět milionů výtisků a roku 1972 se stal předlohou Coppolova filmu s Marlonem Brandem a Alem Pacinem v hlavních rolích. Po fenomenálním úspěchu se snímek i díky dopracování corleonovské epopeje dočkal rozšíření na trilogii (1974 a 1990). Gangsterské motivy totiž autor rozvinul v příbězích Sicilián, Omerta a Poslední kmotr a mezitím si přilepšoval jako scenárista (Superman I a II). Z jeho děl v češtině vyšly později mj. rané prózy Pět katů z Mnichova nebo Blázni umírají.

Oldřich Kaiser (* 1955)

Jeden z nejvýraznějších českých herců své generace absolvoval brněnskou konzervatoř a DAMU (1978). Ještě coby student prorazil se šarmem upřímného rebela (Láska, Setkání v červenci), poté i jako záludný svůdník (Rumburak) a uhrančivý milovník (Můj hříšný muž, Slunce, seno, erotika). První sedm sezon zářil jako neřízená střela na prknech Divadla na Vinohradech, odkud odešel rozvíjet recesistický dar do Studia Ypsilon – založeného původně v jeho rodném Liberci – a v tandemu s kolegou Jiřím Lábusem pomáhal načas zásadně pozvednout laťku českého humoru (Možná přijde i kouzelník, Ruská ruleta a rozhlasová Tlučhořovic rodinka). V letech 1993–99 byl členem činoherního souboru ND. Různorodé grázly-elegány i mafiánské karikatury ztvárnil mj. ve filmech Velká sázka o malé pivo, Amerika, Mazaný Filip či Rudý kapitán. Jeho mnohostrunné herectví dozrálo v tragikomických postavách, prožívajících tak jako on v osobním životě vnitřní svár (Tmavomodrý svět, Žralok v hlavě, Obsluhoval jsem anglického krále, Klauni, Úhoři mají nabito ad.), což mu vyneslo tři sošky Českého lva za nejlepší mužský výkon ve vedlejší roli (Masaryk, Po strništi bos, Muž se zaječíma ušima). Se svou druhou ženou, písničkářkou Dášou Vokatou, natočil alba Dva divoký koně a Perly sviním.

kmotr1

Kmotr
Autor: Mario Puzo
Interpret: Oldřich Kaiser
Režie: Michal Bureš
Délka nahrávky: 23 hodin 29 minut

Více informací: https://onehotbook.cz/collections/novinky/products/kmotr


 

Zobrazit další články autora >>>