Herec Jiří Bartoň se našel v šansonu a starých filmových písničkách, zazpívá je v Kroměříži

Tisk

foto jiri barton perexZatímco v televizních seriálech naší i zahraniční provenience obvykle představuje vrahy nebo drsné týpky, v divadle dostává už od svých začátků role zajímavé a různorodé. Přitom Jiří Bartoň není jen činoherec, hraje a zpívá rovněž v hudebních inscenacích, sólově má však nejblíže k šansonu. Premiéru komorního pořadu Staré filmové melodie uvede 22. března v Kroměříži, ale v plánu jsou i další města, kluby, divadla

 

Je to rok, co Jiří Bartoň moderoval moji vernisáži v Kroměříži a kde také zazpíval čtyři šansony. Jiří Bartoň - herec, moderátor a zpěvák. Znovu vystoupil v tomto městě 17. listopadu, a to s komponovaným pořadem Šansony a verše. Pořad proběhl v klubu Starý pivovar a Jirka měl plno, dokonce pochyběly židle, a díky sympatickému projevu a sedmi písním také velký úspěch. Tehdy zazpíval písně jako Tisící rok v míru, Deštivý den, Nevidomá dívka, Blues noční čekárny, Mrtvý vrabec, Já hledám štěstí a Prohlížím si tě na fotkách, což je niterný šanson napsaný mu na tělo Zdeňkem Dočekalem a Terezou Vereckou.

K listopadovému úspěchu přispěl nejen citlivý výběr písní, ale určitě i kultivovaný projev a specifická barva hlasu stejně jako zaujetí pohrávat si s výrazem i významem zpívaného slova. Nemalou roli přitom sehrál i jeho šarm s lehce ležérní image. Ostatně Jiří Bartoň má k šansonům blízko už hezkých pár let. Namísto původně očekávaného "hereckého zpívání" je z jeho projevu cítit něco víc, opravdovost, hudební cítění a srdce. Není tu ani náznak falše či kýče, takové je vlastně celé jeho vystoupení, neskonale obyčejné, normální, opravdové a přirozené jako dýchání.

 

foto jiri barton 1

 

 Potřetí se do hanáckých Athén Jirka Bartoň vrátil 27. února letošního roku, aby moderoval besedu s hercem Dušanem Sitkem - no a před námi je jeho čtvrté Bartoňovo vystoupení. Mělo by proběhnout 22. března v Domě kultury v Kroměříži a měl by to být sólo recitál. Tentokrát si jej sestavil ze starých filmových písniček. Na jevišti nebude sám. Společnost mu bude dělat moderátorka Romana Blažková (nechyběla ani 17. listopadu, jen klavírní doprovod obstará někdo jiný. Zatímco loni v listopadu to byl konzervatorista Michal Pospíšil, teď v březnu to bude konzervatoristka - mladá a talentovaná pianistka Marie Drkulová.

Zúčastnil jsem se jejich nedávné zkoušky a musím přiznat, že i "staré filmové melodie" (budou mezi nimi písně z takových filmů jako Půlnoční kovboj, Limonádový Joe, Rotržka, Den pro mou lásku nebo Lásky mezi kapkami deště) by měly v Jirkově podání přinést publiku radost i nevšední zážitek.

 

foto jiri barton 2

 

I proto se tolik těším na to, až natočí ve studiu vedle jiných písní i dvě nové šansonově laděné písně, které mu složili Vítězslav Hádl a Vlady Gryc, ale na ty si ještě chvíli počkáme.

 

foto jiri barton 3

 

JIŘÍ BARTOŇ se narodil v jihomoravském Kyjově ve znamení štíra a s ascendentem rovněž ve štíru. Po maturitě na střední knihovnické škole nastoupil na místo jevištního technika v Městském divadle Brno. Zde také poprvé vystoupil na profesionální scéně v drobné roli vojáka ve Shakespearově OTHELLOVI. Během té doby začal soukromě studovat herectví. V roce 2004 zakončil studia divadelní a filmové vědy na FFMU v Brně. Do té doby spolupracoval s řadou studentských divadel. V letech 2003 – 2008 účinkoval v alternativním brněnském divadle Čára, kde postupně vytvořil hlavní role v inscenacích MASTIČKÁŘ, VZPOMÍNKY NA ŽIVOT A DÍLO SKLADATELE FOLTÝNA, BALADA FORTUNINA, LUDUS DANIELIS a HEROIKA ANEB PLAY ZAVŘEL. Hostoval také v divadle Polárka ( O SMOLÍČKOVI) a v Městském divadle Brno (MÁJ). V inscenaci FAUST? Divadla na počátku hrál postavu Mefista. V letech 2008 až 2013 byl v angažmá v Severomoravském Divadle Šumperk. Hrál zde v mnoha inscenacích (např. Polednice v KYTICI, Calandro v CALANDRIADĚ, Gooper v KOČCE NA ROZPÁLENÉ PLECHOVÉ STŘEŠE, Jevgenij Dorn v RACKOVI, Ross v MACBETHOVI, Osip v REVIZOROVI, Derbak v BALADĚ PRO BANDITU, opět titulní postava v hudební středověké frašce MASTIČKÁŘ a řada dalších). Angažmá ukončil titulní rolí Antonína Důry v inscenaci Vančurova ROZMARNÉHO LÉTA. Během severomoravského angažmá spolupracoval s řadou režisérů – s Petrem Štindlem, Zdeňkem Duškem, Zojou Mikotovou, Ondřejem Elbelem, Józefem Zbigniewem Czerneckim, Janem Novákem, Matějem T. Růžičkou a dalšími. V současné době hraje hlavní roli Hymana Kaplana v inscenaci brněnského divadla Parnas PAN KAPLAN MÁ TŘÍDU RÁD a titulní role v hudebních činohrách EVERYMAN a LEVIATAN brněnského uskupení Ensemble Opera Diversa. Hraje také v inscenaci Jakuba Korčáka INZERÁT NA DŮM, VE KTERÉM UŽ NECHCI BYDLET Vršovického divadla Mana. Spolupracuje též s rozhlasem – pro rádia Hey, Kiss- Hády a Krokodýl natočil řadu reklam, na rádiu Proglas účinkoval v pořadu BÁSNÍCI TICHA. V rámci Českého rozhlasu Brno a Českého rozhlasu Olomouc vystupoval v několika inscenacích (HOPLAKLUAKA, PUSŤ MI TAM DALŠÍHO, TŘI U JEZERA), i v několika tzv. minutových hrách. Zkušenosti má rovněž s prací před kamerou. Obsazovaný je především do kriminálek – v seriálu PŘÍPADY 1. ODDĚLENÍ hrál v díle „Olizovač“ titulní postavu vraha, závislého na pervitinu. Ve SPECIALISTECH vytvořil další postavu vraha, elegantního majitele galerie, ve slovenském seriálu ZA SKLOM zase nájemného vraha škrtiče. V německém filmu BORCHERTS FALL hrál postavu únosce dětí, v seriálu EXPOZITURA šéfa neonacistů,ve filmu JAN HUS knížete Fridricha Braniborského, ve filmu RAŠÍN roli velitele tábora Mollensdorf. Objevil se též v seriálech NEBEZPEČNÉ VZTAHY, MODRÝ KÓD, VRAŽDY V KRUHU a v menší postavě v americkém filmu HOSTEL II. Jezdí jako lektor herectví na divadelní tábory agentury Ambrozia, v jejímž rámci s dětmi vytvořil několik autorských představení. V současné době připravuje vlastní šansonový pořad. Intenzivně se věnuje také numerologickým rozborům dat narození dle indického systému z konce 15. století. Od loňského podzimu vyučuje na Mezinárodní konzervatoři Praha, kde se v rámci výuky dějin českého filmu nejraději soustředí na období první republiky a doby protektorátu.

Foto: Robert Rohál


 

Zobrazit další články autora >>>